Leugens over voeding
EAT

De 6 grootste leugens over gezonde voeding

Ik weet nog goed dat vroeger ‘de schijf van vijf ‘ regelmatig thuis en op school voorbij kwam. Je moet uit iedere schijf voeding binnen krijgen. Brood is gezond, vet is slecht, zuivel is goed voor je botten en je hebt koolhydraten nodig als je gaat (duur)sporten. We krijgen in ons jeugd allerlei richtlijnen mee en vervolgens moet je voor jezelf zorgen… we zijn dan overgeleverd aan de voedselindustrie. Steeds meer programma’s brengen in kaart hoe de voedselindustrie ons in de maling neemt. Inktvis ringen worden in een aantal gevallen gemaakt van varkensanus en die lekkere vanille smaak zou zomaar bevergeil kunnen zijn. Het is sowieso discutabel dat er kennelijk mensen zijn die dat soort dingen proeven om te kijken of je er iets anders van kunt maken. Anyway… we worden belazerd waar we bij staan en de overheid neemt het ook niet echt voor ons op. Dit zijn de grootste leugens over gezonde voeding:

1. Eet niet meer dan 2 eieren per week. Eieren zijn ongezond.

Ten grondslag aan deze bewering ligt dat eieren grote hoeveelheden cholesterol bevatten. Recent onderzoek wijst echter uit dat eieren juist het ‘goede’ cholesterol verhoogt. Dit onderzoek en dit onderzoek onderschrijven die conclusie.

En sterker nog… steeds meer onderzoeken wijzen uit dat eieren eten ervoor zorgt dat je afvalt. Eet 2-3 eieren bij het ontbijt voor maximaal resultaat. Je kunt het onderzoek hier vinden.

2. Brood en graan is gezond voor je

Misschien wel de belangrijkste misvatting… Wat denk je dat wetenschappers aan muizen voeren om Diabetes te veroorzaken? Vet? … Brood dus! En dat is nog maar het tipje van de ijsberg. Want steeds vaker wijzen onderzoeken uit dat graan en gluten een slechte invloed op ons lichaam hebben.

Veel mensen lopen rond met ‘vage’ klachten zoals vermoeidheid en lusteloosheid. Andere mensen lopen veel serieuzere lichamelijk aandoeningen op door het eten van brood, graan en gluten. Het wordt onder andere onderschreven door de volgende onderzoeken:

3. Koolhydraten als basis

Over het algemeen worden we geadviseerd om tussen de 50% – 60% van onze calorieën uit koolhydraten te halen. Fantastisch! Want dat redden we in Nederland wel. Gek genoeg zijn we met z’n allen wel dikker dan ooit. Misschien een advies dat nog stamt uit de tijd kort na de tweede wereld oorlog toen iedereen door de honger zijn reserves kwijt was? Ook naar dit dieet zijn talloze onderzoeken naar gedaan. En 3x raden… precies! Dieten met veel vet en weinig koolhydraten zijn gezonder dan dieten met veel koolhydraten en weinig vet. Sla de onderzoekjes er maar op na:

4. Vetrijk voedsel is slecht voor je

Als je dik bent eet je teveel vet. En we willen natuurlijk niet dat onze vetlaag nog verder groeit. Dus schrappen we de vetten uit ons dieet. Lijkt logisch, want er zijn inmiddels meer vetvrije producten te koop in de winkel dan volvette producten. Toch zijn er meer dikke mensen dan ooit! Dat zou niet moeten kunnen als we alleen nog maar vetarm eten, dus hoe zit dat dan?

Verrassing! We hebben juist vetten nodig om vet te kunnen verbranden! Dit onderzoek, dit onderzoek en dit onderzoek wijzen allemaal uit dat een dieet met veel vetten leidt tot meer vetverlies dan een dieet met weinig vetten. En dit is slechts een greep uit honderden onderzoeken, want geloof me… er zijn er nog veel meer die tot de zelfde conclusie komen.

5. Je moet veel kleine maaltijden over de dag verspreiden

Yeah right! Een fabeltje bedacht door een dietist die niet goed heeft opgelet op school… of tenminste de helft van de tijd. Ten grondslag aan dat idee ligt dat je metabolisme (verbranding) stijgt als je eet. En in de kern is dat waar… alleen is het niet het eten ansicht dat je metabolisme laat stijgen. Het is het verwerken van het voedsel dat je metabolisme laat stijgen en dan gaat het er veel meer om wat je eet en niet hoe vaak je eet. Verschillende onderzoeken wijzen zelfs uit dat je door veel kleine maaltijden geen verzadigd gevoel krijgt en daardoor veel gevoeliger bent voor impuls hapjes, zoals je kunt lezen in dit onderzoek, dit onderzoek of dit onderzoek.

Er zijn zelfs onderzoeken die uitwijzen dat mensen die vaker dan 4x per dag eten hun kans op darmkanker met 90% verhogen! Deze onderzoeken wijzen dat uit:

6. Koolhydraatarm eten is slecht voor je en moeilijk vol te houden

Natuurlijk zijn er bepaalde bedrijven in de voedingsindustrie die niet zo heel blij zijn met al die hectiek om die koolhydraten (heerlijk die complottheorieën :)). Maar zonder gekheid… er zijn groepen mensen, waaronder ook bepaalde media, die roepen dat koolhydraatarm eten slecht voor je is en dat het niet vol te houden is. Maar zo langzamerhand begint het in die groeperingen wat stiller te worden, want het ene na het andere onderzoek wijst het tegendeel uit. Ik som even een paar voordelen voor je op… onderbouwd door de wetenschap 😉

Over de auteur

Nico Oud

Ik blog over gezond eten en gezonder leven. In het dagelijks leven ben ik een Business coach met een gezin. Druk dus! Lunch en diner afspraken zijn aan de orde van de dag. Maar ook de verleiding om na een dag hard werken iets makkelijks te eten. Mijn tips passen goed bij mensen met een druk leven die geen zin hebben om de hele middag in de keuken of in de sportschool te hangen. Je kunt meer van me lezen op Nico Oud

Dit ben ik!

Lifestyle Changing Program

Inspirerende workshops

Inspirerende workshops

Club Gezondblog

DIRECT TOEGANG

Tot alle gratis producten van Club Gezondblog!

VIP Club Gezondblog

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet