Hoe kan je het beste omgaan met een blessure
Gezondheid LIFE

Hoe kan je het beste omgaan met een blessure?

We ervaren allemaal wel eens het ongemak van spierpijn of pijn in je enkel als je je verstapt hebt. Vaak is dit ongemak van korte duur en kun je na een korte rustperiode weer je dagelijkse bezigheden of je sportschema hervatten.

Toch is het verstandig om alert te zijn als je pijn langer aanhoudt dan je verwacht. Dan kan er namelijk sprake zijn van een blessure die je aandacht moet geven, zodat je lichaam zich op de juiste manier kan herstellen.

 

Welke blessures komen het meeste voor?

Blessures zijn er in allerlei vormen en uiten zich op verschillende plekken van je lichaam. Toch zijn er vier blessures die het meest voorkomen in Nederland. Dit zijn blessures aan de schouders, knieƫn, rug en enkels.

 

Schouderblessures

Bij een schouderblessure is er vaak sprake van overbelasting van het schoudergewricht. Het ontstaat doordat er bijvoorbeeld tijdens het sporten regelmatig oefeningen uitgevoerd worden waarbij de schouders boven het hoofd geheven worden. Maar een schouderblessure kan ook het gevolg zijn van het met kracht neerkomen op de schouder, bijvoorbeeld tijdens een judowedstrijd. Ontstekingen in de schouder zijn eveneens veelvoorkomende schouderblessures. Dit geneest meestal alleen met een ontstekingsremmer. Een schouderblessure kan vaak voorkomen worden door de schouderspieren goed op te warmen voor het sporten. Krijg je toch last van deze blessure dan kun je daar een paar weken tot anderhalve maand last van hebben.

 

Knieblessures

Als iemand een knieblessure heeft, kan deze blessure op verschillende punten ontstaan. Zoals bij de knieschijf, het kniegewricht of bij de meniscus. Tijdens het sporten kan er overbelasting optreden, maar een knieband kan bij een verkeerde beweging ook scheuren of ontwricht raken. Het dragen van goede sportschoenen kan een deel van de blessures voorkomen. Het herstelproces bedraagt zes tot twaalf weken. Door gebruik te maken van medical taping, zoals verkrijgbaar bij Medipreventie.nl, kunnen kniebanden en pezen ondersteund worden bij het herstelproces.

 

Rugblessures

Ook rugblessures zijn er in verschillende gradaties. Dit varieert van het verdraaien van je rug door het maken van een verkeerde beweging, tot het hebben van spit. Rugpijn kan onder in de rug zitten of midden op de rug. Niet alleen verkeerd bewegen zal tot rugpijn leiden. Stress is een veelgehoorde oorzaak van rugpijn. Soms verminderen de klachten door rust te nemen. Maar vaak is het noodzakelijk dat een medisch specialist je begeleidt om de oorzaak van de klachten aan te pakken. De herstelperiode is helemaal afhankelijk van de ernst en oorzaak van je klachten. Het kan binnen een week verholpen zijn, maar het kan ook een paar weken duren.

 

Enkelblessures

Enkelbanden kunnen opgerekt worden. Dit gebeurt doordat er een onverwachte beweging wordt gemaakt. Je verzwikt je enkel of je enkelband vertoont zelfs scheurtjes. Het herstel duurt een paar weken, maar kan dat kan langer zijn. Dit hangt ervan af hoe erg de blessure is. Het is zelfs mogelijk dat, als je je activiteiten te snel hervat, je enkel gevoelig blijft en je opnieuw geblesseerd raakt. Ook bij minimale inspanning. Dit kan tevens klachten aan de achillespees tot gevolg hebben. Een enkelblessure kun je niet altijd voorkomen, zeker niet als je op onverhard terrein gaat sporten. Geschikt schoeisel kan echter wel voor een zekere mate van bescherming zorgen.

 

Wat kun je doen om een blessure te voorkomen?

Hoe je het beste om kunt gaan met een blessure, is afhankelijk van het type blessure dat je hebt en uiteraard ook van je eigen lichaam. Het is verstandig om bij een ernstige blessure medisch advies in te winnen van bijvoorbeeld een fysiotherapeut. Wil je blessures voorkomen dan kun je een aantal dingen doen. Ten eerste is het belangrijk dat je lichaam gezond is, zodat je minder gevoelig bent voor blessures. Daarnaast is het belangrijk dat je, zeker als je regelmatig sport, voldoende rustmomenten inplant zodat je lichaam van de inspanningen of van pijn kan herstellen. Zo kan je lichaam beter omgaan met een blessure. Maar het belangrijkst is misschien wel dat je altijd luistert naar je eigen lijf. Dus neem de signalen die je krijgt serieus en forceer niets op het moment dat je pijn voelt. Op die manier kun je voorkomen dat een relatief onschuldig ongemak zich ontwikkelt tot een vervelende en pijnlijke blessure.

Dit ben ik!

Artikelplaatsing op Gezondblog?

Gezondblog bereikt de doelgroep die gezondere en bewustere keuzes willen maken. Wil je een artikel plaatsen? Neem dan contact op met: evelina@gezondblog.nl

 

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget
KokenKoken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet