MOVE

10 redenen om te starten met hardlopen

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik mijn hardloopschoenen ook regelmatig een tijdje aan de kant leg. Geheel zonder reden… meestal komt het er gewoon even niet van. Maar als ik dan weer begin voel ik me direct beter. Het is niet eens dat ik er ontzettend van afval (het helpt zeker), maar mijn hele lichaam voelt gewoon gezonder en fitter aan. Het is een bijna verslavend gevoel dat m’n hersenen stimuleert om gezondere beslissingen te nemen.

Nu heb ik net weer zo’n periode achter de rug. Ik heb al maanden niet meer hardgelopen, maar zo af en toe kom ik mijn hardloopschoenen tegen en dan lonken ze naar me alsof ze me uitdagen om ze aan te trekken. GEBRUIK ONS! JE ZULT ER GEEN SPIJT VAN KRIJGEN!

Vanaf morgen ga ik er weer voor! Ik sta vroeg op, zodat ik kan rennen op een nuchtere maag. En uit ervaring weet ik dat ik over 3 tot 4 weken tussen de 5 en 10 km kan rennen, zonder dat ik daar moeite voor hoef te doen. Dit artikel beschrijft de 10 belangrijkste redenen om (weer) te beginnen met hardlopen.

Maar eerst: Je hersenen werken je ten onrechte tegen

Als je al eens hard gelopen hebt, zullen je hersenen je herinneren aan die eerste periode van conditie opbouwen. Hoe vervelend dat was en wat een spierpijn je ervan kreeg. Als je nog niet zo vaak hard gelopen hebt in je leven, zullen je hersenen je vertellen dat jouw lichaam er niet voor gebouwd is. Of dat het een eeuwigheid zal duren voordat je een beetje ontspannend kunt hardlopen. Maar laat je niet ontmoedigen! Je zult je verbazen hoe snel je conditie opbouwt.

Geloof je hersenen niet! Je lichaam kan meer hebben dan je geest!

1. Hardlopers leven langer

Verschillende onderzoeken wijzen uit dat mensen die regelmatig hardlopen langer leven. Je ziet ze wel eens voorbij sjokken… een bejaarde man of vrouw met een zweetband die probeert hard te lopen. Het ziet er vaak allerminst gezond uit en je bent geneigd om je zorgen te maken over deze bijna hyperventilerende ‘senior’. Maar geloof ons… er is niets ongezonds aan! Onderzoek wijst zelfs uit dat de positieve gezondheidseffecten van het hardlopen blijven… zelfs als de frequentie van het hardlopen op latere leeftijd afneemt. [1]

2. Hardlopen kost nauwelijks geld

Het mooie van hardlopen is dat je er nauwelijks spullen voor hoeft te kopen. Natuurlijk heb je een paar hardloopschoenen en hardloopkleding nodig, maar hier kun je dan ook vervolgens jaren mee doen. Goede hardloopkleding zorgt ervoor dat je soepeler loopt, dus laat die joggingbroek in je kast en koop een tight (lees mijn artikel over het hardlopen in een joggingbroek).

3. Je kunt het overal en altijd doen

Het mooie van hardlopen is dat je het altijd en overal kunt doen. Thuis, op vakantie of tijdens een zakenreis. Het enige wat je mee hoeft te nemen zijn een paar hardloopschoenen en comfortabele kleding. Ook het weer hoeft geen belemmering te zijn. Je ondervindt relatief weinig hinder van slecht weer. Zelf vind ik het heerlijk om in de stromende regen te rennen. De regen zorgt dat je koel blijft en het is lekker rustiger op straat. Met het juiste (regen) trainingsjack een fantastische beleving.

4. Het geeft je meer energie

Dat lijkt misschien gek aangezien je vooral energie verbruikt, maar je zult direct verschil merken. Het bloed stroomt beter door je lichaam en je metabolisme wordt verhoogd. Probeer eens een hardloopsessie vroeg in de ochtend of een licht ontbijt of een nuchtere maag. Die dag barst je van de energie! [2]

5. Je gaat er beter door slapen

We bewegen met z’n allen collectief te weinig. We hebben steeds vaker een zittend beroep en zitten ‘s avonds vooral op de bank. Hierdoor kunnen we onze energie slecht kwijt. We hebben de beweging gewoon nodig… ook als je niet hoeft af te vallen. Ook onderzoek wijst uit dat hardlopers beter slapen. [3]

6. Hardlopen zorgt voor minder stress

Heb je een drukke stressvolle baan? Dan des te meer reden om hard te lopen! Onderzoek wijst uit dat hardlopen zorgt voor ontspanning en dat je er zelfs stressbestendiger van kunt worden. [4] Zelf vind ik het heerlijk om even na te denken over belangrijke beslissingen in mijn werk. De tijd vliegt dan voorbij en voor ik het weet sta ik voor de deur m’n cooling down te doen.

7. Je algehele motoriek wordt er beter van

Met hardlopen verstevig je de belangrijk ‘core’ spieren, waardoor je algehele motoriek beter wordt. Als je regelmatig hardloopt lijkt het wel of alle fysieke handelingen minder energie kosten. Het maakt je leven in die zin weer een stukje makkelijker.

8. Minder kans op kanker

Verschillende onderzoeken wijzen uit dat mensen die regelmatig hardlopen minder kans hebben op kanker. Dat blijkt uit onderzoek… actieve mensen hebben verminderde kans op darmkanker en vrouwen op borstkanker.

9. Het is een van de effectiefste manieren om calorieën te verbranden

Hardlopen doe je met je hele lichaam. Natuurlijk zetten je benen de stappen en bewegen de armen mee voor balans, maar de rest van de spieren doet vrolijk mee om je lichaam in balans te houden. Een uurtje hardlopen kan zomaar tussen de 700 kcal en 900 kcal verbranden. En dat heeft invloed op nummer 10 😉

10. Je kunt eens wat lekkers eten zonder je schuldig te voelen

Als je regelmatig hardloopt, kun je het je veroorloven om eens wat lekkers te eten dat niet bepaald binnen een gezond dieet valt. Soms moet je ook gewoon even kunnen genieten van al het lekkers dat het leven te bieden heeft… hardlopen geeft je wat extra speling.

Dus leg die iPad of iPhone aan de kant, trek je hardloopkleding aan en profiteer vandaag nog van alle bovenstaande voordelen! … Dit is geen grapje… sta op en ga hardlopen!

Over de auteur

Nico Oud

Ik blog over gezond eten en gezonder leven. In het dagelijks leven ben ik een Business coach en founder van Springcast Podcast Hosting met een gezin. Druk dus! Lunch en diner afspraken zijn aan de orde van de dag. Maar ook de verleiding om na een dag hard werken iets makkelijks te eten. Mijn tips passen goed bij mensen met een druk leven die geen zin hebben om de hele middag in de keuken of in de sportschool te hangen. Je kunt meer van me lezen op Nico Oud

Dit ben ik!

Artikelplaatsing op Gezondblog?

Gezondblog bereikt de doelgroep die gezondere en bewustere keuzes willen maken. Wil je een artikel plaatsen? Neem dan contact op met: evelina@gezondblog.nl

 

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet