pms-overgang
LIFE

Zo kom je van je PMS en PCOS klachten af

“Ah, jij begint weer aan de snoepjes van Finn??!” Zodra ik de voorraden van mijn zoontje van bijna 4 ga plunderen, weet hij genoeg. Mijn man kan zowaar mijn vrouwelijke cyclus nog beter voorspellen, dan ikzelf. En dat leest hij niet alleen aan mijn plundergedrag af.

Vanaf mijn 15e….

De herinneringen aan mijn hormonale schommelingen gaan terug naar mijn pubertijd, al op mijn vijftiende had ik last “vage” klachten. Deze breidden zich al snel uit en vanaf mijn 21e had ik al klachten die je ook kunt scharen onder die van de overgang. Zo had ik last van: migraineaanvallen, beenkrampen, haargroei op mijn gezicht, nachtelijk zweten (5 keer verkleden per nacht), zeer onregelmatige cyclus (bleef 3 maanden weg), acne, slapeloosheid, overgewicht en zeer emotioneel onevenwichtig. Ik weet zeker dat ik ook enkele symptomen inmiddels vergeten ben en gelukkig maar! Het zijn typische PMS en PCOS klachten.

Nadat mijn huisarts mij de Dianepil had voorgeschreven (troep!) werden mijn klachten eigenlijk alleen maar erger, toch bleef ik de pil slikken tegen mijn haargroei en acne. Ik heb uiteindelijk 7 verschillende pillen geslikt en nooit de juiste gevonden….

En toen wilden we een kindje

Toen bij ons de wens voor een kindje ontstond, ben ik direct naar mijn huisarts gegaan. Ik had namelijk nu een goed “excuus” om eens flink door de medische molen gehaald te worden, ik wist namelijk altijd al dat ik een hormonaal probleem had. Na aandringen (“we oefenden nog niet lang genoeg”), kreeg ik toch mijn zin. Met wat bloedtesten werd bij mij als snel vastgesteld dat ik een verhoogd LH en testosteron gehalte had in mijn bloed. En de gynaecoloog stelde daarnaast vast dat ik veel cystes in mijn eierstokken had en kwam met de boodschap: u heeft PCOS!

Waar komen PCOS en PMS vandaan?

Toen ik me ging verdiepen in het PCOS verhaal, kwam ik erachter dat hier eigenlijk geen medische oplossing voor wordt gegeven en men er ook niet achter is waar het precies door wordt veroorzaakt. Wel staat vast dat 8% van de vrouwelijke bevolking hier last van heeft. Voor zoveel medische aandoeningen is er wel een oplossing, maar deze was bij PCOS alleen gericht op zwanger worden. Na 1 keer zwanger vond ik dat wel leuk geweest, maar wilde ik wel graag mijn PCOS klachten onder controle krijgen.

Het niet goed functioneren van de bijnieren kan bijdragen aan meer PCOS klachten. Stress  kan bijvoorbeeld zorgen voor een te grote productie in de bijnieren, wat een verhoogd LH hormoon oplevert. Dit teveel aan LH hormoon kan ook weer het testosterongehalte  verhogen, wat ervoor zorgt dat follikels in je eierstokken niet voldoende kunnen rijpen.

PCOS, maar ook PMS kan ontstaan (of mede aangewakkerd worden) door insuline resistentie. Insuline resistentie treedt op wanneer je veel voeding met een tekort aan vitamines en mineralen eet , of een teveel aan ‘snelle’ koolhydraten, en te weinig vezels en goede vetzuren. Door ongevoelig te zijn voor het hormoon insuline zorg je voor een verhoogde insuline spiegel en veel pieken en dalen. Dit heeft als gevolg dat daarmee je testosterongehalte verhoogt en dit heeft direct effect op je hormoonhuishouding.

Het gekke is dat ik alle informatie over insuline resistentie en bijnier functioneren heb moeten verkrijgen uit studies die voornamelijk in Amerika gedaan zijn. Toen ik 4 jaar geleden erin dook, was het hele verhaal over insulineresistentie en de invloed op onze hormoonhuishouding niet geaccepteerd in de medische wereld. Ik weet nog goed dat de gynaecoloog mij een boek te leen gaf over hoe ik mijn PMS en PCOS onder controle kon houden. Het enige antwoord dat daarin stond was een kalender bijhouden en je slechtste dagen uiteindelijk “stressvrij houden”. Inmiddels is het idee dat bepaalde voeding kan bijdragen aan een betere hormoonbalans meer geaccepteerd, ook in de medische wereld.

Zo krijg je de PMS en PCOS klachten onder controle

Er zijn een aantal manieren om PCOS en PMS klachten te kunnen terugdringen. Deze dringen het androgenenniveau terug (testosterongehalte) en dit bereik je met regulatie van je insuline- en glucose niveaus. Daarnaast kun je ook nog je directe hormonale niveau positief beïnvloeden met de juiste voeding en voedingssupplementen. Hieronder vind je een lijstje van voedingstips en supplementen die ik allemaal gebruikt heb voor en na mijn zwangerschap .

Reguleren van je insuline en hormonale niveau:

  • Weglaten suikers en geraffineerde koolhydraten, gebruik wel kaneel!
  • Volg een koolhydraatarm dieet, of eet koolhydraatvrij (boeken van Yvonne Lemmers, heb ik allemaal)
  • Weglaten van alcohol.
  • Voedingssupplementen Chroom, Zink, Mangaan, Gammalinoleenzuur (GLA) dit zit in Teunisbloemolie, Magnesium, Omega 3 visolie en B6 (Dit is een goed merk)
  • Ervaar het verschil

Uiteindelijk heb ik een soort reset gehad door mijn zwangerschap en heb ik nog steeds wel hormonale schommelingen en klachten, maar lang niet zo erg als voorheen. Ik ben er wel van overtuigd geraakt dat het weglaten van koolhydraten en het gebruiken van de juiste voedingssupplementen je insulinespiegel zeer positief kunnen beïnvloeden en snel effect hebben . Dus wil jij ook af van al die PMS klachten en niet langer je kasten plunderen? Probeer het eens uit en ervaar zelf het verschil!

Over de auteur

Majella Loef

Met een jong gezin, energiek werk en een drukke man met eigen bedrijf is het soms lastig de balans te vinden voor je gezondheid. Ik probeer me door het woud aan gezond en ongezond eten, sport en alle vitamines en superfoods een weg te vinden. Hier lees je mijn ontdekkingen en ervaringen op het gebied van gezond leven.

Dit ben ik!

Lifestyle Changing Program

Inspirerende workshops

Inspirerende workshops

Club Gezondblog

DIRECT TOEGANG

Tot alle gratis producten van Club Gezondblog!

VIP Club Gezondblog

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet