Eiwit dieet Gezondheid Recepten Diner

4 tips om gezond te eten als krachtsporter

Als krachtsporter wil je op je spieren kunnen bouwen en vertrouwen. Dit vereist een gezonde leefstijl, duurzame trainingsschema’s en gezond eten. Het belang van een gezond voedingspatroon is voor elke krachtsporter onwijs groot.

Maar, hoe kun je nou als krachtsporter echt gezond eten? Daar lopen de meningen toch nog steeds over uiteen. Sommigen beweren dat je louter kip en rijst moet eten, terwijl anderen zweren bij een meer gevarieerd voedingspatroon. De waarheid ligt ongetwijfeld ergens in het midden. Elke krachtsporter zou in ieder geval met onderstaande tips aan de slag moeten gaan.

Tip 1: besteed veel tijd aan de bereiding van het eten

Voor een krachtsporter is het belangrijk om voldoende te eten. Ook is het van belang om bijvoorbeeld voldoende eiwitten binnen te krijgen. Om deze twee vereisten met elkaar te combineren, moet je veel tijd besteden aan de bereiding van het eten.

Om eiwitten binnen te krijgen, kun je vrij eenvoudig een shake nemen. Een shake biedt echter niet volledige verzadiging, waardoor je dit altijd nog met ander voedsel zou moeten combineren.

Dit kun je bijvoorbeeld met kip doen. Kip kun je op ontzettend veel manieren bereiden. Zo kun je chilivlokken kopen en deze vlokken samen met de kip bereiden. De chilivlokken zorgen voor een pittigere smaak; wellicht spreekt dit wel je aan. Spreekt dit je niet zozeer aan? Kijk dan eens naar de andere kruiden en specerijen van Van Beekum. Met talloze kruiden en specerijen bereid je heerlijke kip. Trek in ieder geval voldoende tijd uit voor het bereiden van het eten.

Tip 2: krijg voldoende gezonde vetten binnen

Als krachtsporter loop je een paar gezondheidsrisico’s. Een van deze risico’s heeft betrekking op ontstekingen in je lichaam; de kans hierop is vrij groot als je aan krachtsport doet. Om deze kans te verkleinen, moet je voldoende gezonde vetten binnenkrijgen.

Eet daarom voldoende avocado, noten, zaden en vette vis. Onder meer zalm is heerlijk en goed voor je algehele gezondheid. Daarbij moet je zogeheten transvetten zoveel als mogelijk vermijden. Dit zijn vetten die je voornamelijk in bewerkte voedingsmiddelen terugvindt.

Tip 3: richt je op complexe koolhydraten

Koolhydraten bestaan in vele soorten en maten. Als krachtsporter heb je de meeste baat bij zogeheten complexe koolhydraten. Dit zijn koolhydraten die in onder meer quinoa, zoete aardappelen en volkoren pasta zitten. Deze complexe koolhydraten bieden twee belangrijke voordelen voor een krachtsporter:

–      Je geniet van een gestage energietoevoer. Tijdens trainingen – of wedstrijden – kun je hierdoor optimaal presteren.

–      Je geniet van een sneller herstel. Complexe koolhydraten dragen bij aan een snel herstel van je spieren. Dit stelt je in staat om elke dag volle bak te trainen.

Tip 4: eet voldoende groente en fruit

Krachtsporters lijken groente en fruit nog wel eens links te laten liggen. Onverstandig, aangezien groente en fruit boordevol essentiële mineralen en vitaminen zitten.

Deze essentiële voedingsmiddelen dragen bij aan het algemene welzijn. Ook geniet je hierdoor van een sneller herstel en zit je gewoonweg beter in je vel. Dit helpt je om optimaal te presteren.

 

Over de auteur

Gezondblog Redactie

De redactie van Gezondblog plaatst dagelijks informatieve artikelen over gezonde voeding, gezond leven, mindfulness en work life balance en nog veel meer.

Gezondblog.nl

Gezondblog wil lezers stimuleren voor een gezondere en bewustere ‘lifestyle’ met als doel dat je je lekker in je lijf gaat voelen.

Het gaat er in onze beleving om dat je tevreden bent met hoe je eruit ziet van binnen en van buiten. En dat er een goede balans is tussen werken en ontspannen en tussen gezond eten en bewust genieten.

Artikelplaatsing op Gezondblog?

Gezondblog bereikt de doelgroep die gezondere en bewustere keuzes willen maken. Wil je een artikel plaatsen? Neem dan contact op met: evelina@gezondblog.nl

 

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget
KokenKoken