Let op deze factoren om op een gezonde manier thuis te werken
LIFE Werk

Let op deze factoren om op een gezonde manier thuis te werken

Thuiswerken, het lijkt voor de meeste mensen ideaal. Dat is het voor de meeste mensen ook. Toch zijn er een paar factoren waar je rekening mee moet houden als je behalve thuiswerken ook gezond thuiswerken voor ogen hebt.

In deze blog vertellen we jou wat je moet doen en laten om gezond thuiswerken te realiseren.

 

Dit is een gesponsord artikel.

Hou werk en privé gescheiden

Iedereen kent het gezegde dat je werk en privé gescheiden moet houden voor het belang van je mentale gezondheid. Hoe kun je nou gezond thuiswerken als je werkt op de plek waar je woont en leeft? Dat doe je door je thuiskantoor niet in te richten op de plekken in je huis waar je je ontspant en tot rust komt. Probeer de woonkamer en je slaapkamer dus te vermijden als je werkplek. Als je een kamer over hebt, richt die dan in als je thuiskantoor. Zo word je tijdens je werk niet afgeleid door privézaken, maar tegenovergesteld evenmin. Wanneer je je werkdag erop hebt zitten, heb je je rust en ontspanning meer dan verdiend. Wanneer je werkt in je woonkamer, kan dat ervoor zorgen dat je nog steeds over je werk nadenkt in plaats van dat je ontspannen die leuke serie kijkt. Idem dito voor het werken in je slaapkamer. Je slaapkamer is er voor om te slapen. Het is funest voor je nachtrust als je voor het slapen gaan nog over je werkzaamheden loopt te malen.

 

Vermijd irritaties

Een ander cruciaal aspect voor gezond thuiswerken is het voorkomen van irritaties. Elke baan heeft wel iets wat minder leuk is. Het is de kunst om die irritaties op de werkvloer te houden en ze niet mee naar huis te nemen. Makkelijker gezegd dan gedaan als je opeens thuiswerkt. Met de hiervoor besproken eisen waar je kantoormeubilair aan voldoet, voorkom je fysieke ergernissen. Mentale ergernissen staan gezond thuiswerken net zo goed in de weg. Zorg dat je thuiskantoor zich op een plek in je huis bevindt waar je geen last hebt van geluidsoverlast. Als er pal achter je huis een speeltuin staat, is het maar de vraag of de spelende kinderen een positieve werking hebben op je humeur. Als je afhankelijk bent van het internet thuis mag een goede internetverbinding evenmin ontbreken.

 

Zorg voor een goed bureau en een goede bureaustoel

Als je thuis werkt, is de kans groot dat je een kantoorfunctie uitoefent of anderszins je werk zittend uitvoert. Zorg daarom dat jouw bureau van goede kwaliteit is. Hetzelfde geldt voor je bureaustoel. Het menselijk lichaam is gemaakt om te jagen en fysiek bezig te zijn. Niet om langdurig te zitten. Als je dan toch moet zitten, maak het jezelf dan zo comfortabel mogelijk. Blessures die je vanwege zittend werk kan oplopen worden nog te vaak onderschat. Wist je dat mensen sneller herstellen van een zware sportblessure dan van lichamelijke klachten die aan zittend werk te wijten zijn? De wetenschap der ergonomie kan je meer vertellen hoe je jouw bureau en bureaustoel optimaal kan afstellen aan jouw lichaam.

 

Wees gedisciplineerd

Maak niet de alom gemaakte beginnersfout om te denken dat thuiswerken één groot feest is waarbij je voortdurend met een vakantiegevoel aan het werk bent. Maak voor jezelf een dagplanning zoals je die ook op kantoor gewend bent. Werk volgens vaste pauzetijden en ga even naar buiten om een stukje te lopen of te fietsen. De beweging in combinatie met de frisse lucht zullen je veel goed doen. Het daglicht is ook goed voor je ogen om even te kunnen herstellen van al dat getuur naar dat beeldscherm pal voor je neus. Eet gezond ook als is de frituurpan nu ineens aantrekkelijk dichtbij.

Veel plezier op je nieuwe werkplek in je eigen huis!

 

 Image by DCStudio on Freepik

Dit ben ik!

Artikelplaatsing op Gezondblog?

Gezondblog bereikt de doelgroep die gezondere en bewustere keuzes willen maken. Wil je een artikel plaatsen? Neem dan contact op met: evelina@gezondblog.nl

 

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget
KokenKoken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet