EAT Foodfeiten

Wat gebeurt er als je suiker eet

Wat gebeurt er in je hersenen als je suiker eet

Suiker en wat het allemaal met je doet lijkt het gesprek van de dag! Via boeken, films, tv programma’s en nieuwsberichten komt er steeds meer informatie naar boven en worden we met zijn allen een beetje wijzer.
Volg je het allemaal niet meer dan staat hieronder een leuk filmpje waar het effect van suiker wordt uitgelegd. Ik heb hem even in stukje gehakt en gedeeltes voor je vertaald.

suiker hersenen verslaving

Suiker, fructose, dextrose, sucrose ….

Loop bij het zien van lekkere zoete gerechten het water je al in de mond? Wat gebeurd er nou op zo’n moment precies in je hoofd en waardoor krijg je zin in een taartje? Omdat suiker niet alleen in snoep en koek zit maar ook in de dagelijkse dingen als tomatensaus, cruesli, vruchtenyoghurt, muesli repen is het is belangrijk om te weten wat suiker doet in je hersenen.

Van mond naar hersenen

Als je zoals in het filmpje een hap gesuikerde ontbijtgranen neemt (zoals cruesli) dan worden je smaakpapillen geactiveerd en die geven vervolgens een seintje in het beloningssysteem in je hersenen dat het lekker is en je onbewuste krijgt meteen een antwoord op de grote vraag: “wil ik er nog 1?” JAAAAsuiker hersenen verslaving

Werkt suiker net als drugs?

Niet alleen suiker geeft deze reactie in je beloningssysteem maar ook sociale contacten, sex en drugs hebben dit effect. Als je het beloningssysteem over activeert door te veel suiker dan krijg je last van bijwerkingen en cravings (de vertaling in het Nederlands is hunkeren maar dat dekt minder de lading vind ik). Daarom werkt het verslavend want je blijft hunkeren tot je weer een nieuwe shot krijgt.

Untitled design(3)

Het gelukshormoon

Als een suikerrijke maaltijd via je maag naar je darmen gaat dan komt het nogmaals langs sensors die aan je hersens een seintje geven of je vol zit of dat er meer insuline aangemaakt moet worden om al het extra suiker te verwerken. De Dopamine welke vrij komt, beter bekend als het gelukshormoon, speelt ook een belangrijke rol bij verslavingen aan alcohol, roken en drugs. Deze middelen zorgen ervoor dat je dopamine gehalte steeds opgevoerd wordt en je steeds meer wilt. Wat verslaving tot gevolg heeft. Suiker doet dus hetzelfde maar (gelukkig) is suiker wel minder schadelijk voor je.

Untitled design(1)

Variatie voor een natural high

Als je gevarieerd eet, steeds nieuwe smaken en voedingsstoffen dan blijft je dopamine gehalte op pijl en krijgt je lichaam genoeg binnen van alle soorten  voedingsstoffen en vitamines. Eet je steeds hetzelfde dan neemt het dopamine gehalte sterk af. Als je veel suiker neemt blijft het niveau contstant hoog waardoor het  een zelfde soort werking heeft als drugs en verslavend werkt.

Wil je ook minder suiker eten?

Wil je ook graag wat gezonder eten, het liefst zonder snelle suikers/koolhydraten maar grijp je vaak mis in je koelkast? Download dan hier gratis onze boodschappenwijzer! Vul je voorraad kast met deze producten en je maakt het jezelf een stuk makkelijker om gezond te eten!

Hulp nodig met gezonde maaltijden te plannen?

Download gratis onze boodschappen planner en creëer voor jezelf een voorraadkast vol met gezonde keuzes!

*Je ontvangt ook maximaal 4 x per maand onze updates met gezonde   nieuwtjes en winacties en gaat akkoord met onze privacy policy. Uitschrijven kan natuurlijk altijd!

Bekijk hier het hele filmpje

Over de auteur

Evelina Zinger

Naast het bloggen over alle thema's rond gezond leven coach ik ook (individueel en in groepsverband) over bewustwording in de breedste zin van het woord en geef ik workshops en lezingen. Deze combinatie geeft me heel veel voldoening.

In mijn vrije tijd lees ik graag: spirituele boeken met thema’s over bewustwording zoals: alles heeft een reden, je kunt overal van leren etc. maar ook management boeken (in de trant van: Hoe haal ik het beste uit mezelf, ondernemen met passie etc.). Ook ik leer elke dag weer bij en dat deel ik graag via Gezondblog!

Reageer

Klik hier om een reactie te plaatsen

Dit ben ik!

Artikelplaatsing op Gezondblog?

Gezondblog bereikt de doelgroep die gezondere en bewustere keuzes willen maken. Wil je een artikel plaatsen? Neem dan contact op met: evelina@gezondblog.nl

 

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet