Fitness wat doet het met je?
Fitness wat doet het met je?
Fitness MOVE

Fitness, de voordelen en makkelijke thuisoefeningen

Wat doet fitness met je?

  • Vermindert stress

Door bezig te zijn met iets anders dan die ene opdracht die je nog moet doen voor je werk of wat je allemaal nog moet doen in het huishouden is het fijn voor jezelf om even lekker te gaan bewegen. Ga naar buiten, doe wat fitnessoefeningen en je stress wordt vermindert. Door lichamelijk actief bezig te zijn kun je je stress beheersen en wordt het even op een laag pitje gezet.

  • Sterkere botten

Doordat je je spieren traint worden automatisch je botten beter beschermd tegen slijtage. De kans op botbreuken wordt ook verkleint. Daarom is het voor ouderen ook goed om in beweging te blijven, de botten worden daardoor steeds stabieler.

  • Gericht spieren trainen

Als je op een sport zit zoals voetbal of dansen kun je niet heel specifiek je spieren trainen. Met fitness kun je een eigen programma aanhouden en specifieke spieren trainen. Sporters zoals wielrenners doen tegenwoordig naast hun sport ook nog aan fitness. Zo kunnen ze de spieren trainen die niet echt goed aan bod komen in hun sport. Hierdoor worden alle spieren getraind en dit vermindert de kans op blessures.

  • Bouwt zelfvertrouwen op

Er is bewezen dat als je beweegt en je gezond en fit voelt je ook beter gaat voelen over jezelf. Je kan aan onzekere delen van je lichaam werken en zo werk je ook meteen aan jezelf. Er zal een gevoel van zelfacceptatie door je heen gaan wanneer je weer lekker in je vel zit, fysiek en mentaal.

  • Je kan je beter concentreren

Door regelmatig te sporten houdt je de hersenen fit en actief. Zo kun je je concentreren en behoud je een beter geheugen. Voor ouderen is dit een positief voordeel want ook het risico op dementie verlaagd.

  • Je wordt er creatief van

Na het sporten ben je open minded voor nieuwe dingen. Deze piek duurt ongeveer 2 uur. Als je dus vastloopt in je werk of even een blokkade hebt en inspiratie zoekt, ga dan even een uurtje fitnessen of plak er nog een natuurwandeling aan vast zo krijgen je hersenen nieuwe indrukken en kan je daar creatieve inspiraties uithalen.

  • Mooiere huid

Het harde werk ga je ook zien! Door te transpireren stroomt er meer bloed dan normaal door je huid. Hierdoor kan je lichaam een beschadigde huid herstellen. Ook wordt de stimulatie vergroot om collageen aan te maken. Collageen houdt je houd flexibel en vermindert het de kans op rimpels!

  • Meer energie

“Door te sporten word ik moe” hoor je vaak. Maar het is juist andersom! Als je minimaal 3 keer per week een halfuur fitness oefeningen doet, verhoogt het juist je energie! Dus, geen excuses meer om niet te gaan trainen omdat je er moe van wordt. Gewoon gaan en je voelt je al snel energieker.

6 makkelijke thuisoefeningen

Doe je graag thuis je fitnessroutine, met of zonder attributen, dan heb je geen dure grote fitnessapparaten in je huiskamer nodig. Je eigen lichaamsgewicht doet al veel, want je bepaald zelf welke spieren wat doen. Wel kun je bijvoorbeeld wat gewichten aanschaffen als je dat efficiënter vindt of gebruik maken van video coaching.

Hieronder verschillende oefeningen die je thuis makkelijk kan doen.

Je begint eerst met een warming up. Zo worden je spieren gelijkmatig warm en voorkomt het de kans op spierpijn. Een goede warming up is heel simpel, 5 minuten touwtje springen! Snel maar efficiënt. Je begint er meteen van te zweten en je bent ready to go!

squat oefeningen
squat oefeningen

#1 Squats
Deze oefening wordt vaak gebruikt voor de bilspieren, maar je traint hier ook je beenspieren mee. Zet je benen net zo breed als je schouders. Houd je rug recht en je armen naar voren. Hierdoor heb je meer balans. Zak dan langzaam door je knieën, totdat je 90 graden in zithouding staat. Zorg ervoor dat je knieën niet voorbij je tenen gaan. Ga dan iets sneller naar boven en ga dan weer langzaam naar beneden en zo door.

#2 Lunges
Je hebt een aantal soorten lunges. Een wat makkelijkere variant en een moeilijkere variant leg ik beide uit zodat je kan kiezen wat voor jou het beste past. Bij de eerste variant blijf je gewoon op één plek staan. Zet je voeten naast elkaar, en doe je linkerbeen naar voren. Terwijl je dat doet buig je naar beneden, zo is je voorste been in een 90 graden hoek en is automatisch ook je andere been in een 90 graden hoek. Zet je voet dan weer terug en doe het met je rechterbeen. Om het wat zwaarder te maken kan je ook wat gewichtjes of zware materialen in je handen houden. De andere variant is bijna hetzelfde, alleen stap je dan door. Wat je doet is je linkerbeen naar voren, omhoog komen en dan je rechterbeen naar voren. Je stapt niet terug, maar je neemt een stap verder, net zoals lopen.

#3 Sit ups
Een makkelijke oefening voor thuis om je buikspieren te trainen. Het fijnste is wel als je ligt op een zachte ondergrond zoals een kleed of een matje. Houd je voeten op de grond, ga dan zitten op de grond en ga dan met je hoofd naar achteren. Dit is de positie hoe je begint. Je ligt op je rug, maar dan je benen gebogen met je voeten op de grond. Houd je handen achter je hoofd en beweeg je hoofd naar je knieën en weer terug.

#4 Push ups
Een echte classic als het om een fitnessoefening gaat. Ga op je buik liggen op de grond, en ga dan op je tenen omhoog. Houd je handen op de vloer en ga langzaam naar beneden, je raakt de grond net niet met je hoofd. Ga dan weer omhoog, en dan weer naar beneden enzovoort. Als je deze houding nog wat te zwaar vindt kan je het ook doen zoals op de afbeelding, op je knieën en je benen gekruist.

Push up oefening
Push up oefening

#5 Burpees

Deze oefening is erg vermoeiend maar het is het waard! Zorg ervoor dat je wat ruimte om je heen hebt. begin staand. Zak door je knieën, doe je benen op een springende manier naar achteren (nu zit je in de push up houding), breng je benen weer terug en spring dan omhoog. Ga dan zo door.

#6 Leg lifts
Last but not least, de leg lifts. Ook bij deze oefening is een zachte ondergrond fijn. Ga op je rug liggen op de grond. Til je voeten een stukje van de vloer. Beweeg dan je benen helemaal naar het plafond toe. Doe ze dan weer naar beneden en zo door. Maar let op! Ze mogen de vloer dus niet raken.

Over de auteur

Evelina Zinger

Naast voeding en ondernemen ben ik ook gek op lezen, spirituele boeken met thema’s als: alles heeft een reden, je kunt overal van leren etc. maar ook management boeken (in de trant van: Hoe haal ik het beste uit mezelf, ondernemen met passie etc.). Ik leer elke dag weer bij en dat deel ik graag via Gezondblog!

Reageer

Klik hier om een reactie te plaatsen

Dit ben ik!

Zijn wij al vrienden?

Log hier in voor de leden omgeving

Je bent nog niet ingelogd.








» Aanmelden
» Wachtwoord vergeten?

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet

GRATIS PROEFDAG WEEKMENU

Download een proefdag uit de weekmenu's van 365 Dagen Gezond Slank

  • 4 Recepten voor elk eetmoment van de dag.
  • Gezond, lekker en zonder toegevoegde suikers!

x