Tips voor het trainen van lichaam en geest
Gezondheid LIFE

Het trainen van lichaam en geest

Dat lichaam en geest nauw met elkaar samenwerken, is een gegeven. Wie kent het niet? Je zit in een stressvolle situatie en je merkt dit direct aan een of meerdere lichamelijke klachten, zoals hoofdpijn of nekklachten.

Met je geest kun je je lichaam positief en negatief beïnvloeden. En andersom werkt dit natuurlijk net zo. Verzorg je je lichaam goed, dan zul je je ook geestelijk fit voelen. Discipline is hierbij het kernwoord. Je moet jezelf aanzetten tot het gezond houden van zowel lichaam als geest. Hoe kun je nu je lichaam en geest trainen?

 

Tips voor het trainen van je lichaam en geest

Hoe doe je nu je lichaam en je geest trainen? Eén van de bekendste voorbeelden om je lichaam en geest fit te houden, is natuurlijk beweging en sport. Ook de juiste voeding is belangrijk om zowel mentaal als fysiek gezond te blijven. Train daarnaast je geest in het omzetten van negatieve gedachten naar positieve gedachten.

 

Beweging

Uit onderzoek is gebleken dat lichaamsbeweging niet alleen je lichaam in vorm houdt, maar ook je geest scherp houdt. Lichaamsbeweging bevordert de hersenfunctie, doordat de bloedsomloop naar de hersenen gestimuleerd wordt. Welk vorm van lichaamsbeweging is nu goed voor de geest? Het type sport of de intensiteit van de lichaamsbeweging doet er niet zoveel toe. Belangrijk is vooral dat je iets doet waar je plezier uithaalt. Het mag niet geforceerd aanvoelen, want dit heeft een averechts effect.

 

Een frisse neus halen

Een wandeling maken doet ook wonderen. De frisse buitenlucht geeft je nieuwe energie en maakt je blij, omdat iemand die wandelt dopamine aanmaakt. Dit stofje kan euforisch werken. Hoe vaker je wandelt, hoe sneller dit stofje bovendien geproduceerd wordt. Doordat je langzaam beweegt, heb je tijd om je gedachten te ordenen. Doordat je mentaal tot rust komt is er tevens plaats voor creativiteit. Tijdens een wandeling kom je tot de beste ideeën.

 

De juiste voeding

Over het algemeen zou je kunnen zeggen dat de juiste voeding zorgt voor genoeg energie en voedingsstoffen voor het menselijk lichaam. Deze vind je vooral in groente en fruit, volkoren producten, peulvruchten, noten en vis. Voeding is echter iets wat persoonsgebonden is. Een vrij actief persoon moet nu eenmaal anders eten en drinken dan iemand die niet actief bezig is. Als je het interessant vindt om te weten wat en wanneer je moet eten, dan kun je altijd een persoonlijk voedingsschema op maat laten maken. Dit is een persoonlijk schema waarin staat wat jij mag hebben en wanneer je dit mag hebben. Door een persoonlijk voedingsschema op maat aan te vragen, kun jij op een gezonde manier eten wat je lekker vindt waardoor je veel sneller resultaten behaalt dan met een algemeen voedingsschema.

 

Het trainen van de geest door positief te denken

Positief denken zorgt ervoor dat jij je blijer voelt en niet terecht komt in een spiraal van negativiteit. Vervang daarom negatieve gedachten door iets positiefs. Eenmaal begonnen, dan wordt positief denken steeds gemakkelijker. In het begin zal het zeker onwennig aanvoelen en dit is logisch. Je systeem is totaal iets anders gewend. Een van de beste manieren om positieve energie te creëren, is door te mediteren. Meditatie helpt namelijk om je bewust te worden van je gedachten. Het helpt om je te focussen op de dingen die goed gaan in plaats van op dingen die fout gaan. Mediteren moet je leren. Er zijn genoeg apps en Youtube video’s om een eerste kennismaking met meditatie te doen. Je kunt dit vervolgens verdiepen door een professionele mediteren cursus te volgen, waar je naast de eenvoudigste meditatievormen te leren, ook inzichten krijgt en verschillende manieren leert om met hindernissen en uitdagingen in de meditatie om te gaan.

 

Soepel houden van lichaam en geest met yoga

De gesteldheid van je lichaam en geest die leidt tot de energie om te leven noemt men de vitaliteit van een persoon. Bij vitaliteit is balans tussen vooral de lichamelijke en geestelijke bron van belang. Yoga is een discipline die de vitaliteit bevordert, omdat het de balans tussen lichaam en geest bevordert. Zo vergroot yoga je flexibiliteit, versterkt het de botten en spieren, verbetert het je lichaamshouding en bloedcirculatie, maakt het je rug sterker en verlaagt het je bloeddruk. Op geestelijk gebied zorgt yoga voor ontspanning, wat ertoe leidt dat je minder stress ervaart. Je krijgt van yoga ook meer energie.

Voor yoga heb je niet veel spullen nodig. Toch zijn een aantal basisitems wel handig om succesvol aan een yogales te kunnen deelnemen:

  • Yoga matje: voor uitoefening van yoga-poses op een zachte ondergrond
  • Yoga bolster: voor bijvoorbeeld de meditatieoefeningen of de ademhalingsoefeningen
  • Yoga riem: voor het stretchen van spieren
  • Yoga blok: voor steun en stabiliteit tijdens diverse yoga-houdingen
  • Yoga kleding

Al deze producten zijn volop in online webshops te koop. En als je zelf een bedrijf hebt, dan kun je ook voordelig yoga-artikelen inkopen bij een yoga groothandel. Dat kan aanzienlijk schelen in de aanschafkosten als je serieus aan de slag wilt gaan.

 

Holistische benadering

Door het actief integreren van bovenstaande tips werk je via een holistische benadering aan je gezondheid. Dat wil zeggen dat je niet werkt aan één belangrijk aspect, maar zoveel mogelijk facetten die belangrijk zijn om zo gezond en vitaal mogelijk te leven.

Dit ben ik!

Artikelplaatsing op Gezondblog?

Gezondblog bereikt de doelgroep die gezondere en bewustere keuzes willen maken. Wil je een artikel plaatsen? Neem dan contact op met: evelina@gezondblog.nl

 

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget
KokenKoken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet