Ervaring koolhydraatarm dieet
Dieet ervaringen EAT Eiwit dieet Koolhydraatarm

Mijn ervaring met het koolhydraatarm dieet

Inmiddels heb ik ook al heel wat ervaring met het volgen van een koolhydraatarm dieet en die wil ik graag met de wereld delen. Want het is allemaal niet vanzelfsprekend geweest en er waren veel valkuilen die mijn doorzettingsvermogen op de proef stelde. Met de juiste informatie, is dit misschien wel het meest effectieve dieet dat er bestaat… en dat vind ik niet alleen, maar inmiddels ook de wetenschap. In dit artikel deel met jullie mijn ervaring met het koolhydraatarme dieet.

Laat ik beginnen met hoe ik ben begonnen met het koolhydraatarm dieet. Ik was met mijn gezin op vakantie in Italië toen ik besloot dat ik respectvoller met mijn lichaam wilde omgaan. Ik las er eerst verschillende boeken over en dat bracht me tot inzicht… het zijn de koolhydraten die ons zo dik maken, niet de vetten. Ze maken ons zelfs ziek! Dit wordt inmiddels onderschreven door meerdere wetenschappelijke onderzoeken. Ik besloot ervoor te gaan en schrapte nagenoeg alle koolhydraten uit mijn dieet.

10 Kg afgevallen met het koolhydraatarme dieet

En ik begin meteen met goed nieuws… ik ben in nog geen 8 weken tijd ruim 10 kg afgevallen met het koolhydraatarme dieet. En dat was niet het enige dat het me heeft opgeleverd, want er blijken nog veel meer voordelen aan te kleven. Daar later meer over. Nu nog even over dat afvallen…

Wat heel opvallend was, was dat het afvallen laat op gang kwam. Pas na 4 weken begon de weegschaal te dalen, waarbij ik wel direct moet aangeven dat ik al na twee weken begon te merken dat mijn kleding ruimer begon te zitten. Maar na die vier weken ging het hard! De ene kilo na de andere en na 8 weken was ik 10 kg afgevallen en zonder ook maar één moment honger te hebben! Dit had ik nog nooit eerder meegemaakt. Dit werkt écht!

Wat at ik wel en wat niet?

Ik begon iedere dag met 3 gekookte eieren om een goede start te maken. Als lunch at ik vaak een gigantische salade met kip/zalm/bacon en ’s avonds at ik bijna iedere dag geruld gehakt met boontjes… tot het m’n strot bijna letterlijk uitkwam 😉 Ik hield het simpel, zodat ik niet de hele dag moest nadenken over wat ik wel en niet mocht eten. Achteraf gezien had ik gewoon een receptenboek of maaltijdplan moeten gebruiken dan had ik het nóg makkelijker vol kunnen houden.

 

Zorg dat je zo min mogelijk hoeft te kiezen! Dan kom je ook niet in verleiding om verkeerd te kiezen.

Gedurende deze periode at ik geen brood, rijst, pasta, aardappelen en zoetigheid. Ik probeerde het aantal koolhydraten onder de 50 gram per dag te houden, waarbij de 50 gram koolhydraten vooral uit groenten kwamen. Ik at dus vooral groenten, vlees, vis, noten, zaden en heel af en toe een bakje Griekse yoghurt.

Wat? Een leven zonder brood en aardappelen?

Tja… in de eerste twee weken was dat even heftig, maar na twee weken miste ik het niet meer. Sterker nog… op mijn smokkeldagen (één per week) koos ik er zelfs niet voor om brood te eten. Nu geniet ik tussen de middag veel meer van een lekkere salade dan van een boterham. Echt waar! Want er bestaan me toch een partij lekkere salades!

Wist je dat je in laboratoria brood aan de muizen voeren als ze willen dat een muis diabetes krijgt?

Het lijkt iets groots, maar ik verzeker je dat je brood prima kunt laten staan. Ik dacht altijd dat ik een ‘brood-mens’ was, maar ik had het mis. Het was gewoon een ‘gewoonte’ die erin geslopen was. En dat is het voor jou ook! Brood smaakt zonder beleg ook helemaal naar niets! Het is gewoon vulling en je kunt het missen als kiespijn.

Mijn ervaring met het koolhydraatarme dieet

Mijn ervaring met het koolhydraatarme dieet is fantastisch! Nu ik dit ervaren heb, hoef ik nooit meer te diëten! Nog nooit voelde ik me zo gezond, zo fit en zo sterk als toen ik begon met het schrappen van de koolhydraten. In die hele periode ben ik niet één keer ziek geweest! Ik heb geen dag honger gehad en merkte zelfs dat mijn concentratievermogen beter werd… en het werd nog gekker, want ook mijn schimmelnagels werden voor het eerst in 15 jaar beter. Kun je dat geloven??? Maar er was nog meer…

Deze voordelen heb ik gemerkt

  • Ik viel sneller af dan ooit!
  • Ik kon me na 4 weken beter concentreren (en dat terwijl ik ADD heb)
  • Ik heb geen moment honger hoeven lijden. Ik at als ik honger had en dat was niet vaker dan 3x per dag
  • Mijn schimmelnagels werden beter
  • Ik voelde me energieker
  • Ik stopte met snurken (en daar werd mijn relatie wat beter van ;))
  • Ik had nooit meer een opgeblazen gevoel na het eten
  • Ik had minder last van lucht in mijn lichaam
  • Ik genoot veel meer van mijn eten

Dit moet je weten:

  • Zorg dat je voldoende water drinkt bij dit dieet. Water zorgt er namelijk voor dat je lichaam zijn werk blijft doen en het helpt je sneller afvallen.
  • Negeer die weegschaal gedurende de eerste 4 weken. Je moet er niet eens op gaan staan… zelfs niet als je al resultaat ziet. Na een maand haal je dat ding weer tevoorschijn.
  • Eet alleen als je honger hebt en zorg dat je altijd noten en een appel in de buurt hebt. Neem de noten als je honger hebt en eet een (Granny Smit) appel als je trek krijgt in iets zoets.

Verder lezen & Wetenschap

Als je nog aan het twijfelen bent, is het goed om ons koolhydraatarm dieet dossier te lezen. Het geeft je alle informatie die je nodig hebt, maar het verwijst ook naar wetenschappelijke onderzoeken en publicaties. Eventueel kun je op wikipedia ook nog informatie en verschillende verwijzingen naar wetenschappelijke onderzoeken vinden. Tot zover mijn ervaring met het koolhydraatarme dieet.

Wil je ook wat gezonder eten?

Wil je ook graag wat gezonder eten, met meer variatie en het liefst zonder snelle suikers/koolhydraten maar weet je niet goed waar te beginnen?

Voor slecht € 14.95 per maand sta ik je bij met complete weekmenu’s en recepten. Lees hier meer

*Wij schrijven al vanaf 2014 aan dit blog samen met onze gastbloggers en er kan in die tijd veel veranderen. Lees hier onze visie op de hoofdthema’s Eat, Move, Life

Over de auteur

Nico Oud

Ik blog over gezond eten en gezonder leven. In het dagelijks leven ben ik een Business coach met een gezin. Druk dus! Lunch en diner afspraken zijn aan de orde van de dag. Maar ook de verleiding om na een dag hard werken iets makkelijks te eten. Mijn tips passen goed bij mensen met een druk leven die geen zin hebben om de hele middag in de keuken of in de sportschool te hangen. Je kunt meer van me lezen op Nico Oud

3 Reacties

Klik hier om een reactie te plaatsen
  • Hallo Nico, ik volg je blog al een tijdje, heel interessant !
    Ik eet ondertussen al een aantal jaren volgens de Grip Op Koolhydraten methode, jou vast wel bekend, 2 maaltijden onder de 5 kh, en 1 maaltijd waar je dan kh aan mag toevoegen. Mijn kh komen hoofdzakelijk uit groenten en fruit en af en toe peulvruchten, ik eet geen brood/pasta/rijst enz. In het weekend “zondig” ik wel eens af en toe, maar voel me dan vaak duf en lusteloos, dus de volgende dag weer snel naar kh “loos”. Ik wandel elke week een lange afstandswandeling, en ben sinds een paar weken begonnen met sporten in de sportschool, daar ik veel last heb van mijn onderrug, en hoop daardoor ook nog een paar kilootjes (vooral buikvet) kwijt te raken, wat me met mijn manier van eten nog steeds niet is gelukt. Maar ik blijf zo eten, omdat ik me hierbij veel prettiger voel en niet de hele dag trek heb.

    Ik wil nu eens een weekje of wat volgens jouw manier gaan eten, als ontbijt de eiwittenshake, als lunch een salade, en groenten en vlees/vis als diner.
    Maar ik wil eigenlijk geen ongezonde dingen zoals zoetstoffen of verborgen suikers eten/drinken, en heb wel eens gehoord dat de zoetstoffen in de shakes averechts zouden kunnen werken als je wilt afvallen, hoe sta jij hier tegenover? Alvast bedankt !

    • Hoi Lean, bedankt voor je compliment! 🙂 En complimenten terug voor de lifestyle-switch die je zelf hebt gemaakt. Ik ken inderdaad het boek ‘Grip op koolhydraten’… een goed boek!

      Om je vraag te beantwoorden… ik denk dat in jouw geval eiwittenshakes niet (meer) de oplossing zijn. Als het goed is krijg je voldoende eiwitten binnen (minimaal 25% van je dagelijkse calorieën). Als je daar moeite mee hebt kun je het wel doen, maar ik denk dat er ‘gezondere’ manieren zijn. Eiwittenshakes werken snel, maar bevatten inderdaad wel koolhydraten.

      Ik weet natuurlijk niet wat je nu al doet, maar ik zou het volgende proberen… begin op de ochtend dat je gaat ‘fitnessen’ met een ontbijt van 2/3 eieren (gebakken/gekookt/gepocheerd), zodat je flink wat eiwitten binnenkrijgt. Doe dit op iedere fitnessdag. Train vooral eerst je grote spiergroepen, zoals je bovenbeenspieren. Spiermassa zorgt ervoor dat je meer calorieën verbruikt in ruststand. Dit is een truckje dat veel bodybuilders toepassen om zichzelf droog te trainen.

      Verder kan water drinken nog een tip zijn. Als je nog geen twee liter water per dag drinkt, is dat absoluut een aanrader. Zeker in combinatie met het koolhydraatarme dieet.

      Ik hoop dat ik je hiermee verder op weg heb geholpen. Succes! Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel. Groeten, Nico

  • Hoi Nico, dank voor je aardige en uitgebreide reactie, daar heb ik wat aan !

    Dan kies ik inderdaad voor de “gezondere” manier, ik probeer al jaren zoveel mogelijk de suikers en zeker ook zoetstoffen te mijden, en wil dat liever zo houden.
    En ik vul wel eens een “eetdagboek” in op valtaf.nl en op een normale dag zeker wel aan de 30% eiwitten, dus daarvoor heb ik de eiwitshakes idd niet nodig.
    Mijn ontbijt bestaat meestal uit een GG cracker (vezelcracker met maar 0,5 opneembare kh, GOK advies), met roomboter en kaas of ei. En 100 gram Griekse yoghurt. Totaal minder dan 5 kh.
    Of heb je toevallig nog een andere tip voor een kh arm en goed vullend ontbijt?

    Ik ga eens proberen op de dagen dat ik sport te beginnen met een paar eieren..eventueel aangevuld met paar plakjes spek bv?
    Als lunch een goedgevulde salade met kip/spekjes of vis, en als avondeten veel groenten met vis of vlees, al dan niet voorafgegaan met een flinke groene smoothie van bladgroenten en paar stuks fruit. Dat vind ik ook erg lekker, maar fruit beperk ik tot max 1 x per dag, vind ik erg lekker maar weet dat ik daar snel weer trek door krijg.

    Water drink ik ook veel, zeker wel 2 liter per dag, dus daar kan het ook niet aan liggen denk ik.
    Momenteel fitness ik 2 x per week, -ik zal jouw tip over eerst de bovenbeenspieren trainen ook eens gaan uitvoeren- en ik doe ook minstens 1 x per week Megawalk.. intensief bewegen op crosstrainer met ook wat krachtoefeningen tussendoor. Zou jij daarnaast ook extra buikspieroefeningen aanraden, of zal dat weinig uitmaken?
    Hopelijk helpen bovenstaande combinaties mijn buikvet te doen smelten, en anders zal ik ermee moeten leren leven !

    Dan zou ik je nog wat willen vragen als het mag ;
    De eerste week dat ik begon op de sportschool heb ik een zgn fittest laten doen, omdat ik benieuwd was of een paar x per week sporten veel verschil zou maken.
    5 weken later weer op de “schaal” voor de fittest, ik had er wel rekening mee gehouden dat ik wat aangekomen zou zijn, maar volgens de uitdraai zou dit vetmassa zijn ?!
    De 1e keer was de test voor het sporten, en de 2e x na het sporten (inclusief minstens een halve liter water), en de instructeur had ook rekening gehouden met weerstand, maar volgens hem zou dit toch moeten kloppen, maar voor de verhoogde vetmassa had hij ook geen verklaring, dit vond hij ook vreemd. Er is in die weken ook heel weinig aan mijn eetpatroon veranderd, hoogstens een extra stuk fruit, wat amandelen, of een bakje kwark, niks “geks”.
    Heb jij toevallig een idee waar het door zou kunnen komen, of was mijn lichaam misschien gewoon even de kluts kwijt door het sporten wat ik voor die tijd niet deed?

    Het is eigenlijk ook niet zo belangrijk, want ik voel me prima, en weet ook wel dat het sporten goed is, maar vond het wel vreemd, en baalde er stiekem toch ook wel van !
    Ik heb nu weer een afspraak voor een fittest over enkele weken, ben benieuwd wat het resultaat dan zal zijn.

    Hartelijke groeten !

Dit ben ik!

Lifestyle Changing Program

lifestyle changing program

Club Gezondblog

DIRECT TOEGANG

Tot alle gratis producten van Club Gezondblog!

VIP Club Gezondblog

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget

Kom in balans

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet