Lekker in je lijf: week 5

Kennis, weten = goed eten! 

Hoe gaat het deze week met je? Je zult je al een stuk fitter te voelen door het volgen van de weekmenu’s. Misschien vind je het heerlijk om nieuwe dingen te proberen maar het kan ook zijn dat je je vertrouwde eten mist. Soms is alleen al het weten waarom iets niet zo goed voor je is een motivatie om het te laten staan. Daarom deze week nog een stukje theorie over de minder gezonde voedingsmiddelen.

Het kan ook zijn dat je je al zo goed voelt dat je genoeg bewijs hebt om zo verder te gaan. In dat geval; Gefeliciteerd!

We zijn nu alweer toe aan de vijfde week van het programma en misschien is het je opgevallen dat bepaalde ingrediënten niet (vaak) voorkomen in de recepten. Het zijn misschien wel producten die je normaliter dagelijks at en waarvan je misschien zelfs dacht dat het gezond voor je was. Omdat ik er van overtuigd ben dat kennis macht is op alle vlakken in je leven, zet ik ze hier nog even op een rijtje:

Melkproducten
Het idee dat we melk nodig hebben voor calcium is zwaar achterhaald. Mocht je een tekort aan calcium hebben dan is dat zelfs een reden om te stoppen met melkproducten. Omdat melk uit de winkel veel fosfor bevat onttrekt het juist calcium aan je lichaam.

Daarnaast heeft melk nog een aantal nadelen;

  • het bevat lactose waar veel mensen intolerant voor zijn (dat uit zich bijvoorbeeld in maagklachten).
  • door de bewerking in de fabriek wordt het enzym lactase vernietigd dat je nodig hebt om de lactose te kunnen verteren.
  • het kan candida veroorzaken.
  • het zorgt voor een snelle stijging van je bloedsuikerspiegel.
  • niet biologische melk bevat antibiotica en groeihormonen.

Je kunt melkproducten vaak vervangen door plantaardige melkproducten, denk aan havermelk voor in de cappuccino en rijstmelk door je smoothie.

Aardappelen
Aardappelen veroorzaken grote schommelingen in je bloedsuikerspiegel en dat proberen we juist te vermijden omdat dat zorgt voor dipjes en hongergevoel. Vervang aardappels door zoete aardappels of een extra soort groente. 

Granen
Meelproducten en granen bevatten gluten. Tegenwoordig hoor je heel veel over een glutenallergie of coeliakie. Het klopt dat je allergisch kan zijn voor gluten maar een echte glutenallergie komt slechts bij 1% van de bevolking voor. Maar er zijn wel heel veel mensen die gluten-intolerant zijn. Dit betekent dat je sterk reageert op gluten. Dat kan bijvoorbeeld zijn door een opgezette buik of darmklachten. Maar ook huiduitslag en gewrichtsklachten kunnen symptomen zijn van een gluten-intolerantie.

Door gluten kunnen er ontstekingen ontstaan in je darmen waardoor de darmwand wordt beschadigd en voedingstoffen niet meer goed worden opgenomen. Daarnaast kan het zelfs voorkomen dat door de kleine beschadigingen in je darmwand afvalstoffen in je bloed terecht komen.

Je kunt gewoon tarwemeel vervangen door boekweitmeel, dat is geen graan maar een plant. En als je eens zin hebt in wat brood neem dan speltbrood. Spelt wordt vaak beter verdragen dan gewoon graan omdat spelt een oergraan is.

Pasta vervang je heel makkelijk door pasta van courgettes of eventueel een speltpasta.

Vlees en vis
De keuze om vegetarisch of veganistisch te eten ligt natuurlijk helemaal bij jou. Soms is dat een persoonlijke keuze voor het welzijn van de dieren, soms voor het milieu en het kan ook gaan over smaak. Ik deel hier alleen de kennis over wat wel en niet goed voor je lichaam is.

Mocht je vegetarisch eten en gebruikmaken van vleesvervangers, scan dan goed de verpakkingen! Niet alle vleesvervangers zijn goed voor je. Soms bevatten de vleesvervangers veel suiker of smaakversterkers. Dat maakt dat vleesvervangers niet altijd een betere keuze zijn dan vlees of vis.

Als je vlees eet, eet dan zo min mogelijk varkensvlees. Varkensvlees is moeilijk te verteren waardoor het ons lichaam zwaar belast. Het bevat vaak ook veel groeihormonen. Deze bevorderen ontstekingen in je lichaam. Het vlees dat we eten kan het beste komen van gras gevoerde dieren. Nu eten varkens ook gras maar daarnaast alles wat voorhanden is, wat in Nederland vaak neerkomt op veel maïs en gemanipuleerde soja. Dit zorgt ervoor dat de kwaliteit van het vlees minder wordt. Kies je voor (varkens)vlees koop het dan biologisch.

Bij vis zijn er ook wat discutabele soorten te verkrijgen. Op het moment van schrijven vallen de pangasius- en tilapiafilet hieronder vanwege chemicaliën en het zwaar vervuilde water waarin ze gekweekt worden. Let bij vis op de keurmerken ASC en MSC. Als er geen keurmerk op zit kan je nog kijken naar het land van herkomst. Kweekvissen uit Europese landen zijn vaak in betere omstandigheden gekweekt dan uit Verweggistan.

E-nummers en kant-en-klaar
Alle E-nummers worden door de Europese Unie gekeurd en als veilig gezien. Maar toch is dat geen teken dat je alles onbeperkt kan gebruiken, want in de onderzoeken kijken ze niet naar de combinaties van verschillende e-nummers of de hoeveelheden die je gebruikt. Er worden buiten de Europese Unie ook onderzoeken gedaan die weer hele andere uitkomsten geven.

E-621 is er één die heel slecht bekend staat. Gedragsveranderingen, hyperactiviteit en woedeaanvallen zijn een paar bijwerkingen die voor kunnen komen bij mensen die hier gevoelig voor zijn. En daarnaast natuurlijk de nare eigenschap dat je door de smaakversterker E-621 door blijft eten!

Lang niet alle e-nummers zijn slecht, en er zijn zelfs gezonde e-nummers zoals E100 wat de gele kleurstof is van Curcuma. Maar om het eenvoudig te houden kun je het beste zo min mogelijk kant-en-klare producten gebruiken. 

RECEPTEN:

Download hier alle recepten van deze week.

WEEKOVERZICHT + BOODSCHAPPENLIJST:

Download je lijst met alle benodigde boodschappen.

Gratis e-book

Ik heb een e-book geschreven waarin ik een compleet overzicht heb gemaakt van alle gezonde eigenschappen van verschillende groentes, fruit en superfoods.

Te gebruiken om zelf lekker smoothies te maken maar ook als een stukje extra kennis. Je kunt hem hier downloaden.

Dit ben ik!

Artikelplaatsing op Gezondblog?

Gezondblog bereikt de doelgroep die gezondere en bewustere keuzes willen maken. Wil je een artikel plaatsen? Neem dan contact op met: evelina@gezondblog.nl

 

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet