EAT

Gezond aankomen doe je zo

Een probleem waar we hier op Gezondblog tot nu toe niet zo heel veel aandacht aan hebben besteed zijn mensen die ondanks eindeloze inspanningen maar niet aankomen. Terwijl het overgrote deel van Nederland bezig is om af te vallen of op gewicht te blijven is er een ook een steeds groter wordende groep mensen die moeite hebben om snel en gezond aan te komen. Terwijl veel mensen met overgewicht graag eens onbeperkt willen eten zonder aan te komen, is het voor deze mensen uiterst frustrerend dat ze maar niet aankomen. Speciaal voor hen het artikel ‘snel en gezond aankomen doe je zo’.

Hoe dit artikel tot stand kwam

Bijna alle methoden op Gezondblog waar ik over geschreven heb, heb ik zelf uitgeprobeerd. Ik wil graag zelf testen of iets werkt of niet voordat ik er iets over schrijf. Want ik ben juist iemand die wil afvallen en niet aankomen… tenminste dat dacht ik…

Omdat ik inmiddels tientallen mailtjes heb ontvangen van mensen die mij vragen hoe ze gezond kunnen aankomen, ben ik op onderzoek uitgegaan. Hoe kom je snel en gezond aan? Gezond aankomen lijkt niet zo makkelijk te zijn als ik dacht. Ik ging naar het antwoord op zoek.

Maar gezond aankomen bleek na wat research toch niet zo lastig… in ieder geval niet lastiger dan afvallen. Opvallend genoeg verschilt het ‘gezond gewicht aankomen’ niet zo heel veel van de diëten die we kennen om af te vallen. Je wilt namelijk geen vet aankomen, maar spieren. Je wilt niet ongezond aankomen, maar gezond aankomen. En dit komt dan weer heel dichtbij verschillende methoden die ik in de afgelopen jaren heb getest.

Aanvullend ben ik wel op internet wezen struinen om mensen te vinden die gezond zijn aangekomen met de methode die ik in dit artikel beschrijf, zodat het enigszins gevalideerd is in de praktijk. Want geen enkel lichaam reageert hetzelfde. Mijn theorie werd onderschreven door meerdere mensen die succesvol waren aangekomen.

Het Paleo dieet om aan te komen

Ik ben inmiddels een echte Paleo fan. Het dieet is het gezondste dieet tot nu toe en zelfs de wetenschap onderschrijft het als een zeer gezond dieet. Daarnaast is het Paleo dieet heel goed vol te houden en zijn de resultaten verbluffend. Niet alleen omdat je er snel mee afvalt óf dus aankomt, maar vooral omdat je er gezonder door wordt en je beter in je vel voelt zitten.

Het Paleo dieet staat bekend als ‘gezond dieet’ en is niet per definitie bedoeld om af te vallen. Het is namelijk niet gebaseerd op beperkte calorie-inname, maar op de consumptie van gezonde en onbewerkte voeding. Het Paleo dieet zorgt ervoor dat je voeding binnenkrijgt dat ook daadwerkelijk vol met voedingsstoffen zit. De geraffineerde koolhydraten worden uitgesloten, die toch voor veel ellende zorgen in ons lichaam.

Bij het Paleo dieet eet je vooral eiwitten en vetten en dat helpt je bij het gezond aankomen. De eiwitten zorgen ervoor dat je spiermassa op pijl blijft of zelfs toeneemt en de vetten zorgen voor de hormonen die nodig zijn om je lichaam in balans te houden. De combinatie van die twee zorgt er ook voor dat je makkelijker je benodigde calorieën binnenkrijgt. Eet bijvoorbeeld meer noten. Een fantastisch combi lijkt Griekse Yoghurt met noten en honing te zijn. Probeer het eens als ontbijt.

Hoewel dit Paleo boek ingestoken is op vetverlies, geeft het je veel inzicht in hoe het Paleo dieet werkt. Je kunt de Paleo methode in dit boek prima gebruiken. Het zeker een aanrader, omdat het je de basis geeft die je nodig hebt om de juiste voedingsbeslissingen te kunnen nemen. Koop dus een Paleo boek om de theorie te snappen. Het is niet ingewikkeld, maar je moet het even weten.

Tips om je calorie-inname te verhogen

Je wilt je natuurlijk niet iedere dag helemaal misselijk eten om maar een beetje aan te komen. Daarom is het zaak om goed na te denken over wat je moet eten. De volgende zaken zou je zeer regelmatig moeten eten:

  • Macadamia noten
  • Banaan
  • Eieren
  • Vlees/Vis
  • Groenten

Met name de noten kunnen je goed helpen om je calorieën op pijl te krijgen. Neem bij iedere maaltijd een handje. Probeer verder zo gevarieerd mogelijk te eten en zorg dat de (gezonde) vetten goed vertegenwoordigd zijn. Probeer de onderstaande verhouding te hanteren bij het samenstellen van je dieet:

  • 30% Eiwitten
  • 40% Vetten
  • max. 30% koolhydraten (uit fruit, groenten, maar zeker niet uit brood oid)

Het ontbijt bepaald is verreweg de belangrijkste maaltijd van de dag. Begin je dag met een stevig ontbijt. Zelf begin ik iedere dag met 3 eieren en wat macadamia noten en dat geeft een enorme boost aan je spiergroei! Als je het combineert met oefeningen, natuurlijk. Geen zin om iedere ochtend eieren te koken? Ik gebruik deze eierkoker om voor het gemak. Neem geen goedkope eierkoker, want dan krijg je stuiterballen 😉

Weight gain shakes

Er zijn verschillende weight gain shakes op de markt te krijgen die goed werk leveren (zoals deze), maar die zou ik vooral gebruiken als correctiemiddel. Je kunt namelijk ook gezonde weight gain shakes maken die Paleo proof zijn. Deze bevatten veelal banaan, avocado, kokosmelk en zelfs wat noten. Ik zou wel voorzichtig zijn met de noten, want die kunnen de smaak behoorlijk verpesten 😉

De traditionele weight gainers die je in een pot koopt, leveren prima resultaat maar zijn minder gezond. Ik adviseer je om deze weight gainer in huis te halen en te gebruiken wanneer je te weinig eiwitten binnen hebt gekregen en niet meer de puf hebt om een groot stuk vlees of vis naar binnen te werken.

Training om aan te komen

Kettlebell workoutSpieren wegen zwaarder dan vet, dus het trainen van je spieren is een must als wilt aankomen. Als je snel en gezond wilt aankomen is het belangrijk om oefeningen te doen die zoveel mogelijk spiergroepen tegelijkertijd trainen. Goed nieuws! Je hoeft echt geen uren in de sportschool te hangen. Zelf ben ik een enorme fan van de Kettlebell workout (lees mijn Kettlebell review). Met een workout van 20 minuten bereik je hetzelfde als een uur in de sportschool. En nog mooier… je kunt het thuis doen.

Tot slot

Ook als je aan wilt komen vindt je de oplossing in gezonder eten. Het verraderlijke is dat de voedingsindustrie je misleid met zogenaamde ‘gezonde producten’ die juist erg ongezond zijn. Daarom helpt het Paleo dieet je een gezond gewicht te krijgen. Of je daar nou voor moet afvallen of aankomen.

 

Over de auteur

Nico Oud

Ik blog over gezond eten en gezonder leven. In het dagelijks leven ben ik een Business coach en founder van Springcast Podcast Hosting met een gezin. Druk dus! Lunch en diner afspraken zijn aan de orde van de dag. Maar ook de verleiding om na een dag hard werken iets makkelijks te eten. Mijn tips passen goed bij mensen met een druk leven die geen zin hebben om de hele middag in de keuken of in de sportschool te hangen. Je kunt meer van me lezen op Nico Oud

Dit ben ik!

Artikelplaatsing op Gezondblog?

Gezondblog bereikt de doelgroep die gezondere en bewustere keuzes willen maken. Wil je een artikel plaatsen? Neem dan contact op met: evelina@gezondblog.nl

 

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet