Afvallen voor de zomer
EAT

Ben jij al klaar voor je bikini of zwembroek? Met deze tips zie je er nog voor de zomer strak uit!

Oké, ik ga je geen wonderen beloven. Maar met de tips die ik in dit artikel geef, kun je gegarandeerd een heel stuk strakker in je vel zitten voor de zomer. En met strakker bedoel ik minder lichaamsvet. Vereiste om dat te bewerkstelligen is dat je de weegschaal even een tijdje onder moet brengen bij iemand die er voor je op past. De weegschaal mag namelijk niet in de buurt zijn als je dit traject ingaat. Maar ik beloof je dat als je vertrouwt op mijn tips en alles goed uitvoert, dat je resultaat zult zien!

De methode die ik hieronder beschrijf, heeft ervoor gezorgd dat ik in slechts twee maanden 10KG kwijt ben geraakt… puur vet! Het dieet is bedoeld voor de mensen met doorzettingsvermogen. De mensen die vastberaden zijn om dit jaar strak de zomer in te gaan. Voor hen wordt dit een mooie zomer, want dit dieet werkt echt!

Nulpunt vaststellen

Je gaat nu op een iets andere manier dieten dan je gewend bent. Het gaat nu niet meer om gewichtverlies (dat kun je meten met een weegschaal), maar om vetverlies (dat kun je niet met een weegschaal meten). Daarom moet dat ding zo snel mogelijk het huis uit.

Maar we willen wel je vooruitgang vastleggen. Er zijn vier manieren om je huidige situatie in kaart te brengen. Ik som ze voor je op:

  • Je vet en spiermassa meten met een weegschaal die ook je vetpercentage meet (gebruik wel een goede, zoals deze en gebruik ‘m alleen in het begin en aan het einde.)
  • Je kunt een voor- en na foto maken
  • Je kunt met een meetlint de maten van je taille, armen, benen en borst opmeten
  • Je kunt je vetpercentage laten opmeten bij de sportschool, de huisarts of bij een diëtist (meest nauwkeurig)

Bijvoorkeur kies je voor een vetmeting bij een professional, maar ieder van de bovenstaande manier volstaat. Je moet na die maand gewoon bewijs (voor jezelf) hebben dat het gewerkt heeft.

Inleiding

Het dieet wat je nu gaat volgen is gebaseerd op het principe van koolhydraatarm eten. Je laat de komende maand dus brood, aardappelen, rijst en pasta staan. En ik weet dat het veel gevraagd is als je dit voor het eerst doet, maar laten we niet vergeten dat de zomer voor de deur staat. We moeten meters maken en dit is aantoonbaar de snelste manier om af te vallen. Dus zet je er overheen en maak je klaar voor de periode die leven gaat veranderen! (je zult merken dat je na deze maand koolhydraten kunt missen als kiespijn).

Het gevaar van dit dieet zit in het feit dat je in het begin aankomt in plaats van afvalt. Geen vet, hoor! Dat ga je vanaf het begin af aan verbranden. Nee, het is de spieropbouw die daarvoor zorgt. Omdat je meer eiwitten binnen krijgt dan normaal en iedere dag een paar oefeningen doet, zullen je spieren direct groeien en strakker worden. Je hoeft niet bang te zijn dat je er aan het eind van de periode uitziet als een bodybuilder. Zo snel gaat dat niet.

Het principe is simpel… je krijgt meer spiermassa, waardoor je lichaam meer gaat verbruiken in ruststand als daarvoor. Hierdoor ga je dus ook meer vet verbranden. Daarnaast eet je meer eiwitten en vetten (voedingsstoffen die langzaam hun energie vrij geven) die je ervoor zorgen dat je minder trek hebt. Daarnaast zorgen de eiwitten ervoor dat je spiermassa sneller toeneemt en de vetten dat je lichaam de juiste hormonen aanmaakt.

Als je nog niet snapt dat je vet moet eten om vet te verbranden, dan moet dit artikel nog even lezen. Als je wilt weten hoe eiwitten je helpen afvallen, dan moet je dit artikel nog even lezen.

Dit is wat je moet doen

Herhaal het onderstaande dieet dagelijks (raadpleeg arts als je gezondheidsproblemen hebt). Er is niets mis mee om dit gedurende een maand iedere dag te herhalen. Wordt dat je teveel? Doe het dan om de dag of varieer met de voeding. Het voordeel van iedere dag hetzelfde eten, is dat je niet hoeft na te denken over het eten. Dit voorkomt dat je de fout in gaat. Wil je toch variëren? Zorg dan dat je koolhydraatarme gerechten eet.

Ochtend

  • Direct als je wakker wordt neem je een groot glas ijskoud water. Spa blauw uit de koelkast of kraanwater met ijsblokjes. Dit zorgt ervoor dat je lichaam direct rond de 100 kCal verbrand om je lichaam op temperatuur te houden.
  • Drink binnen een uur na het ontwaken een eiwittenshake of eet 2-4 eieren. Gekookt, gepocheerd of gebakken… maakt niet uit. Daarnaast eet je nog een handje amandelen (deze zijn het gezondst) . Een stuk of 10. Een paar plakken uitgebakken bacon kan ook. De eiwitten en vetten zorgen ervoor dat je vetverbranding onmiddellijk wordt opgestart. Daarnaast zit je de komende 4 uren bomvol en heb je geen honger of trek.
  • Drink een bak koffie en/of groene thee. Zowel koffie als groene thee zorgen ervoor dat je metabolisme (o.a. vetverbranding) worden gestimuleerd. Voor maximaal resultaat slik je ‘s ochtends dit.

