Volgend jaar naar India? Zo blijf je gezond
Foodfeiten LIFE

Volgend jaar naar India? Zo blijf je gezond

Volgend jaar naar India? Zo blijf je gezond

Met een bevolking van meer dan 1 miljard mensen maakt India alleen al een zesde van de gehele wereldbevolking uit. Het is een gigantisch groot land, met duizenden verschillende talen, culturen… en natuurlijk eten! Alhoewel toeristen op dit moment niet naar India mogen reizen, zijn er duizenden mensen die dit land volgend jaar zullen bezoeken om de indrukwekkende keuken te proeven. Maar hoewel het voedsel heerlijk is, gaat het eten ervan voor toeristen soms gepaard met risico’s. De meest bekende is de gevreesde ‘Delhi Belly’.

Wat is ‘Delhi Belly’?

Mensen die vaker naar India zijn geweest zijn waarschijnlijk al bekend met de term, maar degenen die het nog niet hebben ervaren zijn waarschijnlijk verward als ze de naam horen. Delhi Belly is de informele benaming van de verzameling aan symptomen die men ervaart als gevolg van voedselvergiftiging in India, of als ze op een andere manier niet zo goed reageren op de lokale microbiologie. En laat er geen misverstand over bestaan: dit gebeurt een stuk sneller dan men verwacht. De meest voor de hand liggende reden waarom men Delhi Belly krijgt is door het eten van slecht voorbereid voedsel. Maar ook goed voorbereide maaltijden kunnen een negatieve reactie teweegbrengen aangezien veel, vooral westerse, toeristen niet gewend zijn aan de vaak extreme hoeveelheid aan kruiden die aanwezig zijn in Indiaas voedsel. Bovendien kun je het zelfs krijgen buiten het eten van voedsel om; de handen schudden met iemand met slechte hygiëne kan er al voor zorgen dat je per ongeluk schadelijke microben binnenkrijgt.

Wat moet ik doen als ik Delhi Belly krijg?

De eerste paar momenten kunnen erg beangstigend zijn als je het voor het eerst meemaakt. Het basisprincipe van Delhi Belly, en van voedselvergiftiging in het algemeen, is dat je lichaam probeert al het voedsel wat je gegeten hebt  zo snel mogelijk weer naar buiten te krijgen.  Dit betekent buikkrampen, langdurige periodes van diarree en braken en hoogstwaarschijnlijk koorts.

Het eerste wat je moet doen is contact opnemen met een arts en vragen om antibiotica. Hoewel artsen in veel Europese landen niet zo snel antibiotica voorschrijven, is het in India beter om het zekere voor het onzekere te nemen. Het meest voorkomende antibioticum tegen diarree is Ciprofloxacine. Je kan ook Azithromycine, Cotrimoxazole of Metronidazole voorgeschreven krijgen, afhankelijk van de precieze oorzaak van de kwaal. Zorg ervoor dat je veel water drinkt, aangezien het lichaam enorme hoeveelheden vocht verliest in het geval van constant braken en diarree, wat kan leiden tot uitdroging.

Hoe kan ik het vermijden?

Er zijn een paar dingen die je kunt doen om te voorkomen dat je de gevreesde ‘belly’ krijgt. Sommigen beweren dat het onvermijdelijk is als je naar India reist, maar het zou mogelijk moeten zijn om een veilige en gezonde vakantie te hebben als je goed oplet wat je doet.

1: Vermijd kraanwater

Het leidingwater in India is zeer onhygiënisch. Een glas kan al genoeg zijn om je naar het dichtstbijzijnde toilet te doen rennen. Zorg ervoor dat je altijd uit verzegelde flessen drinkt, en controleer goed of ze inderdaad verzegeld zijn. Er zijn mensen die  lege flessen vullen met kraanwater, deze opnieuw verzegelen en vervolgens opnieuw verkopen. Een verzegelde waterfles maakt een zeer opvallend geluid wanneer het geopend wordt. Vermijd ook maaltijden die met kraanwater zijn bereid, zoals salades. Ook fruit op de markt kan het beste vermeden worden, omdat het vaak met kraanwater wordt besproeid om het meer glans te geven.

2: Hou je handen schoon
Een van de meest voorkomende manieren waarop bacteriële infecties zich verspreiden is door direct of indirect contact. Veel mensen zijn zich er waarschijnlijk van bewust dat het wassen van de handen over het algemeen slim is, vooral in het buitenland, maar zelfs iets kleins als het dichtdraaien van de kraan na afloop kan al tot besmetting leiden. Draag altijd een ontsmettingsmiddel bij je, dat je na elk bezoek aan het toilet kunt gebruiken. Zo weet je zeker dat je geen bacteriën bij je draagt.

3: Gebruik je gezonde verstand

De opwinding van een eerste bezoek aan India kan ertoe leiden dat mensen hun gezonde verstand vergeten te gebruiken. Als na de eerste hap van een maaltijd iets vreemd smaakt, vertrouw dan op je instincten en ga niet verder met eten. Het lijkt misschien onbeleefd, maar het is beter dan voedselvergiftiging. Vermijd ‘vers’ voedsel zoals vis, want je kunt er niet zeker van zijn dat het goed is opgeslagen. Wees op je hoede voor restaurants die populair zijn bij de lokale bevolking; dit betekent waarschijnlijk dat die plaatsen zeer sterke specerijen gebruiken, en niet alle toeristen zijn hier op voorbereid.

Ga je op reis? Vergeet je visum niet!

Ondanks dit alles blijft India een van de meest populaire vakantiebestemmingen, en dat is niet voor niets. Het land biedt een grote verscheidenheid aan culturen, natuurlijke landschappen en prachtige architectuur. Terwijl de huidige coronavirus crisis de meeste reisplannen in de ijskast heeft gezet zal India, zodra de grenzen weer opengaan, zeker een van de belangrijkste bestemmingen voor toeristen zijn.

Belangrijk om op te merken: vergeet niet om een visum India aan te vragen als je van plan bent naar India te reizen. In tegenstelling tot andere visumtypes voor Aziatische landen, kan het visum voor India online worden aangevraagd. Na het invullen van het visum formulier India, aanvraagformulier voor het visum voor India, en het betalen van de kosten, kan men achterover leunen en wachten tot het visum via e-mail wordt toegestuurd. Print het uit, en je bent klaar om te gaan!

Dit ben ik!

Lifestyle Changing Program

Inspirerende workshops

Inspirerende workshops

Club Gezondblog

DIRECT TOEGANG

Tot alle gratis producten van Club Gezondblog!

VIP Club Gezondblog

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet