Je geld beschermen tegen fraude
LIFE

Je geld beschermen tegen fraude in 2022

Er was ooit een tijd dat banken geen enkele garantie gaven over het geld dat er op je rekeningen stond. Het waren heel dikwijls bange tijden voor de klanten als er weer eens een rush op een of andere bank werd gehouden. Ging de bank dicht, dan was je gewoon je geld kwijt.

Gelukkig is daarover ondertussen een hele wetgeving ontstaan en zijn banken verzekerd tegen onheil. Je bent er dan als klant zeker van dat wat er ook gebeurt, het geld dat de bank voor je beheert is veilig.

Maar ondertussen doen we wel heel wat meer met onze financiële transacties. Jaren geleden pinden we geld en betaalden we bijna alles cash. Maar ons koopgedrag op het internet en het elektronisch betalen in supermarkten en winkels hebben daar heel wat verandering in gebracht. We beschikken nu over een waaier aan betaalmethoden waarmee we betalingen voor aankopen kunnen uitvoeren zonder dat er papiergeld aan te pas komt.

Denk aan alle aankopen op het net, de koopjes die je er scoort, de films en muziek die je downloadt. Ook om je games en online casinospelletjes te financieren moet je over een veilige betaalmanier beschikken. Kijk gerust even op Time2play om over dat onderwerp de nodige kennis op te doen. Je zult er merken dat alle raadgevingen legaal zijn en bedoeld om je geldtransacties in alle veiligheid uit te kunnen voeren.

Ben je beschermd bij je bank?

Tegenwoordig ben je bij je bank wel beveiligd tegen malafide praktijken en personen die op een slinkse manier geld van je rekening halen. Vooral ‘spoofing’ is een fenomeen dat door criminelen wordt gebruikt om argeloze burgers hun geld af te troggelen. Je krijgt een telefoontje of e-mail dat helemaal lijkt alsof het van je bank komt.

Het zijn echter onverlaten die je contacteren alsof ze bij de klantenservice van je bank horen. Ze proberen je bankgegevens op te vragen om ‘grote problemen’ te voorkomen. De enige problemen die je echter kunt krijgen, is wanneer je die deugnieten je gegevens en wachtwoorden doorstuurt. Je bank zal nooit vertrouwelijke informatie opvragen via de telefoon, e-mail of het internet.

Maar weet wel dat voor betalingen die je zelf doet aan oplichters, je daarvoor helemaal zelf verantwoordelijk bent. Je bank zal dat geld niet terugbetalen. Doe je een nepaankoop en je betaalt met je bankrekening, dan zul je zelf de gevolgen moeten dragen van de oplichting.

Alternatieven om je geld beter te beschermen bij aankopen

Is er dan geen manier om je ook tegen dat soort van oplichters te wapenen? Jazeker, er zijn heel wat alternatieve online-betaalmethoden waarbij je aankoop ‘verzekerd’ is. Laten we er enkele van bekijken.

Creditcards

Doe je de online-aankopen en betalingen met Mastercard of Visa, dan zijn zo goed als al die items (met uitzondering van juwelen) automatisch verzekerd tegen diefstal, verlies en beschadiging.

Dit wil ook zeggen dat wanneer je een aankoop doet, en die komt nooit aan, je een schadeclaim kunt indienen bij de creditcardmaatschappij. Ook wanneer je betaling naar een frauduleuze handelaar is gegaan, zal die na analyse van je claim opnieuw naar je eigen rekening overgemaakt worden.

Creditcards gaan ondertussen ook al een heel tijdje mee. Ze werden tijdens de jaren 50 op de markt gebracht. Toen al om je geld te beschermen. Bij verre reizen hoefde je geen hopen (gewisselde) cash geld meer mee te nemen. Je kon overal waar je kwam, en waar de kaarten aanvaard werden, lokaal het geld dat je nodig had opnemen. En nu bijna 70 jaar later kan dit nog steeds.

PayPal

Een andere betaalmethode waarmee je aankopen veilig zijn is PayPal. Dit bedrijf houdt er een strikte politiek op na wanneer het over online aankopen gaat. Op de eerste plaats zal een handelaar die nieuw bij PayPal is eerst een proefperiode moeten doorlopen. Alle betalingen die bij die nieuwe verkoper geplaatst worden, worden voor een bepaalde periode ‘on hold’ gezet.

Dat betekent dat die handelaar de gestorte bedragen wel op zijn PayPal account kan zien, maar hij kan ze niet overboeken of er zelf betalingen mee uitvoeren. Op die manier hebben de consumenten de tijd om de echtheid van hun aankopen na te kijken. Bij discussie zal PayPal de zaak onderzoeken. En indien er sprake is van oplichting of slecht afgewerkte orders, zal het geld naar de consument terug overgemaakt worden.

Bij goederen die moeten opgestuurd moeten worden kan er zelfs een traceer-functie ingeschakeld worden, waardoor de handelaar pas kan beschikken over het gestorte geld nadat de bestelling is afgeleverd.

 

Pay online photo created by jannoon028 - www.freepik.com

Dit ben ik!

Artikelplaatsing op Gezondblog?

Gezondblog bereikt de doelgroep die gezondere en bewustere keuzes willen maken. Wil je een artikel plaatsen? Neem dan contact op met: evelina@gezondblog.nl

 

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget
KokenKoken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet