EAT

Vezelrijk dieet kan helpen bij afvallen

Kleine veranderingen in je eetpatroon zijn makkelijker vol te houden dan grote veranderingen. Door simpelweg meer vezels te eten, kun je ook gewicht verliezen en aan je gezondheid werken. Dat blijkt uit een onderzoek aan University of Massachusetts Medical School in Worcester. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in Annals of Internal Medicine.

De gezondheidseffecten van een enkele aanpassing in je voedingspatroon blijken wel kleiner dan die van een uitgebreid dieet.

Bij het onderzoek waren 240 proefpersonen met het metabool syndroombetrokken. De eerste helft voegde langzaam meer vezels toe aan hun normale eetpatroon. Dit deden ze, tot ze de grens van 30 gram per dag hadden bereikt.

De andere helft van de groep volgde het dieet van de American Heart Association (AHA). Dit complexere dieet is gericht op een gebalanceerde inname van groenten, fruit, eiwitten, vetten en koolhydraten. Suiker en zout werden hierbij zoveel mogelijk vermeden.

Gewichtsverlies

Na twaalf maanden waren de deelnemers in de vezelgroep gemiddeld 2,1 kilogram verloren. Bij de deelnemers die het dieet van de AHA volgden was dit 2,7 kilogram.

In beiden groepen waren zowel de bloeddruk als het suikergehalte in het bloed lager. Dit zijn belangrijke elementen om de kans op diabetes kleiner te maken en de algehele gezondheid te bevorderen.

Makkelijker dieet

“Voor mensen die het lastig vinden een complex dieet te volgen, is  een simpel dieet veel gemakkelijker vol te houden. Je vezelinname verhogen is een eenvoudige richtlijn. Daarnaast zorgt de hogere verzelinname ervoor dat mensen minder trek hebben in andere ongezonde dingen”, aldus hoofdonderzoeker Yunsheng Ma

Vezelrijk voedsel is rijk aan vitamines en mineralen. Dit heeft daarom meer voordelen dan vezelsupplementen. Daarbij zorgen vezelrijke voedingsmiddelen ook voor meer verzadiging.

Nadelen

Er zitten ook een paar nadelen aan een vezelrijkdieet. Sommige mensen kunnen flatulentie, buikpijn of ongemakken ervaren bij hun stoelgang. Het is daarom belangrijk om de vezelinname langzaam op te bouwen en voldoende water te drinken.

Via Nu.nl
Door Gezondheidsnet

Wil je ook wat gezonder eten?

Wil je ook graag wat gezonder eten, het liefst zonder snelle suikers/koolhydraten maar grijp je vaak mis in je koelkast? Download dan hier gratis onze boodschappenwijzer! Vul je voorraad kast met deze producten en je maakt het jezelf een stuk makkelijker om gezond te eten!

Hulp nodig met gezonde maaltijden te plannen?

Download gratis onze boodschappen planner en creëer voor jezelf een voorraadkast vol met gezonde keuzes!

*Je ontvangt ook maximaal 4 x per maand onze updates met gezonde   nieuwtjes en winacties en gaat akkoord met onze privacy policy. Uitschrijven kan natuurlijk altijd!

 

Over de auteur

Nico Oud

Ik blog over gezond eten en gezonder leven. In het dagelijks leven ben ik een Business coach en founder van Springcast Podcast Hosting met een gezin. Druk dus! Lunch en diner afspraken zijn aan de orde van de dag. Maar ook de verleiding om na een dag hard werken iets makkelijks te eten. Mijn tips passen goed bij mensen met een druk leven die geen zin hebben om de hele middag in de keuken of in de sportschool te hangen. Je kunt meer van me lezen op Nico Oud

Dit ben ik!

Artikelplaatsing op Gezondblog?

Gezondblog bereikt de doelgroep die gezondere en bewustere keuzes willen maken. Wil je een artikel plaatsen? Neem dan contact op met: evelina@gezondblog.nl

 

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet