slechte nachtrust
slechte nachtrust
LIFE

10 tips om een slechte nachtrust te voorkomen

Een slechte nachtrust is erg vervelend, vooral als het vaker achter elkaar gebeurd. Om de dag fris en fruitig te beginnen is dan ook moeilijk. Toch zijn er een aantal oorzaken waar je wat aan kan doen.

slecht slapen
slecht slapen

#1 Houd je biologische klok aan

Het is goed voor je om een vast slaap-waakritme aan te houden. Je biologische klok begint om 10 uur ‘s avonds met zijn slaapritme. Probeer vanaf dan al veel licht te vermijden, zoals de gordijnen dicht doen en niet teveel meer op je telefoon. Relax nog even op de bank en lees nog wat bladzijdes in je boek en dan is het verstandig om lekker je bed op te zoeken.

#2 Dag- en nachtlicht verbeteren

Zorg ervoor dat je je slaapkamer zo goed mogelijk verduisterd. Je kan een slaapmasker aanschaffen als er in je kamer nog teveel licht is. Ook is het goed om overdag juist veel licht waar te nemen en in de avond al beginnen met het licht te minderen zoals je lampen wat dimmen en wat kaarsen aan. Door dit te doen wen je eraan dat je wakker bent in het licht en hoort te slapen wanneer het donker is.

#3 Pak je slaapkamer aan

Het heeft een positieve invloed op je slaappatroon als je in een rustige, schone en nette omgeving slaapt. Als je kamer een rommel is, dan wordt het hoog tijd om een middagje de tijd te nemen om dit aan te pakken! Eens in de week een grote schoonmaak ziet er misschien efficiënt uit, maar om de rest van de dagen wel in een rommel te slapen zorgt voor een onrustige nacht, net zoals je kamer.

#4 Ontspan jezelf voor het slapen gaan

Het is niet goed om al gestrest in bed te stappen. Zo val je natuurlijk nooit in diepe slaap… Ontspan jezelf daarom voordat je gaat slapen. Je kan bijvoorbeeld oefeningen doen om je te ontspannen zoals yoga of mediteren. Ook kun je een boek lezen om je gedachten ergens anders op te zetten. Tijdens het lezen zal je snel moe worden omdat het veel energie en helderheid vergt. Geef toe aan je moeheid en probeer snel te gaan slapen.

slecht slapen
slecht slapen

#5 Zorg voor een goed matras

Als je al een oud matras hebt kan dit misschien wel de hoofdoorzaak zijn van jouw slechte nachtrust. Je hoort elke 10/15 je matras te vervangen. Hij is dan ook echt optimaal gebruikt en is toe aan vervanging. Soms haalt je matras geen 10 jaar, omdat hij misschien helemaal niet goed voor je is. Zorg dat je een matras hebt waar je echt lekker in weg kan doezelen. Een goed matras zoals een boxspring doet al het halve werk!

#6 Sta meteen op

Door ‘s morgens in bed te blijven liggen word je suffig en dat heeft invloed op je energie. Ga uit bed en kom rustig op gang. Als je moeilijk op gang kan komen helpt een halfuurtje wandelen. Je wordt rustig wakker en je hebt even de tijd voor jezelf om even na te denken wat je vandaag wilt doen.

#7 Banaan helpt!

Je kan ook, als je bijvoorbeeld geen pilletjes wilt slikken, een halfuur voordat je gaat slapen een banaan eten, bananen bevorderen namelijk de aanmaak van melatonine.

#8 Let op wat je drinkt

Alcohol, koffie, cola, noem maar op. Dit soort dranken hebben allemaal een nadelig effect op je slaapritme. Zorg ervoor dat je van dit soort dranken niet teveel overdag neemt en vooral niet vlak voor het slapen. Ze houden je wakker en verstoren je nachtrust.

#9 Neem je rust

Heel makkelijk maar toch heel moeilijk. Rust nemen voor het slapen is van groot belang. Als je namelijk vlak voor het slapen gaan nog “even” wat gaat opruimen, of de was gaat opvouwen, ben je in je hoofd nog druk bezig met hele andere dingen dan slapen. Vermijd dit dus door dit eerder al te doen of de volgende morgen.

#10 Verzet je gedachten

Als je in de nacht wakker wordt, is het niet goed om juist te blijven liggen. Vaak helpt het om even uit bed te gaan en bijvoorbeeld verder leest in je boek of even een glas water drinkt. Ga dan weer naar bed en probeer met een open mind opnieuw te gaan slapen. Tip! Schrijf voordat je gaat slapen al je gedachten van je af. Dingen zoals wat je morgen moet doen of waar je je aan ergert. Dit helpt om met een frisse blik het bed in te stappen.

Als je met deze 10 tips aan de slag gaat, zal je nachtrust weer optimaal worden!

Over de auteur

Evelina Zinger

Naast voeding en ondernemen ben ik ook gek op lezen, spirituele boeken met thema’s als: alles heeft een reden, je kunt overal van leren etc. maar ook management boeken (in de trant van: Hoe haal ik het beste uit mezelf, ondernemen met passie etc.). Ik leer elke dag weer bij en dat deel ik graag via Gezondblog!

Reageer

Klik hier om een reactie te plaatsen

Dit ben ik!

Zijn wij al vrienden?

Log hier in voor de leden omgeving

Je bent nog niet ingelogd.








» Aanmelden
» Wachtwoord vergeten?

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet

GRATIS PROEFDAG WEEKMENU

Download een proefdag uit de weekmenu's van 365 Dagen Gezond Slank

  • 4 Recepten voor elk eetmoment van de dag.
  • Gezond, lekker en zonder toegevoegde suikers!

x