Cafeïne, wat doet dat met je
Cafeïne, wat doet dat met je
EAT Foodfeiten

Wat cafeïne met je lichaam doet

Cafeïne is een stimulerende stof met een wat bittere smaak. Wij Nederlanders houden van koffie, blijkt uit onderzoek. gebaseerd op cijfers uit 2015 drinken wij zo’n 1000 koppen koffie per jaar!! En als we dit even vergelijken drinken ze in Portugal maar de helft!

Maar wat doet zo’n kopje koffie nou met je?

Waar zit het in

Cafeïne zit in veel verschillende planten, ongeveer 60. Het zit voornamelijk in koffie- en cacaobonen, guarana maar ook theebladen. Hierdoor zit er ook cafeïne in je koffie, thee, chocolade, energiedranken, snoepgoed etc. Ook zit cafeïne in pijnstillers, omdat het de werking versterkt en het vermoeide effect wegneemt. Cafeïne kan je ook vinden onder de naam Theïne, het wordt vaak als twee verschillende stoffen gezien, maar het is hetzelfde.

De hoeveelheid cafeïne per product verschilt. Een kop koffie kan heel sterk zijn zoals een espresso. Hier zit namelijk 130 milligram in per 100 milliliter/gram. Terwijl in een normaal kopje koffie zit maar 50 milligram in per 100 milliliter/gram.

Het proces

  • Na 3 uur

De cafeïne is opgenomen in het bloed en je bloeddruk gaat verhogen. In deze tijdsperiode is het effect het grootst. Als je koffie drinkt met melk en/of suiker wordt de opname van cafeïne ietwat vertraagd. Het heeft effect op je hersenen en op de activiteiten die je onderneemt. De hersenen worden veel actiever en alerter. Je concentratie is op zijn hoogste punt en ook op dit moment is het goed als je gaat sporten want nu werken je spieren het meest efficiënt! De vermoeidheid wordt op een laag pitje gezet en je voelt je heel energiek.

  • Tussen 4-6 uur erna

Je voelt je goed, tevreden en je hebt energie over.

  • Tussen 2-12 uur erna

Dit verschilt per persoon, maar in deze tijdsperiode verlaat de cafeïne je lichaam. Dat kan dus bij de ene al na 2 uur zijn terwijl het bij iemand anders wel 12 uur kan duren.

  • Tussen 12-24 uur erna

Als je regelmatig vaak een kopje koffie drinkt, of zelfs meerdere malen per dag, is dit de periode dat je last kan krijgen van afkickverschijnselen zoals erge hoofdpijn en vermoeidheid.

Voordelen van cafeïne
Voordelen van cafeïne

De gezondheidseffecten

Koffie heeft zowel positieve als negatieve effecten op je gezondheid. De effecten verschillen per persoon. Dat komt door de levensgewoonten, leeftijd, je lichamelijke situatie en de afbraaksnelheid.

Positieve effecten
Het belangrijkste effect van cafeïne is dat het de werking van het centrale zenuwstelsel stimuleert. Je voelt je fitter, je hebt geen last meer van je vermoeidheid en je kan je goed concentreren. Ook werkt het voordelig voor de ademhalingswegen. Je luchtwegen worden ontspannen en zo kan je dus beter ademhalen.

Door de opwekking van energie kan je tijdens het sporten er meer uithalen dan normaal, en vervolgens helpt het ook om je spierpijn te onderdrukken. Verder zorgt het ervoor dat de haarzakjes langer blijven bestaan, dus je wordt minder snel kaal.

Tot slot staat deze stof er wel om bekend dat het ziekten, kwaaltjes, etc. tegen gaat. Maar let op, want als je teveel binnenkrijgt dan geldt dit voordeel niet meer. Matig dus je gebruik zodat je ook van dit voordeel kan genieten!

Negatieve effecten
Je kan last krijgen van een verhoogde bloeddruk, hoe erg dit is verschilt per persoon. Het ligt er aan of je gevoelig bent voor de stof of juist helemaal niet. Dit komt doordat cafeïne ervoor zorgt dat sommige bloedvaten vernauwen. Je hartslag daalt en er ontstaat een kleine stoornis is je hartslag. Daardoor kan je last krijgen van sterke of versnelde hartkloppingen.

Volgens een onderzoek wordt de werking van insuline negatief beïnvloedt door cafeïne. Bij slechts 4 koppen koffie kan de insuline zijn werk al minder doen. Kijk hier dus mee uit als je diabetes hebt.

Zwangerschap en cafeïne

Voor zwangere vrouwen of vrouwen die zwanger willen raken kan deze stof ervoor zorgen dat je een verhoogde kans hebt op een miskraam of een baby met een laag geboortegewicht. Ook als je borstvoeding geeft is het niet goed om te veel en te vaak cafeïne te drinken.

Tot slot het bekendste effect: de verslaving. Je hebt steeds meer nodig om dezelfde positieve effecten ervan te ervaren. En je bent er erg afhankelijk van, want als je ineens stopt met je dagelijkse dosis kan je voor een week last krijgen van veel nare ontwenningsverschijnselen zoals hoofdpijn, vermoeidheid, concentratieproblemen en duizeligheid.

Wanneer is het teveel

Dit verschilt heel erg per persoon, de ene is heel erg gevoelig voor de stof en de ander merkt geen verschil. Daarom is het wel moeilijk om te zeggen wanneer het nou echt teveel is maar om toch even een schatting te maken…

De normale hoeveelheid cafeïne per dag die je tot je mag nemen is 400 mg, dat zijn ongeveer 5 kopjes normale koffie. Gemiddeld drinken Nederlandse mannen 7 kopjes koffie per dag en Nederlandse vrouwen zo’n 5 kopjes koffie per dag. Zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven mogen maar 300 mg cafeïne per dag binnenkrijgen, dat zijn 4 kopjes koffie.

We zitten dus eigenlijk al boven de dagelijkse hoeveelheid, maar je zou hier geen klachten van kunnen krijgen. Het beste is om je eigen grens te bepalen, als je nu 5 koppen koffie per dag drinkt, probeer het eens te minderen naar 3, en als je je daar goed bij voelt, hou het dan zo.

Je kan ook eens helemaal stoppen met koffie, dan zul je snel genoeg merken of je lichaam er te erg afhankelijk van is. Als je erg veel last hebt van ontwenningsverschijnselen zoals barstende hoofdpijn zou ik het minderen. Deze ontwenningsverschijnselen blijven ongeveer een week aanhouden.

Dat is ook een van de redenen dat je bij een detoxkuur de eerste dagen wat last kan krijgen van hoofdpijn. Het ontwennen van de cafeïne (en suikers) geeft afkickverschijnselen.

Over de auteur

Evelina Zinger

Naast voeding en ondernemen ben ik ook gek op lezen, spirituele boeken met thema’s als: alles heeft een reden, je kunt overal van leren etc. maar ook management boeken (in de trant van: Hoe haal ik het beste uit mezelf, ondernemen met passie etc.). Ik leer elke dag weer bij en dat deel ik graag via Gezondblog!

Reageer

Klik hier om een reactie te plaatsen

Dit ben ik!

Zijn wij al vrienden?

Log hier in voor de leden omgeving

Je bent nog niet ingelogd.








» Aanmelden
» Wachtwoord vergeten?

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet

GRATIS PROEFDAG WEEKMENU

Download een proefdag uit de weekmenu's van 365 Dagen Gezond Slank

  • 4 Recepten voor elk eetmoment van de dag.
  • Gezond, lekker en zonder toegevoegde suikers!

x