wim hof iceman
Inspiratie LIFE

Wim Hof Methode: adem, ijsbad & meditatie

De Wim Hof methode bestaat uit ademhalingsoefeningen, meditatie en koudetraining. Uit onderzoek blijkt dat deze drie methodes grote invloed kunnen uitoefenen op het autonome zenuwstelsel. 

Het autonome zenuwstelsel heeft zeg maar twee standen, de sympathische en de parasympatische. De sympathische stand, de inspannende / stressvolle stand, ervaar je vooral bij stress, je ademhaling versnelt, je hartslag neemt toe, je bloeddruk verhoogt en je immuunsysteem wordt daardoor aangetast. Aan de andere kant heb je ook een ontspannen stand, de parasympatische, hierin gebeurt het tegenovergestelde. Dat tweede klinkt natuurlijk een stuk beter maar elke dag alleen maar in ontspanning leven is ook niet haalbaar. Je autonome zenuwstelsel is juist goed in balans wanneer beide standen elkaar gelijkwaardig afwisselen.

Ademhaling Wim Hof

Met de diepe verbonden ademhaling van de Wim Hof methode maak je contact met je autonome zenuwstelsel, dwz je immuunsysteem, hart en bloedcirculatie. Verbonden ademen wil zeggen dat er geen pauzes zitten tussen het in-, en uitademen, je adem gaat als een voortdurende golf door je lichaam heen, in, uit, in, uit.

Daarnaast komt tijdens zo’n ademsessie de zogenaamde retentiefase aan bod. Dit is een periode waarin je even niet meer ademt, ook wel de ademstop genoemd. Na het intense verbonden ademen is het heel eenvoudig om voor 30 seconden tot 1 minuut (of langer) je adem te stoppen. Deze ademstop zorgt voor een verhoogt zuurstofgehalte in je lichaam: de zuurgraad in je lichaam gaat schommelen en het zuurstofgehalte in je bloed stijgt. Door de extra zuurstof in je bloed krijgen je lichaamscellen meer energie tot hun beschikking. Daarnaast maakt je lichaam gelukshormonen aan, wat zorgt voor een lekker gevoel.  Lees hieronder nog meer over  verbonden ademsessies.

Wim Hof methode
IJsbad met de Wim Hof methode

Wim Hof Iceman voor je weerstand

Naast de ademstop speelt ook de koudetraining een rol binnen de Wim Hof methode. Door het zogenaamde ijsbad wek je een acute lichamelijke stressreactie op welke de chemie in je lichaam verandert. Er komt onmiddellijk een stoot  adrenaline vrij welke je afweer beschermt. De koude therapie verbetert je bloed- en lymfesysteem circulatie, reguleert je lichaamstemperatuur en verhoogt je energieniveau. 

Wim Hof methode en meditatie 

Door middel van de laatste fase, de meditatie fase kun je je focus verbeteren, je hartslag en bloeddruk positief beïnvloeden en stress verminderen. Je lichaam en geest komen in een diepe ontspanning, je kunt zelfs het gevoel hebben even ‘van de wereld’ te zijn. Omdat je tijdens de actieve ademsessie helemaal naar binnen gaat voorbij aan je ego kun je tijdens deze laatste fase vaak mooie inzichten krijgen over je leven. 

Verschil tussen de Wim Hof Methode en andere soorten ademwerk

De bekendheid van het begrip ademwerk is mede te danken aan Wim Hof! De wetenschappelijke onderzoeken die er op en met hem zijn gedaan hebben aangetoond dat je onder andere je immuunsysteem kan versterken met de verbonden ademhaling.

Zie je op tegen het koude bad maak je dan niet druk want voor veel van gezonde voordelen is het koude bad niet nodig, de verbonden ademhaling op zich heeft al een super helende werking voor je lichaam. Daarnaast adem je tijdens verbonden ademsessie vaak langer door waardoor je op een nog heel ander aspect komt van het verbonden ademen, het helen van emotionele trauma’s. Het verbonden ademen kan je ook helpen als je last hebt van paniekaanvallen of hyperventilatie

wim hof breathingTijdens de ademsessies bij LCP passen we naast een lange set van verbonden ademen ook de ademstop / ademretentie toe. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen heeft de ademstop verhogende werking op het zuurstofgehalte in je lichaam en krijgen je lichaamscellen meer energie tot hun beschikking. Maar het inhouden van je adem is absoluut geen wedstrijd! Het gaat er dus niet om dat je het langer volhoudt dan je buurman maar het geeft je wel de uitdaging om de stemmetjes in je hoofd te negeren en buiten je comfortzone te gaan. Het bijzondere is dat het vaak meer je gedachten zijn die aangeven dat je moet ademen en niet je lichaam!

Ook is er aan het einde van elke ademsessie een meditatiemoment welke wordt ondersteund met muziek. Dit zorgt ervoor dat alles wat is “losgeademd” ook geïntegreerd mag worden. Door alle onderdelen met elkaar te combineren heeft een ademsessie een vergaand positief effect op je fysieke en je emotionele lichaam en een groot verruimend effect op je bewustzijn. 

Een ademsessie met de verbonden adem zoals bij de Wim Hof methode kun je individueel volgen of in de vorm van een workshop. Een ademworkshop wordt altijd gegeven in een kleine groep (maximaal 8 deelnemers). Je wordt stap voor stap meegenomen in het proces. De avond begint met een stukje theorie en bouwt via oefeningen en geleide meditatie – ondersteund door muziek – op naar een verbonden ademhaling. We eindigen de workshop altijd met een heerlijke ontspanning en een kopje thee met wat lekkers. Er is geen ervaring nodig en er is genoeg gelegenheid om vragen te stellen en ervaringen te delen. 

Over de auteur

Evelina Zinger

Naast het bloggen over alle thema's rond gezond leven coach ik ook (individueel en in groepsverband) over bewustwording in de breedste zin van het woord en geef ik workshops en lezingen. Deze combinatie geeft me heel veel voldoening.

In mijn vrije tijd lees ik graag: spirituele boeken met thema’s over bewustwording zoals: alles heeft een reden, je kunt overal van leren etc. maar ook management boeken (in de trant van: Hoe haal ik het beste uit mezelf, ondernemen met passie etc.). Ook ik leer elke dag weer bij en dat deel ik graag via Gezondblog!

Reageer

Klik hier om een reactie te plaatsen

Dit ben ik!

Lifestyle Changing Program

Diverse soorten ademwerk

ademworkshops Evelina zinger LCP

Club Gezondblog

DIRECT TOEGANG

Tot alle gratis producten van Club Gezondblog!

VIP Club Gezondblog

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet