redenen om te bewegen
LIFE MOVE Sport feiten

De 3 redenen waarom je moet bewegen

1. Niet bewegen dodelijker dan obesitas

Te weinig bewegen zorgt mogelijk voor twee keer zo veel vroegtijdige sterfgevallen als obesitas. Dat blijkt uit een onderzoek van de University of Cambridge. Dat meldt het American Journal of Clinical Nutrition.

Obesitas en inactiviteit gaan vaak hand in hand. Toch is bekend dat slanke mensen een groter risico lopen op gezondheidsproblemen als ze te weinig bewegen. Andersom zijn obese mensen die regelmatig bewegen meestal gezonder dan mensen die net zo veel wegen maar niet erg actief zijn.

In deze studie is onderzocht wat de gevaren zijn van obesitas en inactiviteit. De onderzoekers volgden twaalf jaar lang 334.161 Europeanen. Hun gewicht, lengte en middelomtrek werden bijgehouden. Daarnaast gaven de deelnemers door hoeveel ze bewogen. Elk sterfgeval werd geregistreerd.

Hart- en vaatziekten

“Deelnemers die in de categorie ‘inactief’ vielen, bleken het grootste risico te hebben op vroegtijdige overlijden. Dat gold zowel voor degenen met een gezond gewicht, als voor degenen met overgewicht en obesitas”, aldus onderzoeker Ulf Ekelund.

Inactiviteit en obesitas bleken grotendeels dezelfde ziekten te veroorzaken, zoals hart- en vaatziekten. Diabetes type 2 kwam wel vaker voor bij mensen met obesitas.

Volgens de onderzoekers waren jaarlijks ongeveer 676.000 vroegtijdige sterfgevallen toe te schrijven aan inactiviteit, vergeleken met 337.00 vroegtijdige sterfgevallen die te maken hadden met een te hoog gewicht.

Wandelen

Fanatiek sporten hoeft niet eens, volgens Ekelund kan een dagelijkse wandeling al verschil maken. “Twintig minuten lichamelijke activiteit, vergelijkbaar met stevig wandelen, zou voor de meesten mensen in te passen moeten zijn op weg naar hun werk, tijdens de lunchpauze of ’s avonds in plaats van televisie kijken”.

2. Bewegen ook goed voor je botten

Mensen die op jonge leeftijd sporten, vergroten daarmee de grootte en sterkte van hun botten. Op latere leeftijd heb je daar nog steeds profijt van, zo blijkt uit een studie van een Amerikaanse en Australische onderzoekers.

Aan het onderzoek deden 103 professionele honkballers mee. Het bot in de bovenarm van hun werparm bleek tot twee keer zo sterk te zijn als het bot in hun andere bovenarm. Hierbij werk gekeken naar de botdichtheid en de grootte van het bot.

Na hun sportcarrière bleven sommige honkballers veel bewegen, anderen niet. Bij degenen die stopten met sporten, nam de botmassa in de werparm af tot deze weer ongeveer hetzelfde was als in hun andere arm, maar de grootte niet. De grootte nam gemiddeld af tot 56 procent van het oorspronkelijke formaat, dus het bot van de werparm behield nog wel enige sterkte-eigenschappen.

Bij proefpersonen die hun armen bleven gebruiken, waren de voordelen nog groter. Hun botdichtheid bleef hoger, maar werd wel wat lager dan tijdens hun sportcarrière. Tegen de tijd dat zij senioren waren, hadden ze nog zo’n 50 procent over van de extra botsterkte die ze vroeger hadden ontwikkeld.

Belangrijker

Deze uitkomsten wijzen erop dat beweging tijdens de jeugd nog belangrijker is dan werd gedacht. Botbreuken komen vaak voor bij ouderen. Als jongeren voldoende bewegen, verkleinen ze daarmee hun risico op broze botten.

De resultaten van het onderzoek verschenen in Proceedings of the National Academy of Sciences.

3. Bewegen voorkomt griep

Elke week minstens 2,5 uur intensief bewegen verkleint de kans dat je griep krijgt. Dat blijkt uit een onderzoek van de London School of Hygiene and Tropical Medicine.

Ongeveer 4800 mensen deden mee aan een jaarlijks online onderzoek naar de griep.

Zij vulden bij hun aanmelding hun leeftijd in, of ze de griepprik gehaald hadden, of ze vaak in de buurt van kinderen zijn en hoeveel uur per week ze intensief bewegen. Vervolgens logden ze wekelijks in en gaven ze aan hoe ze zich voelden en of ze griepachtige verschijnselen hadden.

Matig bewegen bleek niet te helpen, maar intensief bewegen wel. Volgens de onderzoekers wijzen de resultaten erop dat 100 griepgevallen per duizend mensen voorkomen kunnen worden door flink te sporten.

Naar buiten

Dit jaar hadden maar weinig deelnemers last van griep: 4,7 procent had symptomen die wijzen in de richting van de griep. Vorig jaar was dat nog 6 procent.

“Hoewel veel mensen deze winter de griep hebben kunnen ontwijken, kun je altijd de griep krijgen. Je voordeel doen met het betere weer is een mooie mogelijkheid om naar buiten te gaan en fit te worden om griep te voorkomen deze lente”, zegt Alma Adler van de London School of Hygiene and Tropical Medicine.

Bronnen:

Over de auteur

Nico Oud

Ik blog over gezond eten en gezonder leven. In het dagelijks leven ben ik een Business coach met een gezin. Druk dus! Lunch en diner afspraken zijn aan de orde van de dag. Maar ook de verleiding om na een dag hard werken iets makkelijks te eten. Mijn tips passen goed bij mensen met een druk leven die geen zin hebben om de hele middag in de keuken of in de sportschool te hangen. Je kunt meer van me lezen op Nico Oud

Dit ben ik!

Lifestyle Changing Program

Club Gezondblog

DIRECT TOEGANG

Tot alle gratis producten van Club Gezondblog!

VIP Club Gezondblog

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet