Fitness MOVE

Thuis fitnessen, prima te doen!

Bij fitness denken we meestal meteen aan de sportschool. Fitness doe je nu eenmaal in de sportschool, zo is de algemene gedachtegang.

Het is natuurlijk zo dat je in de sportschool veel verschillende apparaten ter beschikking hebt om een afwisselende training te doen.

Je begint op de loopband of crosstrainer. Vervolgens train je je beenspieren op de Leg Press. Daarna neem je je bovenlichaam onder handen op de Pec Fly.

Als afsluiter doe je nog een pittige sessie buikspieren op de mat. De volgende keer dat je er bent, kun je een volledig andere training afwerken. 

Sportschool niet altijd haalbaar

Er kunnen echter verschillende redenen zijn waarom regelmatig bezoek aan de sportschool voor jou niet haalbaar is. Zo kun je financieel krap zitten waardoor je simpelweg het abonnement niet kunt betalen.

Een abonnement op de sportschool is niet goedkoop en vaak moet je een abonnement voor een half jaar of een jaar afsluiten. Het kan ook zijn dat je de sportschool niet kunt combineren met je drukke baan en hectische gezin.

Het kan zelfs gebeuren dat de overheid wegens een pandemie een lockdown afkondigt en het verbiedt om in de sportschool te trainen. 

Niet trainen is geen optie

Niet trainen is absoluut geen optie! Conditie en een goddelijk lichaam opbouwen kost tijd, veel tijd. De afbouw van beide gaat echter een stuk sneller. Al na een paar weken gaan je kleren strak zitten. Jouw zorgvuldig gekweekte sixpack is inmiddels een uitpuilende vetrand geworden.

Zie dan je broek nog maar eens dicht te krijgen. Ook je conditie gaat razendsnel achteruit als je niet traint. Voor je het weet kun je zonder hijgen en puffen de zolder niet eens meer bereiken. Ook mentaal kom je in de problemen. Trainen geeft je ook de nodige mentale ontspanning en zo verminder je stress.

Dit aspect wordt nog wel eens vergeten. Als je niet in de sportschool kunt trainen, zul je iets anders moeten verzinnen om aan je broodnodige trainingsuren te komen. 

Thuis trainen

Om te voorkomen dat je zonder sportschool als een zwaarlijvige gestreste chagrijn door het leven moet, kun je het beste thuis gaan trainen.

Hoe kun je dit aanpakken? Allereerst moet je kijken hoeveel ruimte je in je woning beschikbaar hebt. Het maakt nogal wat uit of je in een twee kamer appartement woont of dat je een ruime eengezinswoning met meerdere vrije kamers of een kelder hebt.

Dit maakt ook zeker uit voor de keuze van een goed fitness toestel voor thuis. Als je een ruime kamer of kelder beschikbaar hebt, dan kun je het beste kiezen voor een multifunctioneel fitnessapparaat waarmee je borst, rug, armen, buik en benen kunt trainen.

Heb je minder ruimte, dan kun je beter kiezen voor een inklapbare fitnessbank. In combinatie met een halter set met losse schijven, kun je hiermee prima je oefeningen doen.

Een matje heb je in alle gevallen nodig. Natuurlijk om die granieten buikspieren te behouden, maar ook voor je rek en strek oefeningen die je als cooling down doet.

Over de auteur

Evelina Zinger

Naast het bloggen over alle thema's rond gezond leven coach ik ook (individueel en in groepsverband) over bewustwording in de breedste zin van het woord en geef ik workshops en lezingen. Deze combinatie geeft me heel veel voldoening.

In mijn vrije tijd lees ik graag: spirituele boeken met thema’s over bewustwording zoals: alles heeft een reden, je kunt overal van leren etc. maar ook management boeken (in de trant van: Hoe haal ik het beste uit mezelf, ondernemen met passie etc.). Ook ik leer elke dag weer bij en dat deel ik graag via Gezondblog!

Reageer

Klik hier om een reactie te plaatsen

Dit ben ik!

Artikelplaatsing op Gezondblog?

Gezondblog bereikt de doelgroep die gezondere en bewustere keuzes willen maken. Wil je een artikel plaatsen? Neem dan contact op met: evelina@gezondblog.nl

 

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet