stress en overgewicht
EAT LIFE

 Het verband tussen stress en overgewicht uitgelicht

Stress, helaas hebben we er tegenwoordig allemaal wel eens mee te maken. Soms komt stress voort uit voor de hand liggende zaken, zoals een drukke baan met veel verantwoordelijkheden. Steeds vaker leveren ook ogenschijnlijk ‘leuke’ dingen stress op. De kids moeten naar voetbal worden gebracht, je wilde nog een bloemetje bij de buurvrouw langs brengen en je moet niet vergeten wat te regelen voor de verjaardag van je beste vriendin. Idealiter deel je alles ook nog even op social media en stromen de likes binnen. Allemaal leuk en aardig, maar ook deze sociale verplichtingen en verwachtingen kunnen stress veroorzaken. 

Alsof stress alleen nog niet vervelend genoeg is, gaat het ook vaak samen met overgewicht. Zo kun je in een neerwaartse spiraal komen waar niemand vrolijk van wordt. In dit artikel leggen we je uit wat het verband is tussen stress en overgewicht, en of het bij jou mogelijk ook een rol speelt. 

Een hoog cortisolgehalte

Cortisol is een hormoon dat vrijkomt bij zowel fysieke als psychologische stress. Om die reden wordt cortisol ook wel het ‘stresshormoon’ genoemd. Cortisol kan je bloedsuikerspiegel en bloeddruk verhogen, en jouw immuunsysteem beïnvloeden. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat een hoog cortisolgehalte kan leiden tot overgewicht. Wanneer je langdurig last hebt van stress en dus een hoog cortisolgehalte kun je vetvorming krijgen op en rond je buik. Wil je snel achterhalen of dit mogelijk bij jou ook een rol speelt? Test dan jouw cortisolwaarde door middel van een zelftest. Op Yourshealthtest.nl zijn verschillende zelftesten te vinden, waaronder een test voor cortisol. Zo kun je snel vanuit huis achterhalen of stress bij jou een (mede)oorzaak van overgewicht. 

Van stress ga je eten

Los van een hoog cortisol gehalte, is er ook nog een meer voor de hand liggende reden dat stress en overgewicht vaak hand in hand gaan. Als je voelt dat je onder druk staat of gespannen bent dan is de kans groter dat je naar ongezond voedsel grijpt. Door de stress heb je zin in vet, zout en zoet eten, en sta je minder stevig in je schoenen om de verleiding te weerstaan. Grote kans dat je dan toch grijpt naar een zak chips of reep chocolade, wat je gewicht natuurlijk niet ten goede komt. De kans bestaat dat je na het eten van het ongezonde voedsel baalt van je daad, wat de stress weer verhoogt. Hiervoor blijft nog steeds de beste tip om geen ongezond voedsel in huis te halen, dan kun je er ook niet naar grijpen in een stressvol moment. 

Tips voor minder stress én minder kilo’s

Klaar met dat opgejaagde gevoel en die overbodige kilo’s? Er zijn gelukkig manieren om beide problemen tegelijkertijd aan te pakken. Probeer bijvoorbeeld regelmatig te bewegen. Idealiter ga je actief sporten, maar ook een eenvoudige wandeling kan al helpen. Door te bewegen activeer je namelijk jouw geluk hormoon endorfine, waardoor je lekkerder in je vel gaat zitten. Daarnaast is een goede nachtrust belangrijk. Voldoende slaap in een vast ritme is zowel goed voor je spijsvertering als voor je gemoedstoestand. Twee vliegen in één klap dus. 

We hopen natuurlijk dat je goed in je vel zit en blij bent met je figuur. Mocht je echter toch niet helemaal in vorm zijn hopen we dat dit stukje jou iets meer inzicht heeft geboden in de oorzaken en mogelijke oplossingen. Succes!

Dit ben ik!

Diverse soorten ademwerk

ademworkshops Evelina zinger LCP

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet