Lekker in je lijf: week 1

Hier begint je gezonde start

Om het jezelf niet onnodig moeilijk te maken met oude verleidingen is het een goed plan om eerst eens goed door je kasten te gaan en alle ongezonde dingen weg te doen. Misschien is er een voedselbank in de buurt die je er blij mee kan maken. Heb je huisgenoten die niet (helemaal) met je nieuwe eetpatroon mee willen doen, dan kan je een speciaal kastje houden voor de ongezonde producten en een la in je koelkast. Hiermee voorkom je dat je steeds in de verleiding komt. Vooral de eerste weken is het fijn als je niet hierdoor wordt afgeleid omdat je de nieuwe gewoontes nog in moet bouwen.

Wat mag er alvast weg

 

  • Alle vormen van suiker en zoetstoffen (aspartaam, sacharine, maltose, agave, fructose, maisstroop, rijsstroop, oersuiker). In de komende weken vertel ik je hier meer over.
  • Producten met snelle koolhydraten zoals gewoon brood, witte pasta, koekjes, taartjes etc.
  • Pakjes en zakjes zoals kruidenmixen en sausjes met e-nummers, smaakmakers en suikers.
  • Frisdranken en limonade siroop.
  • Gezoete zuivelproducten.
  • Bewerkte boterproducten zoals halvarine, dieetboter en bakboter.
  • Gefrituurde snacks, chips, borrelnootjes, pinda‘s etc.

Eten met je gezin

Heb je een gezin of eten er regelmatig andere mensen met je mee dan kun je met wat kleine aanpassingen de weekmenu’s eenvoudig blijven volgen. Zo hoef je niet twee keer te koken en het zorgt ervoor dat de mensen om je heen ook gaan wennen aan een ander eetpatroon.Bij een gerecht met groente en vlees kun je altijd wat gekookte of gebakken aardappels serveren. En bij een oosters gerecht kook je er nog wat rijst bij met eventueel een beetje satésaus, vooral bij kinderen valt dat meestal wel in de smaak!

Voorbereiding is het geheim!

Er staan veel ovenschotels in de weekmenu’s wat een ideale manier is om je eten voor te bereiden. Zet de avond van tevoren alvast het een en ander klaar, of misschien komt het je beter uit om wat eerder de wekker te zetten en te gaan kokkerellen. Dan is het extra gemakkelijk als je uit je werk komt.

Ook qua ontbijt en snacks kun je vaak al veel klaarzetten. Ben je iemand die het moeilijk vindt om iets vol te houden maak er dan voor jezelf een nieuwe gewoonte van om het koken en bakken in te plannen. Het zou zonde zijn als je door “gebrek aan tijd” alweer snel van je nieuwe eetpatroon afstapt.

De meeste ontbijt-, lunch- en snackrecepten zijn voor één persoon. De meeste dinerrecepten zijn voor meerdere personen omdat er ‘s avonds vaak niet alleen gegeten wordt. Volg jij het wel alleen dan kan je minder maken of wat porties invriezen.

Algemene richtlijnen voor een gezond eetpatroon

Zorg dat je genoeg drinkt. Begin de dag met een glas warm water (gekookt en iets afgekoeld). Dit brengt je spijsvertering op gang en zorgt ervoor dat je darmen worden gestimuleerd. Eet nog niet meteen daarna, maar begin met je ochtendritueel en maak intussen je ontbijt klaar. Probeer wel binnen 30 minuten na het ontwaken te ontbijten om je metabolisme te versnellen. Drink bij elke kop koffie en voor elke maaltijd of snack opnieuw een glas water. Zo kom je met gemak aan twee liter op een dag.

Zorg dat je niet te weinig eet!

De porties bij de recepten zijn een indicatie voor een gemiddeld persoon. Zorg ervoor dat je geen hongerig gevoel houdt en ga niet bezuinigen op vetten (hierover later meer).

Zorg dat je niet te snel eet!

Door snel en zonder aandacht te eten kan je spijsvertering niet goed zijn werk doen. De eerste stap voor een goede spijsvertering begint namelijk bij de spijsverteringsenzymen in je mond, daarom is het van groot belang om je eten goed te kauwen. Daarnaast is de kans groot dat je hersenen, als je binnen vijf minuten je maaltijd naar binnen werkt, geen seintje krijgen dat je voldaan bent waardoor je je gaat overeten. Probeer daarom elke maal- tijd bewust te eten. Kauw rustig en geniet van het gevoel in je mond.

Ontgiften, een kickstart naar een gezond lichaam

Door de aanschaf van dit programma heb je een fantastische stap gezet richting een energiek lijf. Vanaf nu begin je al met het rustig afbouwen van je normale eetpatroon. Dit is een belangrijke stap naar een andere lifestyle. Ik ga elke week iets van mijn kennis over voeding met je delen zodat je aan het einde van deze periode je eigen voedingsexpert bent!

Misschien ben je al langer bezig met anders te eten en ben je je al bewust van de effecten van minder bewerkt voedsel. Is dit allemaal nieuw voor je dan komt het misschien wat vreemd over. Wel “vette” gebakken eieren maar geen “gezond” brood… Het is niet hoe we het hebben geleerd volgens de maaltijdschijf maar echt, je zult zien dat je je fitter en energieker voelt.

 Ontgiften

De eerste twee weken zullen de meeste impact op je lichaam hebben. Door de aanpassingen in je voeding gaat je lichaam hierop reageren. Alleen al door suikers te laten staan kan je lichaam beginnen met ontgiften. Ben je gewend aan veel (verborgen) suikers in je eetpatroon en schrap je die nu meteen goed, dan merk je waarschijnlijk al dat je lichaam moet afkicken. Suiker is in mijn ogen ook een echte verslaving. Het wordt in zoveel producten toegevoegd dat je niet eens meer weet dat je het eet.

De beste manier om te starten

Om een goede start te maken naar een goed eetpatroon is het heel fijn om te beginnen met een detox kuur. Niet meteen schrikken, het klinkt heftiger dan het is. De echte detox kuur bestaat uit drie dagen met smoothies maar daarvoor ga je al heel rustig je eetpatroon aanpassen. Het is belangrijk om je lichaam te ontdoen van onnodige ballast en gifstoffen die wellicht het afvalproces belemmeren. 

De lever

De lever is een van de belangrijkste organen in ons lichaam, hij heeft meer dan 500 functies. Het is dan ook vanzelfsprekend dat je gezondheid enorm achteruit gaat als je lever te veel tijd moet besteden aan het verwijderen van afvalstoffen. Wanneer jij je lichaam ontgift dan maak je het voor je lichaam een stuk makkelijker om overgewicht kwijt te raken.

Wat doet een detoxkuur?

Je smaakpapillen veranderen Door alle verschillende combinaties leer je weer nieuwe smaken waarderen en zal je behoefte aan zoetigheid en ongezond eten verminderen.

Je verandert mentaal Als jij je lichaam 72 uur onthoudt van cafeïne, suikers en vetten en het voedt met groente en fruit, dan ga je helderder denken, je bent scherper en wordt kalmer.

Je buik wordt platter en je raakt wat kilo‘s kwijt Zodra je stopt en weer ongezond gaat leven, zal dit effect snel weer weg zijn. Maar gebruik je het om een begin te maken voor een nieuw eetpatroon, dan is het een hele mooie start!

Je voelt je helder, schoon en energiek Je straalt, voelt je positief, fit en vol inspiratie.

Je haar glanst en je krijgt een mooiere huid.

Je sportprestaties verbeteren en je herstelt sneller na het sporten. 

Geen pillen of poeders

In de 6 weken dat je dit programma volgt eet je alleen maar pure verse producten en heel veel groente! De vezels in verse groente en fruit zorgen voor een regelmatige stoelgang. De enzymen in de rauwe producten helpen de voedingsstoffen op te nemen in ons lichaam. En de grote hoeveelheden antioxidanten neutraliseren de vrije radicalen (die onder andere celveroudering en ernstige ziekten veroorzaken).

Groente is de beste natuurlijke detoxer omdat ze ook de stof chlorofyl bevatten. Deze stof is reinigend voor je huid, schoont je nieren op, verbetert je bloedsamenstelling, verhoogt je immuunsysteem en is rijk aan het mineraal calcium.

Met deze nieuwe manier van eten kan jij je lichaam reinigen en tegelijkertijd een super energieboost geven.

Reset je lichaam 

Door een goed op- en afbouwprogramma begin je met een schone lei waardoor je lichaam duidelijk kan aangeven wat het wel en niet nodig heeft. Door daarnaar te luisteren, leer je wat jouw ideale voedingspatroon is. Het kan zijn dat sommige voedingsmiddelen waarnaar je hunkerde in deze detoxperiode, nu niet meer zo lekker smaken als je dacht. Luister ernaar en kies eens voor wat anders. Het is voor iedereen anders, er is niet één voedingspatroon dat voor iedereen werkt. 

Varieer hierna met de nieuwe soorten groentes en combinaties. Probeer steeds in je achterhoofd te houden dat alles wat in de fabriek gemaakt moeilijker te verwerken is voor je lichaam.

In deze 6 weken zal je ook zelf lekkere koekjes en cake gaan maken. Ga deze niet vergelijken met de koekjes uit de winkel want ze smaken natuurlijk minder zoet. Maar zeg nou zelf, beter een gezond koekje dan GEEN koekje toch? En als je het eenmaal gewend bent om dit soort snacks te eten dan ga je de pure smaken meer waarderen en wil je daarna waarschijnlijk geen gesuikerde koekjes meer.

Groene smoothies

Even vooruitlopend op week twee; op dag acht, negen en tien neem je alleen groene smoothies als maaltijden en tussendoortjes! Je hoeft hierbij niet te verhongeren want je kan er 5 per dag nemen maar het zorgt er wel voor dat je je lichaam even helemaal opschoont. Dit is een hele fijne manier om te starten met een nieuw eetpatroon. Door de ontgifting zal je je meteen al een stuk fitter voelen en je lichaam kan dan ook heel goed voelen wat minder goed eten met je doet. 

Koffie? Even niet…

Om deze ontgifting goed te laten verlopen is het belangrijk om vanaf dag vier de koffie, gewone thee en alcohol eventjes te laten staan. Het kan zijn dat je lichaam daardoor al lichte detox verschijnselen zoals hoofdpijn gaat vertonen. Laat je hierdoor niet ontmoedigen, het eventuele ongemak duurt ten hoogste twee dagen. Na week twee kan je weer koffie drinken als je daar behoefte aan hebt.

Het leuke is ook dat je hiervan straks alleen maar profijt krijgt. En waarschijnlijk zal je het meteen merken als je na de eerste twee weken weer eens koffie en/of alcohol neemt. Dan merk je pas wat het met je energielevel en lijf doet!

Vervang koffie niet door gewone thee maar haal lekkere soorten kruidenthee. Bijvoorbeeld een Chaimix met kaneel, venkel en gember of voor degene die al wat gewend zijn, een brandnetelthee. Deze laatste is niet de lekkerste maar werkt wel heel goed mee aan het reinigen van je lichaam!

Het is sowieso beter om pas na 11:00 ‘s morgens koffie te drinken. Tot 11:00 is je lever nog bezig te ontgiften en met het drinken van koffie belemmer je dat proces. Probeer daarom ‘s morgens te beginnen met kruidenthee.

Deze week beginnen we met het eerste gezonde weekmenu waarin we al langzaam richting de drie smoothie dagen gaan van volgende week. Neem voor nu even van mij aan dat in het weekmenu de juiste keuzes zitten om evenwichtig te eten. Ik kom de komende weken terug op het hoe en wat over suiker, koolhydraten, vetten etc. 

Let op!

Als je zwanger bent of nog borstvoeding geeft sla dan de drie smoothie dagen over. De vrijgekomen gifstoffen kunnen je lichaam verlaten via de moedermelk en kunnen bij de baby terecht komen. Het is wel heel goed om vóór een gewenste zwangerschap een reiniging te doen.

Als je medicijnen gebruikt, een verleden van eetproblemen hebt of een chronische ziekte ga dan langs je huisarts om raad. Ben je herstellend van een zware operatie (denk aan de effecten van de narcose of medicijnen die nog in je lichaam zitten) wacht dan ook nog even met de drie smoothie dagen. De rest van de weekmenu‘s kan je gewoon volgen, ze bestaan alleen maar uit verantwoorde voeding.

RECEPTEN:

Download hier alle recepten van deze week.

WEEKOVERZICHT + BOODSCHAPPENLIJST:

Download je lijst met alle benodigde boodschappen.

Alle flessen verzamelen!

Heb je genoeg ruimte in je vriezer verzamel dan alvast wat lege glazen potten met deksels of koop wat extra grote drinkbekers in die goed afgesloten kunnen worden. Vanaf dag acht, als je de smoothie recepten gaat maken, zal je merken dat je vaak wat overhoudt. Bewaar dat lekker in de vriezer zodat je altijd wat gezonds op voorraad hebt.

Darmreiniging

Wil je het helemaal goed aanpakken dan is een darmreiniging tijdens en na de smoothie 3-daagse een aanrader. De aangekoekte laag afval en gifstoffen in je darmen wordt op deze manier afgevoerd wat ervoor zorgt dat je minder detox verschijnselen krijgt.

Bij het Colon Health Center in Purmerend kun je bijvoorbeeld terecht voor colon hydrotherapie. Op een veilige en comfortabele manier kan je hier het detox proces vergemakkelijken. Het advies is om 3x een spoeling te doen. Neem voor meer informatie hierover contact op met een darmspoeling centrum in jouw buurt.

 

Dit ben ik!

Artikelplaatsing op Gezondblog?

Gezondblog bereikt de doelgroep die gezondere en bewustere keuzes willen maken. Wil je een artikel plaatsen? Neem dan contact op met: evelina@gezondblog.nl

 

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget
KokenKoken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet