Lekker in je lijf: week 6

Hoe nu verder?

Nog 1 week met een compleet uitgewerkt weekmenu en je boodschappenlijstjes, hierna laat ik je los en kun je zelf een weekmenu in elkaar draaien. Om het niet al te ingewikkeld te maken is het aan te raden jezelf goed voor te bereiden. Zorg voor een goed gevulde voorraadkast om niet mis te grijpen, niet alleen vers eten maar ook verschillende soorten kruiden. Je hebt namelijk helemaal geen zakjes en pakjes nodig om lekker te kunnen koken.

Ik heb een compleet overzicht voor je gemaakt waarmee jij je voorraadkast, koelkast, vriezer en snacklade kunt vullen. Je kunt deze uitprinten om mee naar de supermarkt te nemen, je vindt hem bij de downloads van deze week.

Zijn je kasten goed gevuld dan heb je altijd goede keuzes achter de hand als je eens een moeilijke dag hebt of veel haast. Werk je buitenshuis en heb je collega’s die ook bezig zijn met wat bewuster te eten dan is het ook leuk om je lunch en snacks te delen. Spreek af wie welke dag wat maakt en geniet van elkaars invulling. Dit stimuleert niet alleen maar is ook erg leuk!

Plan je week

Je hebt inmiddels geleerd waarom vetten goed voor je zijn en wat suiker met je doet. Ook heb je geleerd om veel te variëren in je weekmenu’s. Ik heb ook een leeg schema voor je toegevoegd aan de downloadpagina. Print dit uit en ga er in het weekend voor zitten.

Plan de hele week vooruit zodat je meteen je boodschappen kan doen. Begin met het diner. Kijk welke dagen je tijd hebt om uitgebreid te koken en plan dan het meest omslachtige recept wat je zou willen maken. Op drukke werkdagen of als je veel onderweg bent kies je iets wat je van tevoren al kunt voorbereiden of klaarmaken.

Voorbereiding

Onderweg zou je vooraf klaargemaakte wraps kunnen eten, of een maaltijdsalade waar je op het laatst de dressing nog doorheen doet. Ook een goed gevulde smoothie kan je als lunch meenemen. Doe hem in een thermoskan en hij blijft lekker koud.

Een ovenschotel is ideaal om van tevoren te bereiden zodat je alleen de oven nog aan hoeft te zetten als je uit je werk komt. Dan snel de douche in en de kaarsjes aan en je kunt relaxed aan tafel.

Heb je het diner ingevuld kijk dan naar de lunchgerechten, op welke dag kies je voor brood, rijstwafels of crackers (vaak makkelijk als je op je werk eet) en op welke dagen kan je eventueel wat verse groente klaarmaken.

De ontbijtgerechten stem je daarop af. Eet je als lunch of diner al iets met eieren, ontbijt er dan niet mee. Plan elke week zeker de volgende ontbijtjes in: havermout, eieren, yoghurt en een smoothie.

Dan heb je al veel variatie zonder veel denkwerk!

Voor de snacks kun je veel gebruiken uit je (straks goed gevulde) voorraadkast of vriezer. Denk dan aan noten, gedroogd fruit, gekookt eitje, wat rauwkost, een smoothie uit de vriezer of een kopje bouillon.

Maak er een gewoonte van om 1x per week een bakdag in te plannen en maak dan wat gezonde snacks zoals een havermoutcake, lijnzaadbrood, crackers etc. Vries alles in porties in en je bent goed voorbereid voor de rest van de week. Je kan ook wat snacks voor tijdens je werk bewaren, misschien is er een plekje over in de koelkast op kantoor?

En laat het los…

Wees niet bang om bij anderen te eten of uit eten te gaan. Het is echt niet zo dat je alleen maar ongezond kan eten als je buiten de deur eet. Kies in een restaurant voor een voor- en hoofdgerecht ipv een hoofdgerecht met dessert. Of neem als dessert een kaasplankje.

Vraag in plaats van friet of aardappels wat extra groente of salade bij je hoofdgerecht. Zelf kies ik vaak voor twee voorgerechten in plaats van een hoofdgerecht en dan bij het tweede voorgerecht wat extra groente.

Geniet van wat je lekker vindt

Eet je vrienden of ben je ergens op een borrel dan hoef je echt niet alles af te slaan maar maak je keuze in wat je echt heel lekker vindt en eet dan zonder schuldgevoel. Van één ongezond moment is nog niemand kilo’s aangekomen. Maak alleen niet de “fout” om al je goede intenties overboord te gooien en pak de draad met de volgende maaltijd gewoon weer op. Als je 80% van de tijd verantwoorde keuzes maak dan kan je best 20% minder goede keuzes maken.

RECEPTEN:

Download hier alle recepten van deze week.

BOODSCHAPPENLIJST:

Download je lijst met alle benodigde boodschappen.

Boodschappen doen is soms een hele uitdaging!

Ken je dat? Je loopt door de supermarkt met een goed plan om gezonde dingen te kopen en je komt naar buiten met allerlei snelle makkelijke en helaas ongezonde producten. Het is ook een hele kunst om door alle verleiding heen te zeilen en bij je plan te blijven.

Hou de buitenbocht aan

Een eenvoudige tip is om de buitenrand van de supermarkt aan te houden. Vrijwel altijd staat daar het echte eten. In alle afslagen vind je de houdbare en bewerkte spullen zoals frisdrank, pakjes en zakjes, knakworstjes, ect. Daarnaast is het nog best verwarrend en moeilijk om de juiste producten te kiezen.

De minst gezonde producten liggen vaak op de beste plaatsen (daar verdienen ze het meest aan, helaas). Kijk bij voorverpakte voedingsmiddelen hoeveel ingrediënten er in zitten. Wees bij meer dan 5 toevoegingen dan ook zeer kritisch!

Neem je lijstje mee!

Plan je boodschappenrondje in na je ontbijt of lunch of ga na het avondeten voor een paar dagen tegelijk boodschappen doen. Weinig kans dat je dan nog valt voor de verleidingen om je heen. Neem een boodschappenlijstje mee met daarop de dingen die je echt nodig hebt. Vergeet ook niet je voorraad met makkelijke producten (denk aan noten, havermout, fruit, gedroogd fruit, notenpasta, geitenyoghurt en kaas) op peil te houden.

Nawoord

Ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren, je meer kennis hebt opgedaan en dat je hebt genoten van de recepten. Zoals ik aan het begin al vertelde is elk lichaam anders en is er niet één manier van eten die voor iedereen goed is. Kijk hoe je lichaam reageert, voel goed waar je behoefte aan hebt en maak daarmee je eigen plan.
Past deze manier van eten helemaal bij jou en wil je graag zo verder gaan dan kun je je ook nog aanmelden voor het online programma van Gezondblog.

Dus wie weet spreken we elkaar nog in de Facebookgroep!

Mijn favoriete ingrediënten

In deze video laat ik je zien welke producten ik altijd op voorraad heb en geef ik een korte uitleg wat je er mee kunt doen.

Dit ben ik!

Artikelplaatsing op Gezondblog?

Gezondblog bereikt de doelgroep die gezondere en bewustere keuzes willen maken. Wil je een artikel plaatsen? Neem dan contact op met: evelina@gezondblog.nl

 

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget
KokenKoken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet