Tarwe en graan
EAT

Waarom tarwe nu ineens slecht voor ons is

Inmiddels probeer ik al maanden zoveel mogelijk ‘snelle’ koolhydraten en dus ook tarwe te vermijden. Ze zijn slecht voor onze gezondheid en de veroorzaker van veel gezondheidsproblemen. Na slechts 2 maanden geen tarwe en koolhydraten eten voelde ik me al opmerkelijk beter. Maar de mens eet al honderden en misschien zelfs wel duizenden jaren tarwe en veel van de ziektes die worden veroorzaakt door tarwe en koolhydraten bestonden toen nog niet, dus hoe kan dat dan?

De industriële revolutie

Natuurlijk was de industriële revolutie een goed ding. Het heeft ons leven voorgoed veranderd in de positieve zin. Maar zoals een bekende voetballer zou zeggen… “ieder voordeel heeft z’n nadeel”. Door die industriële revolutie zijn we namelijk nu in staat om enorme hoeveelheden geraffineerde tarwe te verwerken en dat komt niet ten goede van de kwaliteit van onze tarwe.

Daarnaast is de voedingsindustrie inmiddels zeer bedreven geraakt in het scheiden van voedingscomponenten. Zo worden van tarwe de zemelen en kiemen van de endosperm gescheiden, waar de meeste zetmeelrijke koolhydraten opgenomen zijn. Hierdoor wordt de voedingswaarde van graan teruggebracht en juist dat zorgt ervoor dat ons bloedsuiker zo piekt na het eten van tarwe.

Wil je ook liever minder brood eten? Doe dan mee met Club Gezondblog, lees er hier meer over.

Oertarwe

Zo langzamerhand begint de mens te beseffen dat we de ziektes misschien wel zelf veroorzaken door alles wat de natuur ons geeft te bewerken. En met name de granen (en dus tarwe) zijn op de korrel genomen. Steeds meer mensen stappen over op oergranen… ja ze zijn er nog! Een van de populairste op dit moment is ‘Spelt’. Het is inmiddels zo populair dat bijna al het Spelt van de vorige oogst op is. Daarnaast heb je nog Emmer en Kamut. Veelal te krijgen in biologische winkels of zelfs nog bij de molen… jawel… wil je echte ambachtelijk gemalen tarwe? Dan kun je terecht bij een molen. Bijvoorbeeld Molen ’t Lam in Woudsend.

Dit oertarwe heeft veel minder slechte invloed op je bloedsuiker omdat het gelijkmatiger de voedingstoffen afgeeft. Ook is de voedingswaarde vele malen hoger dan de ‘nieuwe’ tarwe. Onderzoek wijst uit dat het zinc, koper, ijzer en magnesium gehalte in tarwe tussen 1968 en 2005 zo’n 19-28% lager lag dan in de periode 1845 – 1967. Bron

Maar we verprutsen nog meer!

Want we zijn vandaag de dag druk en de bakkerijen moeten gigantische hoeveelheden brood snel produceren om de vraag aan te kunnen. De mens wil ook nog eens kiezen en daarom moet de bakker allerlei soorten broden bakken. De druk is hoog en om de druk wat te verlichten hebben de bakkers bedacht dat dan het productieproces maar versneld moest worden… en zo geschiedde het. We kunnen kiezen…

Dus de bakker gebruikt een gist wat veel sneller rijst en het bloem wordt gebleekt of verbrand om te voldoen aan de esthetische eisen die wij als consument aan ons brood stellen. Als je het bleekt, dan wordt het brood minder grauw van kleur, als je het brand krijg je… precies… bruin brood 🙂

Daarnaast werken de anti-nutriënten in brood zoals gluten en fytinezuur ontstekingen in de hand  en belemmeren een goede opname van voedingsstoffen.

Dus is brood ongezond?

Dat ligt er ook aan wat voor brood je eet. Brood gemaakt van een oertarwe is veel gezonder dan brood van ‘het nieuwe’ tarwe. Met name goed speltbrood kun je in steeds meer winkels kopen, maar let op! Recent onderzoek wees uit dat sommige speltbroden alsnog voor 80% uit ‘nieuwe tarwe’ bestonden! Niet verwonderlijk nu je weet dat we door onze speltvoorraad bijna heen zijn, je kunt je dus afvragen in hoeverre je op dit moment werkelijk speltbrood eet.

Wil je zeker weten dat je gezond brood eet? Bak het dan zelf en probeer eens wat anders zoals een havermoutcake als ipv brood!

Over de auteur

Nico Oud

Ik blog over gezond eten en gezonder leven. In het dagelijks leven ben ik een Business coach met een gezin. Druk dus! Lunch en diner afspraken zijn aan de orde van de dag. Maar ook de verleiding om na een dag hard werken iets makkelijks te eten. Mijn tips passen goed bij mensen met een druk leven die geen zin hebben om de hele middag in de keuken of in de sportschool te hangen. Je kunt meer van me lezen op Nico Oud

Dit ben ik!

Lifestyle Changing Program

Inspirerende workshops

Inspirerende workshops

Club Gezondblog

DIRECT TOEGANG

Tot alle gratis producten van Club Gezondblog!

VIP Club Gezondblog

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet