Gezond leven kan begint met sporten
Duursport Hardlopen MOVE

Gezond leven begint met sporten

Sporten is voor de ene persoon een wekelijkse bezigheid en voor de andere een hele opgave om weer van de bank af te komen. Een half uur bewegen per dag is het minimum voor een gezond lichaam en meer is natuurlijk ook geen bezwaar. Ieder mens heeft beweging nodig en wil zich fit en energiek voelen. Vind jij het nou moeilijk om toch eindelijk te gaan sporten? Hieronder lees je nuttige informatie die je zo in beweging brengt.

Waarom is sporten zo gezond?

  • Verhoogt je stofwisseling

Door te sporten verhoog je de stofwisseling in je lichaam. Als je regelmatig sport, zal je lichaam meer calorieën verbruiken dan een lichaam dat niet vaak sport en dus niet fit is. Je verbrandt je vet en je creëert meer spiermassa. Omdat je door regelmatig te sporten je stofwisseling hoog houdt is een makkelijkere manier om je gewicht op peil te houden.

  • Houd je lichaam soepel

Tegenwoordig werken heel veel mensen op kantoor. De hele dag achter je bureau zitten, weinig beweging dus. Daarom is het goed om, vooral als je in deze sector zit, buiten je werk om veel te bewegen. Door yogaoefeningen te doen komen je spieren al losser. Daarnaast even een blokje om hardlopen en zo kan je je lichaam soepel houden. Tijdens het werken is het ook goed om ieder halfuur even je spieren weer los te maken, zo voorkom je klachten. Natuurlijk zorgt voldoende beweging er ook voor dat je conditie steeds beter wordt.

  • Je slaapt beter
    Pak wat vaker de fiets!
    Pak wat vaker de fiets!

Je komt thuis van je dag werken en je voelt je moe alleen je lichaam is dan nog lang niet moe. Tijdens het werken op bijvoorbeeld kantoor ben je erg mentaal bezig. Dit put je uit, maar dan op een andere manier. Als je gymdocent bent dan ben je juist fysiek bezig. Voor degenen die dus niet fysiek bezig zijn op een dag is het belangrijk om te gaan sporten. Je lichaam is fysiek nog niet moe en hierdoor slaap je dus slechter. Door te sporten wordt je lichaam moe, val je sneller in slaap en blijf je ook langer in diepe slaap.

  • Minder stress

Wanneer je veel stress ervaart is een sport zoals  hardlopen de juiste oplossing. Door te sporten worden de stresshormonen in je lichaam verwijderd, hierdoor ben je niet meer zo gestrest als voor het sporten. Je hebt weer een frisse blik en kan weer de volgende dag goed beginnen.

  • Verbetert je humeur

Als het vaak somber weer is kan je dipjes krijgen in je humeur. Maar door te sporten kom je zo weer over je dip heen. Lichaamsbeweging stimuleert de aanmaak van het gelukshormoon in je hersenen. Na het sporten zal je een positief geluksgevoel ervaren wat je weer stimuleert om nog aleen keer te sporten.

  • Sociale contacten

Door te sporten in bijvoorbeeld een sportschool ontmoet je veel (nieuwe) mensen. Dit is een goede manier om met leuke mensen samen te sporten en in groepslessen elkaar ook te motiveren. Als je liever buiten sport zoals hardlopen kan je ook met een vriendin samen lopen.

Beginnende sporter

Ben je niet echt een fanatieke sporter dan is het belangrijk om het goed en langzaam op te bouwen. Dus ga nou niet als een gek keihard trainen of rennen, want dat zorgt alleen maar voor blessures, vooral als je net begint. Als je wat kilo’s kwijt wil is het bewezen dat een paar keer sporten op een normaal tempo beter resultaat levert dan een keer flink aan de bak.

Ga je wel fanatiek sporten zonder enige ervaring dan loop je erge spierpijn op. Hier heb je flink wat last van en daardoor kan je ook een paar dagen niet sporten. Zonde dus dat harde werk voor niks!

Bedenk een haalbaar doel voor jezelf, met de nadruk op haalbaar want als je doel nog niet te bereiken is en je het dan niet haalt stop je er misschien wel meteen mee. Je raakt ontmoedigt door een verkeerd doel. Doordat te voorkomen moet je een haalbaar doel bedenken. Dus eerst eens rennen tot de hoek en dan weer wandelen, dan tot de volgende hoek en na een week loop je al een rondje. Door het langzaam op te bouwen kan je steeds een hoger doel bedenken. Zo kom je in een positieve flow en niet andersom.

Ook is het belangrijk om op je voeding te letten. In dit artikel lees je hoe je op een makkelijke manier gezonder kan eten.

Hoe vaak per week sporten?

Zoals hierboven al gezegd is moet je dus niet te hard beginnen met een fanatieke sport. Om je conditie op te bouwen en in vorm te blijven zou je minimaal 2 keer week minimaal een half uur moeten sporten. Zo bouw je het echt op en heb je ook profijt van de voordelen van sporten.

Tips om dagelijks meer te bewegen

  • Pak de fiets als je ergens heen moet wat dicht bij huis is.
  • Neem de trap i.p.v. de lift.
  • Maak een wandeling alleen of met je partner na het avondeten.
  • Loop op je werk tijdens het bellen, zo beweeg je ook tijdens het werken.
  • Loop een wat langere route tijdens het uitlaten van je hond (als je die hebt).
  • Begin of eindig je dag met wat yoga oefeningen.

Zo kan je misschien zelf ook nog wat dingen bedenken die van toepassing zijn voor jou!

En nu?

Investeer in sportschoenen!
Investeer in sportschoenen!

Je kan niet zomaar beginnen met sporten, de voorbereiding maakt het je straks makkelijk. Denk aan een comfortabele sportbroek maar niet te vergeten: goede hardloopschoenen. De schoenen zijn echt het belangrijkst, hier beweeg je op. Daarom is het belangrijk om echt goede hardloopschoenen aan te schaffen of je hele oude paar die op de zolder ergens ligt te vervangen.

Tot slot belangrijk om te onthouden: het lijkt misschien een hele opgave om te gaan sporten, maar uiteindelijk heb je er plezier van! Je voelt je een stuk energieker en fitter!

Over de auteur

Evelina Zinger

Naast voeding en ondernemen ben ik ook gek op lezen, spirituele boeken met thema’s als: alles heeft een reden, je kunt overal van leren etc. maar ook management boeken (in de trant van: Hoe haal ik het beste uit mezelf, ondernemen met passie etc.). Ik leer elke dag weer bij en dat deel ik graag via Gezondblog!

Reageer

Klik hier om een reactie te plaatsen

Dit ben ik!

Zijn wij al vrienden?

Online voor maar 17,_

Het boek is uit!

Log hier in voor de leden omgeving

Je bent nog niet ingelogd.








» Aanmelden
» Wachtwoord vergeten?

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet

GRATIS PROEFDAG WEEKMENU

Download een proefdag uit de weekmenu's van 365 Dagen Gezond Slank

  • 4 Recepten voor elk eetmoment van de dag.
  • Gezond, lekker en zonder toegevoegde suikers!

x