Last Updated on: 9th april 2016, 11:09 am
Consumenten denken gezond bezig te zijn met een steeds populairder wordende zoetstof stevia. Maar dat is schijn. De Consumentenbond wil dat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) hard gaat optreden tegen fabrikanten die consumenten in de maling nemen met de steeds populairder wordende zoetstof stevia. Vandaag presenteert de bond een uitgebreid onderzoek naar misleiding met de suikervervanger.
Mooie verpakkingen op steeds meer producten beloven dat de inhoud op natuurlijke wijze is gezoet. De afbeelding van het steviaplantje moet het allemaal nog gezonder over doen komen. “Dat plaatje van die blaadjes is het eerste misverstand”, zegt Babs van der Staak van de Consumentenbond. “Die blaadjes zitten niet in de producten. Sterker nog, die zijn in Europa niet eens toegestaan. Wat er in zit is een zoetstof die ontstaat door de blaadjes lang in warm water te houden en te concentreren totdat er stevioglycosiden overblijven. Het lijkt allemaal heel natuurlijk, maar in de praktijk valt het wel mee. Het is gewoon een zoetstof met een E-nummer.”
De zoetstof zelf is caloriearm en consumenten die een product met stevia kopen, denken dan ook dat ze dieettechnisch gezien goede zaken doen. Ook dat valt in de praktijk vaak tegen. De stof is niet zo erg lekker en dus worden er vaak andere zoetigheden aan toegevoegd zoals gewoon suiker. “Het is lastig om met alleen steviolglycosiden een lekkere zoete smaak te creëren, daarom gebruiken veel fabrikanten ook suikers, fruit of andere zoetstoffen”, zegt Van der Staak.
Het is voor diabetici of mensen die af willen vallen zaak om goed de verpakking te bestuderen en niet louter op de term stevia en de tekening van het plantje af te gaan. Zo is er stevia-cola. “Daar is suiker aan toegevoegd. Vier klontjes per glas”, zegt Van der Staak. “En dus krijg je per glas 74 calorieën meer binnen dan met light-cola.”
De Consumentenbond wil dat de Voedsel- en Warenautoriteit veel harder gaat optreden tegen dergelijke misleidende verpakkingen. “Buitenlandse toezichthouders, zoals die in België en Finland, beperken de mogelijkheden voor fabrikanten om mooie steviaverhaaltjes te vertellen flink in door aanprijzingen als ‘natuurlijke zoetstof’ en ‘met stevia-extract’ niet toe te staan. Die stevioglycosiden worden verkregen door een complex proces dat niet te vergelijken is met trekken van een eenvoudig plantenextract zoals bij het theezetten”, stelt Henry Uitslag, campagneleider Voeding bij de Consumentenbond.