Grijze haren voorkomen - Deze invloed heeft voeding op grijze haren
EAT Gezondheid LIFE

Grijze haren voorkomen? Deze invloed heeft voeding op grijze haren

Grijs haar is een normaal onderdeel van het verouderingsproces. Haarlokken zitten boordevol melanine, wat het haar zijn kleur geeft.

En naarmate je ouder wordt, produceren haarzakjes minder melanine, wat resulteert in grijs of wit haar. Genetica, stress, voeding en bepaalde medische aandoeningen kunnen allemaal bijdragen aan eerdere vergrijzing van het haar.

 

Voedingsmiddelen om grijze haar te voorkomen of uit te stellen.

Hoewel je jouw genetica of medische geschiedenis niet kunt veranderen, kun je veel doen om een ​​gezonde stressreactie te ondersteunen en de voeding in jouw dieet te verhogen. In deze blog bespreken we voedingsmiddelen om jouw haarwelzijn te ondersteunen en om prematuur grijze haren te voorkomen.

 

Humus

Neem dus wat vaker humus als tussendoortje om grijze haren te voorkomenDeze heerlijke mediterrane dip is een krachtpatser voor de gezondheid van je haar en kan het uitstellen van voortijdige vergrijzing ondersteunen. Neem dus wat vaker humus als tussendoortje of doe het op je toastje in plaats van een normale salade.

 

Kikkererwten

Kikkererwten bevatten ongelooflijk veel foliumzuur of vitamine B-9, wat belangrijk is omdat een tekort aan B-9 in verband is gebracht met vroege vergrijzing. Dit komt omdat B-9 belangrijk is voor de productie van methionine, een aminozuur dat essentieel is voor de haarkleur. Foliumzuur helpt ook bij de aanmaak van DNA en RNA.

 

Tahini

Een ander heilzaam ingrediënt in humus is tahini, een uitstekende bron van koper, die bijna 30% van je aanbevolen dagelijkse waarde bevat in slechts één eetlepel. Koper speelt een aantal cruciale rollen als het gaat om de gezondheid van je haar. Het helpt je lichaam om ijzer te metaboliseren, ondersteunt de energieproductie en ondersteunt de melanineproductie. Als je voldoende koper in jouw dieet hebt, kun je ervoor zorgen dat deze belangrijke processen behouden blijven naarmate je ouder wordt.

 

Paddenstoelen

Vitamine D-tekorten treffen bijna de helft van de Nederlanders. En helaas kan een vitamine D-tekort ervoor zorgen dat je haar voortijdig grijs wordt.

Veilige blootstelling aan de zon is de beste manier om vitamine D binnen te krijgen, maar als je een groot deel van het jaar op het noordelijk halfrond woont, kan het moeilijk zijn om vitamine D alleen uit zonlicht te halen. Dit is waar paddenstoelen kunnen helpen. Sommige paddenstoelen worden gekweekt met specifieke UV-lampen die hun vitamine D-gehalte verhogen.

Bekijk het voedingspaneel om te zien of de paddenstoelen in jouw plaatselijke supermarkt zijn gekweekt met UV-licht. Zoek naar paddenstoelen met 10 mcg of meer vitamine D.

 

Gefermenteerde voedingsmiddelen

Wist je dat een robuust en divers microbioom de vergrijzing van het haar kan vertragen? Gefermenteerde voedingsmiddelen zoals kimchi of zuurkool leveren probiotica (nuttige bacteriën) aan ons microbioom. Naast vele, vele andere voordelen, helpt een sterk microbioom ons om biotine te produceren. Tekorten aan biotine kunnen de haarkleur veranderen en bijdragen aan vroegtijdige vergrijzing.

Het toevoegen van een paar porties probiotische voedingsmiddelen aan jouw dagelijkse voeding kan een gemakkelijke en effectieve manier zijn om jouw darmmicrobioom een ​​boost te geven en tegelijkertijd de algehele gezondheid te verbeteren. Maar als je niet van de smaak van gefermenteerd voedsel houdt, is het oké om langzaam te beginnen.

Probeer een lepel kimchi-sap toe te voegen aan een saladedressing om nuttige bacteriën te stimuleren en de smaak op te fleuren. Zelfs slechts één lepel vol gefermenteerd voedsel dat in jouw maaltijd wordt verwerkt kan voordelen opleveren.

 

Donkere chocolade

Donkere chocolade kan een goede bron van ijzer zijn, wat uitstekend is om grijs haar te voorkomen. In één onderzoek werden lage ferritinespiegels (ferritine is een bloedeiwit dat ijzer bevat) in verband gebracht met vroegtijdige vergrijzing van het haar. Een ons donkere chocolade bevat 20% van je dagelijkse waarde aan ijzer. Om meer ijzer uit je dagelijkse chocolade te halen, kun je overwegen om het naast een vitamine C-bron te gebruiken. Aardbeien met chocoladedip is daarom  ideaal om grijze haren te voorkomen.

 
Image by Freepik

Dit ben ik!

Artikelplaatsing op Gezondblog?

Gezondblog bereikt de doelgroep die gezondere en bewustere keuzes willen maken. Wil je een artikel plaatsen? Neem dan contact op met: evelina@gezondblog.nl

 

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget
KokenKoken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet