Verse vis of krillolie
EAT Foodfeiten Reviews

Krillolie of (verse) vis, wat is de beste keuze?

De gemiddelde Nederlander heeft een tekort aan omega-3 vetzuren (EPA en DHA, dit zijn meervoudig onverzadigde vetzuren). Omega 3-vetzuren beschermen onder anderen tegen hart- en vaatziekten. De EPA en DHA vetzuren dragen bij aan een gezonde werking van je hart. De HDA helpt daarnaast ook mee aan een gezonde hersenfunctie en gezichtsvermogen, Deze effecten worden verkregen bij een dagelijkse inname van 250 mg EPA en DHA (waarvan minimaal 40mg DHA).

De bekendste gezondheidseffecten:

Ontstekingsremmend

Bevordert een gezonde nachtrust

Voor gezonde botten en gewrichten

Vertraagt het verouderingsproces

Beschermt je hersenen
(mijn pubers van 13 en 15 krijgen ze ook elke morgen bij het ontbijt 😉 )

Bevordert de vetverbranding

Werkt cholesterolverlagend

Vermindert PMS-klachten

Tegen depressies en angststoornissen

Verbetert het gezichtsvermogen

Verlaagt het risico op auto-immuunziektes

Bronnen van omega 3-vetzuren

EPA en DHA worden ook wel visvetzuren genoemd en de belangrijkste bron hiervoor is vette vis. Daarnaast zijn er ook nog andere voedingsmiddelen die omega 3-vetzuren bevatten zoals algen, peulvruchten, groene bladgroenten, walnoten en pijnboompitten.

Vette vis omstreden door schadelijke stoffen

Door milieuverontreiniging kunnen er helaas ook schadelijke stoffen zoals zware metalen en dioxines voorkomen in vis. Vette vissoorten  zoals makreel zijn meer vervuild dan magere, omdat de schadelijke stoffen makkelijk in het vet worden opgeslagen. Bij gekweekte vis zoals zalm kan er ook antibiotica gebruikt worden wat weer een ander nadeel is, plus kweekzalm bevat beduidend minder Omega 3 vetzuren.

Gezonde vette vis dus ongezond?

Als beste keuzes staan sardientjes, Hollandse haring en Wilde zalm uit Alaska bovenaan maar gezien het gifgehalte in vette vis is het niet aan te raden meer dan 2x per week deze vis te eten.

Buiten het consumeren van vette vis is het aan te raden om de omega 3-vetzuren aan te vullen door middel van een voedingssupplement.

Verschil visolie en krillolie

krillolie of visolieNaast “gewone” visolie capsules kun je ook krill olie capsules gebruiken. Krill olie is rijk aan omega 3-vetzuren en bevat daarnaast ook fosfolipiden en antioxidanten.

Krill is een klein garnaalachtig schaaldiertje deze behoort tot het zogenaamde zooplankton en voedt zich met omega-3 rijke plankton en ijsalgen.

De olie lijkt op visolie, maar het voordeel is dat je er veel minder van nodig hebt als bij gewone visolie (1 krill staat gelijk aan 4 visoliecapsules).

De EPA en DHA in de krill olie is gebonden aan de fosfolipiden wat in water oplosbaar is en daardoor kunnen ze beter worden opgenomen in ons lichaam dan de visoliecapsules waarbij de vetzuren zijn ingebouwd in triglyceriden.

We geven 5 stuks weg!

Via de website natuurvoordeel.nl mag ik 5 verpakkingen met Krill Oil van het merk Nataos (twv € 21,95) verloten! Wil jij hiervoor in aanmerkingen komen laat dat dan hieronder weten  en wie weet maak ik jou blij! 

Deze actie is afgelopen!

Over de auteur

Evelina Zinger

Naast voeding en ondernemen ben ik ook gek op lezen, spirituele boeken met thema’s over bewustwording zoals: alles heeft een reden, je kunt overal van leren etc. maar ook management boeken (in de trant van: Hoe haal ik het beste uit mezelf, ondernemen met passie etc.). Ik leer elke dag weer bij en dat deel ik graag via Gezondblog!

12 Reacties

Klik hier om een reactie te plaatsen

Dit ben ik!

Lifestyle Changing Program

Club Gezondblog

DIRECT TOEGANG

Tot alle gratis producten van Club Gezondblog!

VIP Club Gezondblog

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget

Kom in balans

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet