gezondere hersenen
EAT LIFE MOVE

5 tips voor gezondere hersenen

Het hart en de hersenen zijn op een unieke manier met elkaar verbonden. Wist je dat 25 procent van de zuurstof en het bloed van elke hartslag naar de hersenen gaat? Voor gezondere hersenen is veel bewegen en goede voeding dan ook zeer belangrijk. En dit zijn maar enkele manieren waarop je geestelijk gezond blijft. In dit artikel vind je een aantal handige lifestyle tips voor gezonde hersenen.

Tip 1: Beweeg regelmatig
Hoe jong of oud je ook bent: het is belangrijk om voldoende te trainen. Een goede workout heeft zeer veel gezondheidsvoordelen. Zo word je er fitter en sterker door. En niet alleen lichamelijk pluk je er de vruchten van.  The Netherlands Mental Health Survey and Incidence Study (NEMESIS)  heeft aangetoond dat regelmatig sporten de kans op depressies  aanzienlijk verkleint. En dat is niet het enige, want mensen die veel sporten hebben ook minder kans om later in het leven de ziekte van Alzheimer te krijgen.

Feitje: Sporters hebben 1,8 keer minder kans om een stemmingsstoornis te ontwikkelen

Verhoogde bloedcirculatie naar de hersenen
De lichamelijke en geestelijke voordelen van sporten zijn onder andere het resultaat van een verhoogde bloedcirculatie naar je hersenen tijdens het trainen. Wij raden aan om wekelijks een aantal keer 30 tot 60 minuten lang te trainen. Een bezoekje aan het fitnessschool voor krachttraining is bijvoorbeeld een goed idee wanneer je lichamelijk sterker wilt worden. Maar ook wandelen, zwemmen en tennissen zijn goed voor je lichaam en hersenen.

Tip 2: Rust uit en slaap voldoende
We leven in drukke tijden waarin je vaak van alles moet. Ben je niet druk met werk, dan wel met het onderhouden van sociale contacten. Dit terwijl rust ontzettend belangrijk is voor gezonde hersenen. Het maakt ontspannen, vermindert stress en is zelfs goed voor je geheugen. Goed slapen hangt hier zeker mee samen. Door voldoende nachtrust hebben jouw hersenen de tijd om alle gebeurtenissen van overdag te verwerken en op te slaan. 

Tip 3: Kies voor nootropics en een mediterraan dieet
Je dieet speelt een grote rol in de gezondheid van je hersenen. Steeds meer mensen kiezen tegenwoordig voor nootropics. Dit zijn natuurlijke supplementen die een positief effect hebben op de hersenen. Ze verbeteren bijvoorbeeld het geheugen, de creativiteit, de motivatie en de algemene cognitieve functies. Deze supplementen zou je eventueel kunnen combineren met een mediterraan dieet. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die veel gezonde vetten en omega vetzuren eten (bijvoorbeeld uit extra vergine olijfolie) minder risico lopen om een hartziekte te krijgen. Ook verhoogt een mediterraan dieet jouw mentale focus en voorkomt het cognitieve achteruitgang bij ouderen. 

Tip 4: Voorkom een hoge bloeddruk
Hypertensie op middelbare leeftijd verhoogt het gevaar van cognitieve achteruitgang op oudere leeftijd. Zo lijden mensen met een hoge bloeddruk vaker aan geheugenverlies, zo blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Atlanta. Met name de bovendruk heeft invloed op je cognitieve vermogen. Is het boven de 140, dan reageren mensen langzamer en functioneert hun kortetermijngeheugen veel slechter. 

Tip 5: Blijf je hersenen trainen
Het recept voor gezonde hersenen? Jezelf mentaal blijven uitdagen. Er zijn allerlei manieren waarop je jouw hersenen in perfecte conditie kunt houden. Lees bijvoorbeeld regelmatig een mooi boek, leg een puzzel in elkaar of breek je hersens over een ingewikkelde kruiswoordpuzzel.  Met deze activiteiten ‘train’ je als het ware je hersenen. En ze zijn nog leuk om te doen ook!

Bronnen:

Dit ben ik!

Diverse soorten ademwerk

ademworkshops Evelina zinger LCP

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet