starten met hardlopen, lees de volgende tips
Fitness Hardlopen MOVE

5 tips als je start met hardlopen

Ben je soms ook klaar met dat vele zitten of regelmatig lui en moe te zijn? Begin dan met hardlopen. Of je nu wilt afvallen, je fitter wil zijn, je beter in je vel voelen, of je conditie wilt verbeteren, hardlopen is een goede optie. Je kan zelf kiezen wanneer je wilt hardlopen. Je kan het bij een vereniging doen maar je kan het zelf rondom thuis doen.

Ben je soms ook klaar met dat vele zitten of regelmatig lui en moe te zijn? Begin dan met hardlopen. Of je nu wilt afvallen, je fitter wil zijn, je beter in je vel voelen, of je conditie wilt verbeteren, hardlopen is een goede optie. Je kan zelf kiezen wanneer je wilt hardlopen. Je kan het bij een vereniging doen maar je kan het zelf rondom thuis doen. Of je nu een rondje om het veldje dichtbij je huis wilt lopen of een marathon wilt lopen, allen dragen bij aan een betere gezondheid. Maar hoe begin je met hardlopen? We hebben een paar simpele tips die je kan gebruiken voor (weer) beginnen met hardlopen. Hiermee kan je met een goede start beginnen.

1. Kies waar je wilt hardlopen

Kies waar je wil hardlopen. Je kan (bijna) overal hardlopen. Je kan dit doen bij een sportveld of een mooi natuurplek of in je buurt. Probeer wel altijd zo veilig mogelijk te zijn tijdens hardlopen. Vooral bij een met veel huizen en veel fabrieken. Waarom je moet opletten is omdat er veel verkeer is. Bij een natuurgebied is er natuurlijk geen verkeer, daar hoef je minder opletten. Kies vooral een gebied uit waar jij je fijn voelt. Er zijn veel verschillen tussen de gebieden. In de stad zijn veel huizen maar je hebt wel asfalt. Maar bij een natuurgebied heb je geen asfalt maar wel veel groen.

2.Begin langzaam

vijf tips om te starten met hardlopenVooral bij het beginnen bij hardlopen beginnen mensen te snel. Begin liever langzaam dan te snel. Dit is een tip van Fysiotherapie Enschede. Als mensen te snel beginnen met hardlopen zullen de meeste mensen al snel zien dat hun motivatie weg gaat en dat ze blessures gaan krijgen. En een ding weten we zeker, je wilt echt geen blessures. Begin liever langzaam. Begin eerst met maar 500 meter te lopen. als je dat lukt kan je 1 kilometer lopen. Zo kan je het ritme opbouwen totdat je een goed ritme gevonden hebt waar jij je goed bij voelt. Hierdoor zal je zien dat je meer motivatie hebt en ook steeds meer kracht hebt.

3.Zorg voor trainingskleding.

Stel voor: er komt een grote regenbui. Dan wil je dat je toch dat je een waterdicht jas hebt. Ga niet met je normale kleding hardlopen. Zorg voor leuke trainingskleding! Kies vooral kleding die jij leuk vindt maar ook functies hebben. Dat ze waterdicht zijn of dat ze extra veel zakken hebben voor water of andere dingen. Schoenen zijn vooral belangrijk. Zorg dat je goede sportschoenen hebt met een goede zool. je kan altijd extra dingen halen zoals: een trainingstas of een hoofdtelefoon. Dit betekent niet dat dit iedereen fijn vindt.

4.Doe een warming up

Wil je extra hulp bij je hardloopschema? Dan is het eventueel raadsaam om contact op te nemen met een personal trainer voor extra begeleiding. Als je gaat hardlopen, begin dan met een warming up voordat je begint met hardlopen. Een warming up duurt maximaal 5 minuten. Een warming up is dat je je lichaam warm maakt voordat je begint met hardlopen. Als je geen warming up gaat doen en je begint gelijk met hardlopen, dan krijgt je lichaam en grote druk. Je kan hierdoor schade krijgen aan je botten, spieren of pezen. In het ergste geval kan je een scheur in je bot krijgen of erger nog breken. Dit voorkom door een warming up te doen. Hierdoor hoeft je lichaam zich in het begin niet te veel inspannen.

5. Zorg ook voor ontspanning

Het is niet voor niets dat topsporters zich regelmatig laten masseren. Aan de ene kant kant dit erg ontspannen zijn maar aan de andere kant zorgt het ook voor een betere doorbloeding. Dit maakt dat je minder snel knopen in je spieren krijgt en daardoor ook minder kans hebt op blessures. Je kunt altijd eens langsgaan bij deze massagesalon in Enschede voor een stevige sportmassage.

Dit ben ik!

Artikelplaatsing op Gezondblog?

Gezondblog bereikt de doelgroep die gezondere en bewustere keuzes willen maken. Wil je een artikel plaatsen? Neem dan contact op met: evelina@gezondblog.nl

 

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet