Tips hoe je gezond kan blijven eten tijdens een stressvolle periode
EAT Gezondheid

Tips hoe je gezond kan blijven eten tijdens een stressvolle periode

Stress hebben, zorgt ervoor dat je lichaam onder spanning staat. Vroeger was dit nodig om snel te reageren op een gevaarlijke situatie, waardoor je lichaam zich klaarmaakt om te vluchten of vechten.

Tegenwoordig veroorzaken harde deadlines of school of werk en andere processen in het dagelijks leven dit gevoel. Stress hebben, zorgt ervoor dat je lichaam onder spanning staat. Vroeger was dit nodig om snel te reageren op een gevaarlijke situatie, waardoor je lichaam zich klaarmaakt om te vluchten of vechten. Tegenwoordig veroorzaken harde deadlines of school of werk en andere processen in het dagelijks leven dit gevoel.

Stress is niet per definitie slecht, aangezien het ook voor concentratie en een goed functioneren zorgt. Echter, dit kan ook omslaan in chronische stress, wat langdurig aanhoudt en tot vervelende klachten kan leiden. Ook tijdens dit soort stressvolle perioden, bijvoorbeeld wanneer je begint met een nieuwe baan, vaak via een uitzendbureau, is het belangrijk om goed te blijven eten. Gezond eten bij stress kan zelfs leiden tot het verminderen van stressgevoelens. Hoe werkt dit precies?

 

Welke situaties brengen veel stress met zich mee?

Stress kan verschillende oorzaken hebben, maar het wordt het meest veroorzaakt door een hoge werkdruk en het ervaren van ziekte en/of overlijden van een naaste. Het kan zich in zowel lichamelijke als psychische klachten uiten en is merkbaar aan bepaalde gevoelens, gedragingen en gedachten. Er zijn over het algemeen vier categorieën aan symptomen van stress:

  • Lichamelijke klachten: Je kunt bijvoorbeeld een stijgende bloeddruk en hartslag, rug- en hoofdpijn, gespannen spieren en vermoeidheid ervaren.
  • Psychische klachten: Andere symptomen zijn een snelle frustratie en irritatie, sombere gevoelens en snel emotioneel worden.
  • Gedrag: Stress uit zich ook in een bazige, kritische houding tegenover anderen en overmatig eten en drinken.
  • Gedachten: Tot slot kun je een verminderde concentratie en geheugen en moeite met creativiteit hebben.

 

Hoe belangrijk is het om op je voeding te letten als je stress hebt?

Wanneer je de bovenstaande symptomen ervaart, en dus last hebt van veel stress, is het belangrijk om op je voeding te letten. Gezond eten bij stress zorgt er namelijk voor dat je lichaam ontlast wordt, waardoor het ook beter in staat is om te herstellen. Door goed voor jezelf te zorgen door middel van gezonde maaltijden heb je namelijk meer energie en voel je je fitter. Zo ben je ook beter opgewassen tegen de druk en spanning van buitenaf.

 

Voeding die stress vermindert

Er zijn diverse voedingsmiddelen die stressgevoelens verminderen, waaronder de volgende vier.

  1. Avocado

Avocado’s zitten vol met magnesium, wat een belangrijk mineraal is. Het helpt je spieren en zenuwen namelijk te ontspannen in tijden van stress. Als je veel stress hebt, ben je snel door je magnesiumvoorraad heen en daarom is het verstandig om deze goed aan te blijven vullen.

  1. Bananen

Fruit zit vol met mineralen, vezels en vitaminen, waarnaast banaan ook de mineralen kalium, magnesium en tryptofaan bevat. Deze helpen je spieren ontspannen. Tevens zit er vitamine B6 in banaan, waardoor melatonine vrijkomt en wat het een goede avondsnack maakt. Melatonine bevordert namelijk een goede nachtrust.

  1. Peulvruchten

In peulvruchten zit veel vitamine B, wat bijdraagt aan de ondersteuning van je bloedsuiker, hormoonhuishouding en de aanmaak van serotonine, oftewel het gelukshormoon. Voorbeelden van peulvruchten zijn bruine bonen, linzen en kikkererwten. Deze vitamine zit overigens ook veel in volkorenproducten, eieren en melk.

  1. Vette vis

Ten slotte is omega 3, wat veel in vette vis zit, heel belangrijk. Eet dus voldoende makreel, tonijn en zalm om stress te bestrijden. Tevens zit omega 3 veel in chiazaad, lijnzaadolie en walnoten en het vermindert de aanmaak van cortisol, het stresshormoon, waardoor je je automatisch rustiger gaat voelen.

 

Stress verminderen als je begint met een nieuwe baan

Een nieuwe baan starten, is erg stressvol en door bovenstaande voeding in te nemen, kun je deze stress bestrijden om lichamelijke en psychische klachten te voorkomen en succesvol met je nieuwe functie te beginnen.

Zit je liever niet vast aan één bedrijf? Dan kun je je aanmelden bij ons uitzendbureau waarbij wij de geschikte functie vinden voor jou! Of zoek je naar een baan in de buurt van Amsterdam? Bekijk dan deze vacatures Amsterdam en vindt de baan die perfect bij jou past!

Dit ben ik!

Artikelplaatsing op Gezondblog?

Gezondblog bereikt de doelgroep die gezondere en bewustere keuzes willen maken. Wil je een artikel plaatsen? Neem dan contact op met: evelina@gezondblog.nl

 

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget
KokenKoken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet