ontbijten
Ontbijt niet overslaan!
EAT Foodfeiten

5 redenen waarom je het ontbijt niet moet overslaan

Vaak wordt het ontbijt overgeslagen, door maar liefst ⅓ van de Nederlanders! Te druk, te laat opgestaan, teveel moeite, juist ja, dus eigenlijk geen tijd ervoor vrij willen maken. Omdat je toch ook wel even snel iets kan eten onderweg? En omdat “je geen hap door je keel krijgt”. Maar het ontbijt is zo goed voor je en dat zou je nooit moeten overslaan! Waarom?

#1 Je lichaam heeft een start nodig

Ontbijt niet overslaan!
Ontbijt is supergezond!

Wanneer je wakker wordt, heeft je lichaam al uren geen voedingsstoffen meer binnen gekregen. Dit moet weer aangevuld worden door het ontbijt. Er wordt aangeraden om binnen een uur te ontbijten nadat je wakker bent geworden. Vaak beweren mensen geen honger te hebben, of geen hap door hun keel kunnen krijgen in de ochtend. Maar ondanks dat je misschien geen hongergevoel hebt, hoeft dat niet meteen te betekenen dat je lichaam geen voedingsstoffen nodig hebt. Ook komt je spijsvertering op gang als je ontbijt. Dit gebeurt al bij het kauwen van het voedsel.

Als je toch besluit om niet meteen te ontbijten, ontbijt dan wat later wanneer het je wel uitkomt. Maar sla het niet over, want de maaltijd kan je niet meer inhalen!

#2 Verhoogt je energie gedurende de dag

Als je niet ontbijt heb je weinig energie op de dag, heb je vaker een hongergevoel en snack je eerder ongezonde producten naar binnen. Volgens een onderzoek hadden mensen die niet ontbeten vaker de neiging om een ongezonde snack te eten en hadden de mensen die wel ontbeten een gezonder gewicht. De energie die je nodig hebt op een dag moet voor 25% gehaald worden uit het ontbijt. Dus het is logisch als je je futloos voelt wanneer je het ontbijt bent vergeten.

Door te ontbijten heb je vaak al genoeg energie tot aan de lunchtijd. Omdat je meer energie hebt en geen hongergevoel hebt kun je je beter concentreren op je werk en presteer je op je best. Niet ontbijten en een zoete snack pakken rond 11 uur is misschien makkelijker dan een goed ontbijtje voor jezelf klaarmaken. Zo’n snack levert je misschien een energieboost, maar die duurt maar kort en je hebt geen voedingsstoffen binnen gekregen.

#3 Je verbrandt meer

Je lichaam heeft al lang geen voedingsstoffen meer binnen gekregen. Het eerste wat je eet, je ontbijt, moet je bloedsuikerspiegel weer in balans brengen. En dat doe je dus niet door niet te ontbijten en tussendoor ff een caloriebommetje naar binnen te werken 😉 Dus als je bloedsuikerspiegel in balans is vanaf het moment dat je ontbijt, voorkomt het ook dat je verlangt naar zoete snacks.

Doordat je ontbijt gaat ook je verbranding zijn werk doen. Door hem op te starten met een goed ontbijt verbrandt hij gedurende dag meer en dat is zelfs bewezen.

Ontbijt als rustmomentje
Ontbijt als rustmomentje

#4 Voorbeeld gezond voedingspatroon

Voor degene die kinderen heeft is dit erg belangrijk. Kinderen kijken naar hun ouders, wat doen zij, hoe doen zij dingen, en wat doen zij niet. Dus als het voor jou een gewoonte is om niet aan tafel te ontbijten denken je kinderen dat dat normaal is. In 2013 waren er 220.000 kinderen die zonder ontbijt naar school gingen. Dat kan zijn door verschillende redenen zoals “heb ik geen zin in” of dat er misschien niet altijd genoeg geld is om elke dag een ontbijt op tafel te hebben maar ook omdat sommige kinderen dus denken dat het niet hoeft.

Dus als jij niet ontbijt is dit dus het voorbeeld voor je kinderen. Een ontbijtje hoort in een gezond voedingspatroon dus laat het goede voorbeeld zien! 🙂

#5 Je hebt een rustmomentje voor jezelf

Zoals je in dit artikel kan lezen is het belangrijk om jezelf ook wat rusttijd te gunnen op een dag. Ontbijten is hier een goed voorbeeld van. Ga uit bed, maak voor jezelf een kopje thee/koffie en maak een lekker ontbijtje voor jezelf klaar. Ga er echt even voor zitten. Er rustig bij zitten is ook beter voor je, zodat je even alles kan laten ‘zakken’ wat goed is voor je spijsvertering.

Ondertussen kan je een tijdschrift/krant lezen of misschien even wat meldingen op je telefoon checken, maar neem de tijd. Tijd voor jezelf. Zo kan je rustig de dag beginnen zonder gestresst en hongerig de deur uit te gaan.

Maar wat is dan een goed ontbijt?

Dan blijft deze vraag nog over: Wat is dan een goed ontbijt? Welke combinaties zijn goed en wat kan ik beter niet als ontbijt nemen?

Het klinkt misschien gek, maar een bakje fruit als ontbijt is geen goed ontbijt. Ja, fruit is goed voor je, maar het bevat veel fruitsuikers. Als tussendoortje is het goed, maar een ontbijtje moet echt wel meer bestaan dan alleen fruit. Een combinatie met wat eiwitten en/of vetten zal al beter zijn denk dan aan noten of yoghurt. Een goed ontbijt bestaat uit eiwitten, wat langzame koolhydraten, vezels, vitamines en vocht. Zoals je ziet is dit veel meer variatie en hierdoor heb je langer een verzadigd gevoel dat bij een fruitbakje.

Maar wat is dan een voorbeeld van zo’n ontbijtje?

  • Havermout met melk, wat fruit en een glas water.
  • 2 speltcrackers met kipfilet en een glas verse jus ‘d orange.
  • Een smoothie met groente (spinazie bijvoorbeeld) fruit, melk, en chiazaad.

Zo heb je een beetje een beeld van een ontbijtje wat je maag goed vult en wat veelzijdig is. Je krijgt nu de basis voedingsstoffen binnen en zo kan je met allerlei producten aan de slag gaan om te combineren zodat je elke dag van de week een ander ontbijtje hebt!

Wil je wat gezonder eten maar weet je niet goed waar te beginnen download dan hier 1 van onze gratis producten.

 

Over de auteur

Evelina Zinger

Naast voeding en ondernemen ben ik ook gek op lezen, spirituele boeken met thema’s als: alles heeft een reden, je kunt overal van leren etc. maar ook management boeken (in de trant van: Hoe haal ik het beste uit mezelf, ondernemen met passie etc.). Ik leer elke dag weer bij en dat deel ik graag via Gezondblog!

1 Reactie

Klik hier om een reactie te plaatsen

  • Goed artikel!
    Ik ben acupuncturist en in de Traditionele Chinese geneeskunde is het ontbijt ook het allerbelangrijkste. Tussen 7:00 en 9:00 uur ontbijten zorgt voor een goede opname tussen 9:00 en 11:00 uur. Dan is de energie die zorgt voor het opnemen van voeding het meest actief.

    Liefst warm eten: de motor van je lijf doet het beter op iets warms dan kouds.
    Havermoutpap inderdaad (wel het liefst de havermout geweekt vanwege het fytinezuur). Of een lekker soepje 😉

Dit ben ik!

Zijn wij al vrienden?

Log hier in voor de leden omgeving

Je bent nog niet ingelogd.








» Aanmelden
» Wachtwoord vergeten?

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet