Vechtsport, gezond of gevaarlijk?
Vechtsport, gezond of gevaarlijk?
MOVE Sport feiten

Vechtsport, gezond of gevaarlijk?

Sporten is natuurlijk gezond, maar bij een vechtsport komt er wel meer bij kijken. Je loopt een risico om blessures op te lopen, is een vechtsport dan wel zo’n goede sport voor je zoals vele mensen beweren?

Waarom is sporten zo gezond?

Wij weten allemaal wel dat sporten goed voor je lichaam en gezondheid is. Maar waarom is het nou zo gezond? Hieronder zet ik de belangrijkste voordelen van sporten!

  • Verhoogt je stofwisseling
  • Betere nachtrust
  • Stress verminderend
  • Sociaal contact
  • Goed voor de gezondheid voor je hart
  • Voorkomt een te hoge bloeddruk
  • Sterkere botten
  • Houdt je bloedsuikerspiegel op peil

 

De voordelen van een vechtsport gelden voor iedereen

Er wordt vaak gedacht dat een vechtsport alleen maar bedoeld is voor mannen, maar vrouwen kunnen natuurlijk ook gewoon een vechtsport doen! Je kinderen bijvoorbeeld ook, dus het is echt niet alleen maar voor mannen bedoeld. Vechtsporten heeft veel voordelen waar je van kan profiteren.

Iedereen ervaart wel eens stress, jong en oud. Gestresst over school of werk, het is fijn om dit eruit te gooien. Ook maak je meteen sociaal contact en stap je even uit je drukke leven. Een vechtsport kan voor sommige mensen zwaar zijn, daarom is het leuk als je contact maakt met de mensen uit je groep zodat je weer kan uitkijken naar de volgende les. Als je regelmatig lessen volgt zul je aan jezelf merken dat je je lekkerder in je vel gaat voelen en je zelfvertrouwen echt een boost krijgt!

Doordat je veel actiever bezig bent zul je gaan merken dat je veel meer energie hebt en je ook minder stress ervaart. Je leert om met je gevoelens om te gaan om zo je focus en rust te vinden. Dit is ook van belang naast de sporturen.

De gevaren van een vechtsport

Naast de voordelen zijn er ook een aantal gevaarlijke kanten van een vechtsport. Helaas minder leuk om mee te maken, maar dat maakt het verhaal wel realistischer.

Blessures komen vaak voor. Als je geen officiële wedstrijden wilt vechten zal de kans op blessures natuurlijk veel minder groot zijn, omdat je in de lessen niet zo heftig tekeer gaat als in een wedstrijd. Maar je kan er wel vanuit gaan dat je te maken gaat krijgen met overbelasting van bijvoorbeeld de schouders en polsen. Het is van belang om de trainingen serieus te nemen en het goed te leren zodat de blessures ook minder erg zullen zijn.

Als je naast de lessen ook nog fanatieker met de sport bezig wil zijn, zoals meedoen aan wedstrijden, dan zul je natuurlijk sneller een blessure oplopen. De meest voorkomende blessures zijn:

  • Een hersenschudding
  • Vergeetachtig
  • Oorsuizen
  • Bloeduitstorting in de oorschelp
  • Spierzwakte
  • Verdikte knokkels

 

4 essentiële tips!

#1 Goede bokshandschoenen

Het is belangrijk om je lichaam goede bescherming te bieden. Als je gaat boksen met te grote of te kleine handschoenen is dat na een

tijdje echt niet meer prettig voor je handen, zo kun je ook blessures oplopen. Daarom kan je online heel gemakkelijk zien welke maat bokshandschoenen jij nodig hebt. De meest voorkomende maat is bokshandschoen 14 oz. Vrouwen en kinderen zullen onder de 14 oz zitten. Door goede bokshandschoen aan te schaffen bied je je handen de ondersteuning die ze echt nodig gaan hebben.

#2 Zorg voor regelmaat

Om het goed bij te kunnen houden qua conditie en uithoudingsvermogen is het verstandig om regelmatig te sporten naast een uur boksen bij een vereniging. Er wordt aanbevolen om minimaal 3 uur per week te sporten. Dit hoeft natuurlijk niet aan één stuk door maar je kan de tijd bijvoorbeeld verdelen over twee avonden. Omdat een vechtsport veel van je energie verwacht moet je aan activiteiten denken die je lichaam echt pushen tot het uiterste.

#3 Vergelijk prijzen

De prijzen van een les kunnen heel erg verschillen per vereniging. Ga eerst even een avondje de verenigingen in jouw buurt vergelijken. Zo kun je kijken naar de prijs maar ook naar recensies en de extra service die ze bieden.

#4 Bereid je goed voor

Tot slot is de voorbereiding belangrijk. Lees jezelf in wat je kan verwachten maar ook wat voor kleding je nou aan moet. Zelf heb ik gelezen dat wat lossere kleding fijner is om je vrijuit te kunnen bewegen.

Kortom

Sporten is gezond, dat kunnen we niet gaan ontkennen! Een vechtsport brengt ook veel goede voordelen mee zoals dat je stress minder wordt en jij je natuurlijk veel fitter gaat voelen! Maar je loopt wel kans op een blessure te krijgen, stel jezelf daar dus op in! Verder is een vechtsport ook goed voor je sociale contact en de groep helpt je ook om gestimuleerd te blijven.

Dit ben ik!

Zijn wij al vrienden?

Online voor maar 17,_

Het boek is uit!

Log hier in voor de leden omgeving

Je bent nog niet ingelogd.








» Aanmelden
» Wachtwoord vergeten?

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet

GRATIS PROEFDAG WEEKMENU

Download een proefdag uit de weekmenu's van 365 Dagen Gezond Slank

  • 4 Recepten voor elk eetmoment van de dag.
  • Gezond, lekker en zonder toegevoegde suikers!

x