Collageen en een gezond lichaam
Foodfeiten

Collageen, de basis voor een gezond en stralend lichaam!

Wat is collageen?

Collageen is een belangrijk eiwit in ons lichaam, zo’n 30% van alle eiwitten in je lichaam bestaat hieruit. Er zijn ongeveer 20 verschillende soorten collageen. Ieder zijn eigen functie. Zo zorgt een deel voor de huid, de ander weer voor je ogen en een andere voor je spieren. Je kan dit eiwit dus overal in je lichaam vinden, in je aderen, spieren, botten en zelfs in je organen. Het is erg belangrijk voor je bindweefsel. Dat komt omdat het je bindweefsel ondersteunt zoals in de lederhuid. Het houdt je huid bij elkaar en houdt het soepel. Als je ouder wordt krijg je last van rimpels en dat heeft alles te maken met dit eiwit. Er wordt meer afgebroken dan aangemaakt en daarom kan het eiwit je huid niet meer bij elkaar houden en ontstaan er rimpels.

Elk half jaar wordt het collageen in een gezond lichaam vernieuwd. Met de nadruk op gezond, want anders wordt dit proces verstoord. Om dit proces goed te laten verlopen is het belangrijk om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen en dat je genoeg beweegt en voldoende water drinkt.

Gezondheidsvoordelen

  • Goed voor je haar en nagels

Je haar en nagels zullen naarmate je ouder wordt wat dunner worden, je haar wordt futloos en verliest zijn glans en je nagels zijn niet meer zo sterk als eerst. In je haar en nagels zit het eiwit keratine. Eiwitten hebben aminozuren en collageen zit hier vol mee. Door genoeg collageen in je lichaam te hebben zal het proces vertraagd worden en kan je langer genieten van mooie haren en nagels.

  • Verbetert de huid

Het houdt je huid elastisch. Dat komt door de bindende werking van het eiwit. Naarmate je ouder wordt, word je huid dunner en ontstaan er rimpels. Voldoende collageen zorgt voor een egale huid en vertraagd het verouderingsproces.

  • Ondersteunt je darmen

Collageen helpt bij de afbraak van eiwitten. Mensen die veel last hebben van brandend maagzuur of een spijsverteringsaandoening hebben zoals het prikkelbare darmsyndroom of de ziekte van Crohn kan het extra toevoegen helpen. Het geneest de slijmvliezen en herstelt de darmwand.

  • Zorgt voor sterke botten

Je botten bestaan deels uit collageen. Daarom is het belangrijk om het voldoende aan te vullen in je lichaam. Zo zullen je botten sterk blijven en wordt er pijn in gewrichten vermeden. Ook als je spieren wat stijf aanvoelen zal dat gaan afnemen.

  • Houd je lever gezond

Tegenwoordig krijgt de mens veel toxische stoffen binnen. Collageen beschermt de lever en helpt bij het verwerken van deze stoffen. Tijdens een detoxkuur is het daarom ook handig om ervoor te zorgen dat je voldoende binnenkrijgt.

  • Goed voor je hart en bloedvaten

Het beschermt de aderen tegen verkalking, omdat het aminozuur genaamd proline in collageen zit. Dit aminozuur zorgt er ook voor dat je bloeddruk regelmatig blijft. Daarnaast helpt het de bloedvaten te herstellen.

 

Collageen voor je huid
Collageen voor je huid

Voor wie is het nuttig?

Zoals eerder gezegd vermindert de productie van collageen als je ouder wordt. Normaal gesproken hebben mensen onder de 25 niet perse extra van dit eiwit nodig, tenzij je misschien wel last hebt van bijvoorbeeld gewrichtspijn of brandend maagzuur en hier vanaf wil.

Daarnaast is het voor een aantal mensen juist wel belangrijk om genoeg/extra binnen te krijgen.

  • Sporters: door de positieve werking op de spieren, gewrichten en botten.
  • Ouderen: de botten kunnen extra ondersteuning gebruiken en het vermindert de rimpels.
  • Herstellende van een ziekte: collageen komt veel voor in je lichaam en daarom is het op het moment van herstel goed om voldoende in je lichaam te hebben. Het helpt bij herstellen en geeft bescherming.
  • Eigenlijk voor iedereen, collageen is de belangrijk voor een fit en gezond lichaam. Het houdt je spieren soepel en zorgt voor een sterke gezonde huid.

Tips hoe je meer collageen kan creëren

Collageen supplement
Collageen supplement
  • Supplement

Als je extra collageen wilt binnenkrijgen is het toch wel het makkelijkste om dit te doen via een supplement. Zo hoef je je eetpatroon niet aan te passen en krijg je gemakkelijk een extra boost collageen.

  • Vitamine C

Vitamine C kan helpen bij de opname en aanmaak van collageen, deze vitamine vind je vooral in citrusvruchten.

Vis collageen

De structuur van vis collageen is de meest zuivere vorm van collageen en het meest vergelijkbaar met die van het menselijk lichaam. Dit zorgt ervoor dat het goed wordt opgenomen. Dit collageen supplement wordt gemaakt van duurzaam wild gevangen kabeljauw. Daardoor heb je ook niet te maken met toegediende antibiotica ed.

Kortom

Collageen is een belangrijk eiwit in je lichaam die vele gezondheidsvoordelen met zich meebrengt. Het is vooral voor sporters en ouderen van belang om voldoende binnen te krijgen. Dit kan via verschillende manieren, maar de efficiëntste manier is via een goed supplement.

Kortingsactie

Ben je ook geïnteresseerd in een vis collageen supplement dan heb ik nog een leuke kortingsactie voor je! Met de kortingscode gezondblog krijg je op deze site 10% korting!

Over de auteur

Evelina Zinger

Naast voeding en ondernemen ben ik ook gek op lezen, spirituele boeken met thema’s als: alles heeft een reden, je kunt overal van leren etc. maar ook management boeken (in de trant van: Hoe haal ik het beste uit mezelf, ondernemen met passie etc.). Ik leer elke dag weer bij en dat deel ik graag via Gezondblog!

Reageer

Klik hier om een reactie te plaatsen

Dit ben ik!

Zijn wij al vrienden?

Log hier in voor de leden omgeving

Je bent nog niet ingelogd.








» Aanmelden
» Wachtwoord vergeten?

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet

GRATIS PROEFDAG WEEKMENU

Download een proefdag uit de weekmenu's van 365 Dagen Gezond Slank

  • 4 Recepten voor elk eetmoment van de dag.
  • Gezond, lekker en zonder toegevoegde suikers!

x