Tussendoortje

  • Je hebt als je goed ontbeten hebt, geen tussendoortje nodig. Maar mocht je overvallen worden door trek, drink dan zo snel mogelijk een groot glas water en neem daarna een handje noten. Begin met het glas water, want anders zul je helemaal los gaan met de noten. Zorg dus ook dat je altijd noten in de buurt hebt. Het is je ultieme redder als je trek krijgt.

Lunch

  • Een lekkere tonijn of kipsalade. Ingrediënten: 100gr sla, +/- 100gr tonijn/kip, 10 amandelen, eetlepel olijfolie, Eetlepel zaanse mayonaise, 1/4 komkommer. Dit is de basis. Je kunt er verder zelf nog kruiden of groenten aan toevoegen. Wil je de salade wat frisser maken, dan kun je er nog 1 augurk doorheen doen. Deze lunch geeft je de rest van de middag een vol gevoel en houdt je vetverbranding op gang.

Tussendoortje

  • Een groot glas water en een kop koffie of groene thee.

Avondeten

  • Neem voor je maaltijd een groot glas water
  • Zelf ben ik gek om de combinatie ‘gehakt met boontjes’, maar je kunt iedere groente met vlees combineren. Zorg wel dat je een flink stuk vlees neemt en eet minimaal 200gr groente. Een salade met spinazie, mayonaise en ei is zeker een aanbeveling.
  • Een glas rode wijn is toegestaan

60 minuten na het eten

  • Koop een set fitness elastieken en doe 5 minuten lang oefeningen. Train in ieder geval je bovenarmen, je borstspieren en schouderbladen. Deze set van Bol.com komt met een DVD vol oefeningen.
  • Doe 20 kniebuigingen

30 min. voor het slapen gaan

  • Eet voor het slapen gaan een handje noten of een plak worst (bijv. cervelaat of salami). Dit zorgt ervoor dat je lichaam tijdens je slaap gewoon door gaat met vet verbranden. Voor een maximaal effect neem je een handje amandelen.
  • Wil je echt knallen? Leg dan een half uur voor het slapen gaan een icepack (gewikkeld in een theedoek) in je nek. Je lichaam gaat weer vet verbranden om je lichaam op temperatuur te houden. Doe dit niet langer dan 20 minuten.

Be strong!

Het zal niet makkelijk worden. Je zult de komende weken het gevoel hebben dat je wordt overspoeld met lekkers en mensen die je proberen te ‘feeden’ met slechte voeding onder het mom van ‘gezelligheid’. Denk iedere keer als je in de verleiding komt aan hoe je eruit ziet als je straks in je bikini/badpak/zwembroek als je over het strand rent. Geloof me… dat lekkere hapje is dan ineens niet zo belangrijk meer 😉

Wat er met je lichaam gaat gebeuren

In het begin van het artikel schreef ik dat je de weegschaal moest dumpen. In ieder geval tijdelijk. Dit heeft te maken met het feit dat je met dit dieet ook spieren zult gaan opbouwen. En spieren wegen zwaarder dan vet, dus je zou verkeerde conclusies kunnen verbinden aan wat de weegschaal je vertelt.

Het mooie van dit dieet is de snelheid waarmee je vet verbrandt. Als je doet wat ik hierboven hebt beschreven, dan val je het vet van alle kanten aan. Je zult in het begin geen gram gewicht afvallen, maar je zult merken dat je kleding ruimer gaat zitten. Ook zul je de vorm van je lichaam terug zien komen.

Dit dieet is in tegenstelling tot veel andere dieten niet toegespitst op gewichtsverlies, maar vetverlies. Zelf ben ik met deze methode ruim 15 KG kwijt geraakt. Ik eet nog zeer regelmatig op deze manier. Wil je het hele verhaal achter mijn dieet lezen, dan moet je de onderstaande artikelen ook nog even lezen.

Ben jij ook op deze manier veel afgevallen? Deel het in de comments en motiveer de nieuwelingen. Vragen zijn ook welkom in de comments.

P.S. Nog niet uitgelezen? Bekijk ons dossier ‘Snel afvallen‘.

Over de auteur

Nico Oud

Ik blog over gezond eten en gezonder leven. In het dagelijks leven ben ik een Business coach en founder van Springcast Podcast Hosting met een gezin. Druk dus! Lunch en diner afspraken zijn aan de orde van de dag. Maar ook de verleiding om na een dag hard werken iets makkelijks te eten. Mijn tips passen goed bij mensen met een druk leven die geen zin hebben om de hele middag in de keuken of in de sportschool te hangen. Je kunt meer van me lezen op Nico Oud

Dit ben ik!

Artikelplaatsing op Gezondblog?

Gezondblog bereikt de doelgroep die gezondere en bewustere keuzes willen maken. Wil je een artikel plaatsen? Neem dan contact op met: evelina@gezondblog.nl

 

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet