Gezonde en ongezonde oliën
Gezonde en ongezonde oliën
EAT Foodfeiten

Oliën die goed zijn voor je gezondheid

Gezonde en ongezonde oliën, wanneer is een olie gezond?

Hoe de olie bewerkt is bepaald voor een groot deel of het een gezonde of ongezonde olie is. Als er vetten in de olie zitten die onbewerkt zijn, dan is de olie gezond. De olie bevat dan nog alle waardevolle stoffen waar jouw lichaam happy van wordt! Als er “geraffineerd” op de verpakking staat of een ander woord dat aangeeft dat de olie bewerkt is, kun je er vanuit gaan dat de olie minder gezond/ongezond is. Een olie is over het algemeen gezond wanneer er de volgende woorden op staan:

  • Extra vierge
  • Extra virgin
  • Koudgeperst
  • Cold pressed
    Gezonde kokosolie
    Gezonde kokosolie

5 gezonde oliën

#1 Kokosolie

Deze olie helpt je om slank en fit te blijven. Als je kiest voor de gezonde kokosolie (niet bewerkt), dan zorgt de olie er ook voor dat je meer calorieën gaat verbranden! Dat komt omdat er in deze olie speciale vetten zitten die het proces van calorieën verbranden versnelt. Je kunt tot wel 5% meer calorieën verbranden op een dag! Let er dus wel op dat je niet de bewerkte kokosolie koopt. Helaas worden sommige soorten kokosolie gemengd met chemicaliën om zo de gewenste kleur, geur en smaak te krijgen.

#2 Lijnzaadolie
Deze olie komt voort uit lijnzaad die veel omega-3 vetzuren bevatten. Deze olie hoort nooit verhit te worden en kun je dus gebruiken als een dressing voor gerechten. Let er wel op dat je niet gaat denken dat je door deze olie te gebruiken je voldoende omega-3 vetzuren binnenkrijgt. Deze vetzuren zitten in veel dierlijke producten zoals vis en grasgevoerd vlees.

#3 Walnootolie

Gezonde en ongezonde oliën
Gezonde en ongezonde oliën

Walnootolie zit in een donkere fles zodat het weinig zonlicht doorlaat. Zet deze fles dan ook nooit voor het raam en bewaar hem het liefste in de koelkast. Deze olie is heel erg lang houdbaar, dus je hebt voldoende tijd om te wennen aan de olie en om ermee te spelen in gerechten! Lekker voor door een salade!

#4 Olijfolie
Olijfolie is waarschijnlijk de bekendste olie van deze vijf. Je hebt veel verschillende soorten olijfolie. Gebruik deze olie het liefst koud of anders verhit tot een lage temperatuur, maar niet om mee te frituren. Extra vierge olijfolie is perfect voor een saladedressing of je kan nog een scheutje olijfolie over je pasta schenken.

#5 Visolie
Visolie verdient ook echt zijn plekje in dit rijtje. Deze olie, zoals je misschien wel aan de naam kan zien, is het makkelijkste te vinden in vette vis zoals zalm.

5 ongezonde oliën

#1 Palmolie
Maar liefst 42% van de bevolking gebruikt deze olie! Palmolie is ook verkrijgbaar in een onbewerkte vorm maar de sterk geraffineerde vorm wordt juist het meest gebruikt. De productie van deze olie is ook erg slecht voor het milieu en de boeren op de plantages worden vaak onderbetaald. De ongezonde versie zit in heel veel producten waarvan je het niet eens zou weten: koekjes, frituurolie, halvarine kuipjes, etc.

#2 Koolzaadolie
De zaden van de koolzaad worden vrijwel altijd bewerkt waardoor de structuur veranderd en er schadelijke stoffen ontstaan zoals transvetten. Transvet is bijvoorbeeld een oorzaak van hart- en vaatziekten. Als je deze olie wilt vermijden moet je de etiketten gaat controleren, want helaas is deze olie ook te vinden in andere bewerkte oliën zoals wokolie.

#3 Zonnebloemolie
Er wordt vaak gedacht dat deze olie goed voor je gezondheid is, maar juist deze olie is erg bewerkt. Veel andere soorten olie zijn ook (deels) gemaakt van zonnebloemolie.

#4 Sojaolie
Sojabonen worden tijdens de productie zwaar bewerkt waardoor er schadelijke stoffen vrijkomen in de sojaolie. Sojaolie komt ook veel voor in bewerkt voedsel.

#5 Maïsolie
Deze olie wordt gewonnen uit maïs, tijdens dit productieproces wordt de olie bewerkt. Deze olie wordt ook vaak gebruikt in andere soorten olie om bijvoorbeeld mee te frituren.

Oliën zijn ook goed voor je haar

Deze oliën kun je ook gebruiken voor je haar:

Hoe te gebruiken?

Kokosolie voor je huid
Kokosolie voor je huid

Alle drie de oliën kun je direct op de hoofdhuid aanbrengen en dan goed inwrijven. Wist je dat kokosolie een perfecte olie is om ook te gebruiken in haarmaskers? De olie dringt  goed in het haar en hersteld het optimaal. Zonnebloemolie is juist weer goed tegen pluizig haar, erg handig tijdens deze koude regenachtige dagen! In olijfolie zitten voedingsstoffen die nodig zijn bij de haargroei. Bij kokosolie is het belangrijk dat je in de gaten houdt of je huid goed op de olie reageert. zo niet, dan kun je de beter zonnebloemolie gebruiken.

Een goede kokosolie kun je ook gebruiken om je lichaam mee in te smeren. Het is puur natuur, niet duur en je huid wordt er heerlijk zacht van!

Over de auteur

Evelina Zinger

Naast voeding en ondernemen ben ik ook gek op lezen, spirituele boeken met thema’s als: alles heeft een reden, je kunt overal van leren etc. maar ook management boeken (in de trant van: Hoe haal ik het beste uit mezelf, ondernemen met passie etc.). Ik leer elke dag weer bij en dat deel ik graag via Gezondblog!

Reageer

Klik hier om een reactie te plaatsen

Dit ben ik!

Club Gezondblog

DIRECT TOEGANG

Tot alle gratis producten van Club Gezondblog!

VIP Club Gezondblog

Zijn wij al vrienden?

Kom in balans

1 op 1 coaching?

Boek: Lekker in je lijf!

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet