Paranoten gezond
Paranoten gezond
EAT Foodfeiten

Waarom paranoten goed voor je gezondheid zijn

De paranoot is een echte superfood. Je vindt de noot vaak in notenmixen, maar je kunt ze ook los kopen. De paranoten worden vaak onderschat, maar zijn heel gezond en brengt veel gezondheidsvoordelen met zich mee!

Waar komt de paranoot vandaan?

De paranoot groeit aan een boom genaamd Bertholletia excelsa. De boom komt vooral voor in tropische regenwouden en voornamelijk langs de oevers van de Amazone. De boom heeft namelijk veel water nodig, want hij kan tot wel 50 meter hoog en de stam tot 2 meter dik worden! Het duurt 10 tot 25 jaar voordat er vruchten aan de boom komen.

Als dat eenmaal is gebeurd, moeten de vruchten nog 14 maanden rijpen. Er groeien jaarlijks 40 vruchten aan de boom. De vrucht heeft de vorm van een kegel en weegt ongeveer 2 kilo. Een vrucht kan al zomaar 20 zaden bevatten, deze zaden kennen wij als paranoten. Er zijn zelfs paranotenbomen die al meer dan 500 jaar oud zijn.

De voordelen op een rijtje

  1. De paranoot bevat veel mineralen zoals magnesium, kalium, ijzer, calcium en zink.
  2. Daarnaast bevatten de paranoten ook belangrijke antioxidanten: eiwitten, vetten en koolhydraten.
  3. De olie van de noot is goed voor je huid, daarom wordt de olie tegenwoordig verwerkt in shampoo en conditioner.
  4. Rijk aan vitamine B1, B6 en vitamine E.
  5. De noot bevat de belangrijke aminozuren methionine, cysteïne, arginine, glutamidezuur en glutamine.
  6. Vrouwen in de overgang hebben vaak een tekort aan selenium en dit heeft effect op de schildklier. Gelukkig is de paranoot rijk aan selenium!
  7. De noot bevat vetzuren zoals oliezuur, linolzuur en palmitoleïnezuur die de gezondheid van mensen met hart- en vaatziekten bevorderen.
  8. De paranoot is een goede vervanger van vette vis, omdat de noot veel gezonde vetten bevat.

Rijk aan selenium

Paranoten is meer dan rijk aan selenium. 100 gram paranoten is al 3500% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid! Selenium heeft veel voordelen:

  • Maakt energie vrij in cellen.
  • beperkt de schade van de spieren tijdens het sporten.
  • Selenium is goed voor je immuunsysteem.
  • Selenium werkt in combinatie met vitamine E twee keer zo sterk.
  • Zorgt voor sterke botten en tanden.
  • Heeft de eigenschap dat het positieve werking heeft op het bestrijden van kanker.

Paranoten gezondHoeveel per dag?

100 gram paranoten is dus al 3500% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH). Als je twee paranoten per dag eet, is dit al voldoende om je selenium op peil te houden en te profiteren van de gezondheidseffecten. Als je teveel paranoten eet in een korte periode, is het mogelijk om een selenium vergiftiging te krijgen. De symptomen zijn maagpijn, vermoeidheid, jeuk, huiduitslag en witte en/ of broze nagels. Je kunt noten heel makkelijk online bestellen bij Basboernoten.nl

Over de auteur

Evelina Zinger

Naast voeding en ondernemen ben ik ook gek op lezen, spirituele boeken met thema’s als: alles heeft een reden, je kunt overal van leren etc. maar ook management boeken (in de trant van: Hoe haal ik het beste uit mezelf, ondernemen met passie etc.). Ik leer elke dag weer bij en dat deel ik graag via Gezondblog!

3 Reacties

Klik hier om een reactie te plaatsen

  • Ook ter voorkoming van een zwangerschapscholestase speelt het eten van paranoten (vermoedelijk door het selenium gehalte) een rol. Echt een superfood. Heb je verhoogde kans op zwangerschapscholestase, kan ik naast eten van paranoten en galblaasvriendelijke voeding ook acupunctuur aanraden.

  • Vraagje; Maakt het nog iets uit hoe je havermout eet? Ik eet het namelijk het liefst geroosterd in een beetje kokos olie.

    • Hallo Liesbeth,
      Dat maakt niet uit hoor! Ik heb het eerlijk gezegd nog nooit geroosterd maar je brengt met wel op een idee. Morgenochtend ook maar eens gaan doen, gaat vast heel lekker ruiken in mijn keuken!
      Groetjes Evelina

Dit ben ik!

Lifestyle Changing Program

Club Gezondblog

DIRECT TOEGANG

Tot alle gratis producten van Club Gezondblog!

VIP Club Gezondblog

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget

Kom in balans

Boek: Lekker in je lijf!

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet