We onderzoeken de kracht van positief motiveren
Gezondheid LIFE

We onderzoeken de kracht van positief motiveren

Veel van ons gedrag is onbewust, we doen dingen vanuit een bepaalde motivatie, zonder dat we daar altijd vat op hebben.

Positief motiveren doe je wanneer je een bepaald resultaat wilt nastreven om een beloning te krijgen, in plaats van iets negatiefs te vermijden. Positief motiveren is van belang voor een goede gezondheid. Het helpt je de uitdagingen van het leven aan te gaan, in plaats van dat je ze uit de weg gaat. Als je wilt leren hoe je jouw mindset kunt veranderen lees dan verder.

 

Motivatie: een uitleg

Motivatie kun je ruwweg onderverdelen in 4 soorten:

  • Stimulerende motivatie: omdat je op zoek bent naar externe beloningen.
  • Angst motivatie: waarbij je handelt uit angst voor een ongewenste uitkomst.
  • Macht motivatie: wanneer je je invloed wilt vergroten.
  • Sociale motivatie: dit is aangeleerd gedrag, wat je overgenomen van familie, vrienden en de maatschappij.

 

Ongezond gedrag veranderen

Veel ongezond gedrag, waaronder ongezond eten, roken en teveel alcohol drinken, is aangeleerd door sociale motivatie in combinatie met het bijbehorende op beloning gebaseerde resultaat, meestal bepaald door dopaminerge paden in de hersenen die dienen als sterke bekrachtigers van je gedrag.

Dit betekent dat individuen die niet van plan zijn om deze cirkel te doorbreken, waarschijnlijk niet zullen veranderen, omdat ze geen moeite doen om de sterk geautomatiseerde, niet-bewuste processen die hun gedrag sturen, te omzeilen.

 

Veranderen: helderheid krijgen

Maar als je wel van goede wil bent, hoe pak je het dan aan om je gedrag te veranderen?

De eerste stap is te onderzoeken wat de motivaties zijn voor je gedrag en naar welke beloningen je op zoek bent. Het kan zijn dat je bezig bent om gevoelens te onderdrukken en daarom teveel eet of drinkt. Waarschijnlijk heb je jezelf ooit wijsgemaakt dat je de kracht niet hebt om met deze sterke gevoelens overweg te kunnen.

Zulk soort overtuigingen bepalen je mindset. Het is lastig om dit te beïnvloeden wanneer je niet weet hoe je dat moet aanpakken. Je hoeft er geen speciale cursus voor te volgen, je moet wel bereid zijn om je drijfveren te onderzoeken. Dit is lastig omdat we allemaal geneigd zijn om iets goed te praten wat we verkeerd aanpakken.

De kracht van positief motiveren zou je kunnen helpen om een beloning te krijgen, namelijk de kracht te vinden om de confrontatie met je eigen gevoel aan te gaan. Je motivatie komt dan niet meer uit angst voort. Zo’n conclusie zorgt voor helderheid in je geest. Je hebt de eerste stap dan al gezet.

 

Positieve gezondheid

Als je doel is om je psychologische cirkel te doorbreken omdat je niet meer vanuit angst wilt handelen, maar de regie over je leven en je gezondheid wilt, dan kun je gebruik maken van positief motiveren. Een goede gezondheid is dan de beloning.
De term Positieve Gezondheid is afkomstig uit de ouderengeneeskunde en stelt dat je gezond oud kunt worden zonder dat je mentaal aftakelt en chronische ziekten ontwikkelt. De grondbeginselen zijn:

  • Gezonde en natuurlijke beweging
  • Gezond, natuurlijk voedsel
  • Zingeving en idealen

Hiermee boor je je eigen bronnen van motivatie en kracht aan.

 

Gedragsverandering door inzicht

Positief motiveren kan je dus helpen om je aangeleerde gedrag te veranderen. Het komt in feite neer op het veranderen van je gewoontes. Om je gezondheid te verbeteren moet je verkeerde gewoontes vervangen voor gezonde gewoontes.

Dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar je kunt je vasthouden aan het gezegde dat je door oefening kunst baart. Wanneer je de verantwoordelijkheid neemt voor je succes en je missers, dan kies je bewust voor verandering. Eigenlijk is het maken van deze keuze essentieel.

Je neemt dan de verantwoordelijkheid van je gedrag op je waardoor het veranderen van overtuigingen mogelijk is. Je kiest dan bewust om nieuwe gewoontes aan te leren. Om succesvol te zijn met het veranderen van gewoontes is het zaak je te richten op de beloning.

 

Gericht op beloning

Het heeft een functie om gericht te zijn op de beloning. Wanneer je bijvoorbeeld traint of fysiek zwaar werk doet, dan krijg je de beloning doordat je lichaam dopamine aanmaakt, zodat je door kunt gaan met je activiteit. Deze beloning komt niet pas achteraf, het ondersteunt je.

 

Motivatie gericht op gezondheid

Motivatie gericht op gezondheidWe noemen bepaalde gedragspatronen verkeerd omdat ze schadelijk zijn voor je gezondheid. De 3 punten van de Positieve Gezondheid zijn wat dat betreft overduidelijk. Het kan als overweldigend aanvoelen wanneer je jouw gedrag probeert te veranderen, maar in jezelf vind je ook de grootste steun.

Als je namelijk de moed opbrengt om je eigen angst motivatie te onderzoeken, dan word je ondersteund door de mentale kracht van je sluimerende bewustzijn. Je maakt iets in jezelf wakker, wanneer je besluit om jezelf niet meer zwakker te maken. Je gedachten worden helderder en je kunt betere keuzes maken.

Zo kun je met behulp van positief motiveren zelfs ontdekken wat voor jou zingeving in je leven brengt.

 

Gericht op het leveren van een bijdrage

Je kunt met positief motiveren je overtuiging doorbreken dat je niet kunt veranderen en dat je leven niet beter kan worden. Wanneer je je richt op de zaken in het leven waar jij blij van wordt en hierbij stilstaat dan verandert dit je en word je productiever.

Wanneer je dingen doet die voor jou betekenis hebben en die je het gevoel geven dat het ook van belang is voor anderen, dan voel je een drive en heb je geen last van een negatief zelfbeeld of depressies.

Met positief motiveren kun je je richten op je eigen kracht en mogelijkheden zodat je je voller kunt leven. Je motivatie om je gedrag te veranderen zal alleen maar sterker worden, omdat je met enig doorzettingsvermogen al snel de vruchten van je nieuwe mindset plukt. Het lezen van deze blog was de eerste stap.

Dit ben ik!

Artikelplaatsing op Gezondblog?

Gezondblog bereikt de doelgroep die gezondere en bewustere keuzes willen maken. Wil je een artikel plaatsen? Neem dan contact op met: evelina@gezondblog.nl

 

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget
KokenKoken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet