Lekker in je lijf: week 4

Mindset, Fake It Till You Make It

Je hebt voor jezelf een goede reden gehad om met dit programma te beginnen. Het kan zijn dat je een nieuwe start wilde maken, of misschien had je behoefte aan wat structuur in je voedingspatroon. Wat het ook is geweest is, je wilt iets anders dan wat je nu doet.

Om blijvend te veranderen is niet alleen een ander patroon nodig maar ook een andere mindset. Want als je doet wat je altijd hebt gedaan zal je krijgen wat je altijd kreeg. En dan verandert er dus niets… Gewoontes bieden structuur en zekerheid en dat kan soms erg prettig zijn maar wil je echt veranderen dan zal je jezelf nieuwe gewoontes moeten aanleren.

Ben je daar al vaker aan begonnen en is het steeds mislukt dan komt het misschien omdat je geprobeerd hebt jezelf te veranderen met wilskracht. Wilskracht is ongelooflijk onbetrouwbaar! Er hoeft maar iets mis te gaan en je wilskracht neemt meteen af. Als er een paar minder leuke dingen achter elkaar geburen (vervelende collega, drukke kids, zeurende partner) dan neemt je wilskracht meteen af. De stap terug naar je oude leventje is dan snel gezet.

Verander je relatie met je lichaam en geest

Laten we afspreken dat je vanaf vandaag lief gaat zijn voor jezelf. Haal jezelf niet naar beneden als het een keertje niet allemaal zo lekker loopt en wees dankbaar voor je lichaam. Hoe aardiger je bent voor jezelf, hoe belangrijker je jezelf vindt en hoe beter je voor jezelf gaat zorgen.

Ga niet pas leven en genieten als je je doel hebt bereikt maar voel je nu al elke dag gezonder worden. Geef jezelf toestemming om te genieten van lekker en puur eten. Eet bewust en mindful, geniet van elke hap, neem pas een volgende hap als je mond helemaal leeg is om echt te proeven wat je in je mond hebt. Ik durf bijna te wedden dat als je dat met een Big Mac doet dat je er dan nooit meer 1 neemt.

Geef jezelf de tijd om je nieuwe eetpatroon eigen te maken, geniet van kleine overwinningen zoals een broek die net weer wat lekkerder zit, of een gebakje wat je geweigerd hebt. Mocht je een keer van het pad af zijn afgeweken, lach er dan om en pak de draad meteen weer op. Want een ander voedingspatroon gaat met vallen en opstaan.

Ik merk zelf ook altijd dat als mijn kinderen vakantie hebben, ik het dan lastiger vind om al mijn goede gewoontes vol te houden. Het hele huis slaapt uit, er wordt de hele dag door gegeten en de wijn komt vaker op tafel. Maar het is zoals het is, ik raak niet meer in paniek en gun het mezelf om de teugels wat te laten vieren. En ik kijk er altijd weer naar uit dat het “gewone leven” weer begint want ik voel me het beste met een vaste regelmaat.

Als jij ook kan lachen om jezelf en niet pas wil gaan leven als je je ideale gewicht hebt bereikt dan kan je vanaf vandaag gaan stralen en gelukkig zijn. Elke dag kom je een stapje dichter bij je doel.

Vertel jezelf elke dag dat je heel goed bezig bent en dat je niet in één keer een hele nieuwe lifestyle kan aanmeten. Stap voor stap is de manier die het beste vol te houden is. Net zolang tot het geen programma meer is wat je volgt, geen dieet, maar een nieuwe manier van leven.

Verander je relatie met eten

Hoe gefixeerd ben je op calorieën tellen en je maaltijden afmeten? Wellicht ben jij ook iemand die overal de voedingswaardes van wil weten. Het tellen van calorieën, vetten en koolhydraten is compleet zinloos. Het enige wat belangrijk is, is of datgene dat je wilt eten je lichaam voedt of vult. Neemt het energie van je weg of krijg je er juist energie van.

Als je uitgaat van “je moet meer verbranden dan je binnenkrijgt” dan ga je voorbij aan het belang van vetten, eiwitten, groente etc. Calorieënboekjes houden ook geen rekening met ons verbrandingssysteem. Er zijn genoeg mensen die erg strikt zijn met calorieën, veel sporten en toch niet afvallen (met alle frustraties die daarbij komen).

Vaak val je in eerste instantie af als je fanatiek gaat sporten en minder calorieën neemt en daarna past je lichaam zich weer aan, verbrand je niets extra’s meer en kun je zelfs weer aankomen. Dat is ook een reden dat je in een sportcentrum redelijk zware mensen elke dag terug kan vinden op een spinningfiets, zich daar helemaal in het zweet werken en niets afvallen…

Ons lichaam reageert ook anders op verschillende calorieën, als je een glas frisdrank (102 calorieën) vergelijkt met een avocado (360 calorieën) dan lijkt het logisch om voor de frisdrank te kiezen ivm de calorieën. Maar deze cijfers kloppen niet!

Frisdrank is namelijk alleen maar suikerwater, waar je lijf niets mee kan en dit wordt meteen omgezet in vet. Daarnaast laat frisdrank je bloedsuikerspiegel schommelen waardoor je weer snel honger krijgt.

De avocado daarentegen is een bron van energie, het zet je hele spijsvertering aan het werk en helpt dus ook met het verbranden. Een avocado brengt ook je bloedsuiker- en hormoonspiegel in balans en zorgt voor een langdurig vol gevoel.

Belangrijker dan calorieën is je voedselkeuze.

Eet goede vetten, veel eiwitten en groente en je krijgt veel energie, een stabiele bloedsuikerspiegel en uiteindelijk komt je gewicht in balans en zal je niet meer schommelen.

Echt ik spreek uit ervaring als eeuwige lijner! Vroeger kende ik de calorieën boekjes uit mijn hoofd! Vraag het maar aan iedereen die lange tijd calorieën heeft geteld, het werkt niet op lange termijn… 

Een dikker lichaam kan zelfs ondervoed zijn omdat het niet de juiste voedingsstoffen binnen krijgt. En dat kan ook een reden zijn waarom afvallen niet lukt. Je stofwisseling moet op gang gebracht worden door de juiste voeding, die wellicht hoog is in calorieën maar ervoor zorgt dat je uit de spaarstand gaat naar een manier waarop je lichaam aangeeft hoeveel het nodig heeft en alles goed gebruikt. 

Eet dus pure voedingsmiddelen zoals fruit, groenten en noten en je zult merken dat je lichaam daar snel door gevoed wordt. Je krijgt geen dip na het eten en kan er uren op teren.

Vul je daarentegen je lijf met bewerkt eten zoals een Big Mac, pakjes en zakjes vol E-nummers, chips en/of frisdranken dan voel je je opgezet en futloos. Dus eigenlijk geeft je lichaam het al zelf aan, alleen luisteren we niet meer!

RECEPTEN:

Download hier alle recepten van deze week.

WEEKOVERZICHT + BOODSCHAPPENLIJST:

Download je lijst met alle benodigde boodschappen.

Herinner jezelf elke dag eraan hoe leuk je jezelf vindt!

Maak een verlanglijstje!

Maak voor jezelf een verlanglijstje met wat je wilt bereiken in deze zes weken. Hoe zie je er uit als je genoeg energie hebt, als jij je niet meer druk hoeft te maken over calorieën en als je vertrouwt op je gevoel. Fantaseer er even lekker op los en maak in je hoofd een zo mooi mogelijk plaatje, zie het helemaal voor je. Daar sta je, vol energie, zelfvertrouwen, stralend en lekker in je vel.

Maak er mooie affirmaties van.

Affirmaties zijn positieve zinnen over jezelf. 

  • Ik zorg elke dag super goed voor mezelf. 
  • Ik geef mijn lichaam het beste dat ik kan geven 
  • Ik ga me elke dag beter voelen. 
  • Elke dag word ik slanker en mooier 
  • Ik geniet van het lekkere gezonde eten. 
  • Ik zorg zo goed voor mezelf omdat ik het waard ben. 

Maak er iets moois van zoals onderaan deze pagina, print het uit en leg het naast je bed. Lees dit elke ochtend hardop voor en je zult je steeds lekkerder voelen.

Hang het ook op je spiegel, kijk jezelf in de ogen en zeg het tegen je spiegelbeeld. Krachtig en vol overtuiging. Ook al voel je het nog niet, ga door en glimlach erbij. Elke keer als je een negatieve gedachte op voelt komen verplaats je deze door een positieve affirmatie.

Alleen al daar deze mentale oefening kan jij je uitstraling en houding zo beïnvloeden dat mensen het aan je gaan zien, en dat zonder ook maar een gram gewicht te verliezen!

Stimuleer jezelf hiermee, je weet waarvoor je het doet. En het voorkomt dat je geest de regie overneemt. Het is namelijk heel normaal dat het gebeurt. Je geest wil de boel gaan saboteren en manieren bedenken om de regeltjes te versoepelen. Relativeer al die mindtricks en bedenk dat het je eigen keuze is, je mag nog steeds alles, maar kiest ervoor om bepaalde dingen even niet te eten en je lichaam deze rust te gunnen.

Overdenk op het einde van de dag nog even alle goede dingen die je die dag gedaan hebt en wees trots op alle kleine stapjes die je hebt gezet.

Dit ben ik!

Artikelplaatsing op Gezondblog?

Gezondblog bereikt de doelgroep die gezondere en bewustere keuzes willen maken. Wil je een artikel plaatsen? Neem dan contact op met: evelina@gezondblog.nl

 

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget
KokenKoken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet