Dieet ervaringen EAT Inspiratie

3 Punten voor een andere kijk op jezelf

Een andere blik op eten en diëten

Wat is het toch super interessant hoe je, met een andere blik op diëten en voeding, je leven soms zo kan veranderen. Ik zie het in eerste instantie natuurlijk bij mezelf maar ook om me heen zie ik mooie transformaties plaatsvinden.

Ik heb het er al vaker over gehad dat mijn doelen de afgelopen jaren zijn verschoven van “slanker worden” naar “gezond zijn”. En het grappig is, dat door me te concentreren op mijn gezondheid, ik me super goed voel en mijn gewicht niet meer schommelt.

Vandaag deel ik 3 dingen om in gedachten te houden als het gaat om je gezondheid zodat jij je ook beter kan voelen dan ooit.

1. Het leven is een groot spel…

… en goede voeding geeft je de energie om het spel te kunnen spelen.

Door je levensloop te zien als 1 groot speelveld, en het allemaal niet zo serieus te nemen, haal je de druk er een beetje af. Wat het belangrijkste is in jouw spel is natuurlijk persoonlijk. Bij de ene is het een gezin of familie, bij de andere een carrière of uitblinken in sport en nog legio aan andere persoonlijke doelen en interesses.

Hoe je je lichaam verzorgt om er optimaal gebruik van te kunnen maken en daardoor heerlijk te kunnen spelen is heel belangrijk. Vraag je daarom bij al je eetmomenten af wat je de meeste energie gaat geven voor jouw leven.

Hoe haal je het beste uit je lichaam, wat voor eten voedt het en geeft het energie, en wat is alleen maar vulling en ontneemt juist energie.

Voor mij, met 2 puberende jongens, mijn coaching werk, dit blog en daarnaast een ochtendroutine die al vroeg begint, is het belangrijk om mezelf veel energie te geven. Ik blijf uit de buurt van gemaksvoedsel dat me lusteloos en moe maakt, dat is het me niet waard.

2. Doe alleen sporten die je leuk vindt

De tijd van “ik moet sporten” ligt ver achter me. Het heeft ook zo weinig zin om sporten uit te voeren die je niet leuk vindt. Het motiveert niet en je wordt er niet blij van. Ik heb jaren in een fitnessclub getraind, met het idee een killerbody te krijgen als ik maar genoeg mijn best deed. Maar ik werd niet gelukkiger met de strijd die het me steeds weer koste om mezelf aan de gang te zetten.

Nu heb ik voor mezelf activiteiten gevonden die me blij maken en die ik uit kan voeren op een tijdstip welke mij uitkomt. Voor sommige wellicht wat vreemd maar ik ben het liefste actief tussen 5:00 en 7:00 in de ochtend. Het huis is dan nog stil voor wat yoga en rekoefeningen. De straten (en in de zomer het park) zijn uitgestorven, dus heerlijk de ruimte om te wandelen of hard te lopen. En in de tuin neem ik een momentje voor mezelf om te mediteren. Zo hou ik mijn lijf en geest actief en zorg goed voor mezelf, ik kijk er echt elke morgen naar uit.

Dus ik ben een grote voorstander van een sport zoeken die je echt leuk vindt en geen sporten die je moet doen “voor de lijn” of omdat je het idee hebt dat je anders lui bent.

3. Accepteer je lichaam zoals die is

Ik weet het… dit is vaak de moeilijkste…

Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar de waarheid is, we zijn allemaal uniek en onszelf vergelijken met iemand anders – of dat nu een artiest is of die magere vriendin die we allemaal wel hebben, – is niet gezond en, zonder twijfel, ook niet realistisch.

Dit punt heeft bij mijn best lang geduurd… ik ben vanaf mijn twaalfde al in de weer geweest met eten en diëten. Als kind had ik al een ronde buik (meer de vorm dan dat het vet was, weet ik nu als volwassene) en ik was al “vroeg rijp” waardoor ik meer vrouwelijke vormen had dan mijn dunne vriendinnetjes. Vanaf dat moment heb ik alles geprobeerd om ook zo’n dun lijf te krijgen. Maar natuurlijk lukte dat niet want …  je bouw is je bouw.

Sta en zit kleding 🙂

Ik heb me er uiteindelijk bij neergelegd en het lijkt wel of ik vanaf dat moment steeds slanker ben geworden. Die vorm heb ik natuurlijk nog steeds maar ik ga er nu creatiever mee om. Vast wel herkenbaar voor andere dames met een zogenaamde “appelfiguur”, ik heb sta en zit kleding 🙂

Ben ik op een sta feestje dan heb ik mijn strakkere “sta-kleding” aan, bekken een beetje kantelen en hoppa, niets meer aan doen. Maar weet ik dat ik de hele avond op een luie bank zit en misschien uit eten ga dan zorg ik dat ik iets aantrek wat zich niet strak om mijn buik vormt en andere goeie punten benadrukt zoals benen of decolleté. Want dat buikje is er nog steeds maar ik ben nu liever voor mezelf, mijn buikje is namelijk ook super vrouwelijk en zacht. En waarom pijn in mijn buik hebben van het inhouden terwijl ik ook wat wijders aan kan trekken?

Het resultaat van deze 3 punten

Ik hou van mijDus ik accepteer mezelf met alles wat er is: dat ik geen sterke buikspieren heb omdat ik te lui ben om ze zwaar te trainen, dat het koppie ook wat ouder wordt en ik ook niet super lenig ben.

En ik omarm met liefde alle dingen die ik mooi vind aan mezelf. Want ik heb een geweldig stoer kapsel, lach bijna altijd, geniet van mijn leven en ben 99% van de tijd positief en mezelf. Voor mij zijn de dingen die ik leuk vind van mezelf nu een stuk belangrijker geworden dan de dingen waar ik nooit tevreden over ben geweest!

Kun jij je vinden in deze drie punten?

Over de auteur

Evelina Zinger

Naast het bloggen over alle thema's rond gezond leven coach ik ook (individueel en in groepsverband) over bewustwording in de breedste zin van het woord en geef ik workshops en lezingen. Deze combinatie geeft me heel veel voldoening.

In mijn vrije tijd lees ik graag: spirituele boeken met thema’s over bewustwording zoals: alles heeft een reden, je kunt overal van leren etc. maar ook management boeken (in de trant van: Hoe haal ik het beste uit mezelf, ondernemen met passie etc.). Ook ik leer elke dag weer bij en dat deel ik graag via Gezondblog!

Reageer

Klik hier om een reactie te plaatsen

Dit ben ik!

Lifestyle Changing Program

Club Gezondblog

DIRECT TOEGANG

Tot alle gratis producten van Club Gezondblog!

VIP Club Gezondblog

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet