5 tips voor een gezonde levensstijl!
Gezondheid LIFE

5 tips voor een gezonde levensstijl!

Door een gezonde levensstijl te hanteren verklein je de kans om ziektes zoals overgewicht, kanker en diabetes type 2 te ontwikkelen.

Door voldoende te bewegen, gezond te eten en genoeg water te drinken, zorg je ervoor dat je gezondheid zo goed mogelijk op peil blijft. Wil jij weten hoe je een gezonde levensstijl naleeft? Lees dan de volgende 5 tips!

 

Tip 1: Eet gezond

Door gezond te eten verklein je de kans op bijvoorbeeld hart- en vaatziekten en kanker. Daarnaast zorg je er met een gezonde levensstijl voor dat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt die jouw lichaam nodig heeft. Een gezond dieet houdt in dat je gevarieerd eet, zodat je genoeg vitaminen en mineralen binnen krijgt. Eet je bijvoorbeeld geen vlees of vis? Dan kun je de mineralen en vitaminen die zich in deze producten bevinden, alsnog aanvullen door supplementen in te nemen. Collageen is bijvoorbeeld een eiwit dat je vanaf ongeveer 18 jaar oud begint te verliezen. Vooral ouderen hebben een lage collageenproductie. Daarom kun je je lichaam een handje helpen door collageen poeder toe te voegen aan je dieet. Collageen is een lijmvormend eiwit dat structuur en elasticiteit geeft aan nagels, haar, spieren, gewrichten en botten. Elk lichaam is anders, dus de één zal meer of minder van een bepaalde voedingsstof nodig hebben dan de ander. Luister goed naar je lichaam!

 

Tip 2: Zorg voor een gezond gewicht

Gezond en gevarieerd eten in combinatie met voldoende bewegen, zorgt ervoor dat je een gezond gewicht hebt of kunt behouden. Met een gezond gewicht loop je minder gezondheidsrisico’s dan mensen met ondergewicht of overgewicht. Daarnaast zul je met een gezond gewicht beter in je vel zitten en fitter voelen.

 

Tip 3: Beweeg voldoende

Om een gezonde levensstijl te hanteren is voldoende bewegen erg belangrijk. Of je nu een aantal keer per week in de sportschool staat of graag gaat wandelen, de manier van bewegen hangt af van wat jij leuk vindt! Met voldoende bewegen verlaag je de kans op bijvoorbeeld overgewicht en hart- en vaatziekten. Probeer dus wat vaker de trap te pakken of een rondje te lopen in je lunchpauze! Wanneer je fanatiek sport vraag je meer van je lichaam waardoor deze ook meer voedingsstoffen nodig heeft om zich te herstellen. Wil jij je lichaam helpen sneller te herstellen na een goede workout? Dan kun je er voor kiezen om multivitamine supplementen toe te voegen aan je dieet.

 

Tip 4: Rook niet en drink met mate

Deze tip ligt misschien voor de hand, maar roken en regelmatig alcohol drinken dragen niet bij aan een gezonde levensstijl. Wanneer je rookt of overmatig drinkt verhoog je de kans op onder andere kanker. Stop dus met roken en drink met mate als je gezond wilt leven.

 

Tip 5: Pak je rust

Stress kan op lange termijn veel negatieve gevolgen hebben op zowel je fysieke en mentale gezondheid. Zorg daarom voor voldoende ontspanning en zorg er voor dat je voldoende slaapt.

 

Image by Freepik

Dit ben ik!

Artikelplaatsing op Gezondblog?

Gezondblog bereikt de doelgroep die gezondere en bewustere keuzes willen maken. Wil je een artikel plaatsen? Neem dan contact op met: evelina@gezondblog.nl

 

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget
KokenKoken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet