De voordelen van squashen
De voordelen van squashen
MOVE

De voordelen van squashen

Squashen is een sport die veel vergt van je conditie en gezondheid, de sport staat ook wel bekend als de snelste racketsport. De sport brengt dan ook veel voordelen met zich mee!

Wat houdt de sport in?

Squash is dus een racketsport. Squash wordt binnen gespeeld in een zaaltje, in tegenstelling tot andere racketsporten zoals tennis. Tennis kan natuurlijk ook binnen, maar squashen kan dus niet buiten gespeeld worden. Ook is het uniek voor de racketsport dat de spelers gewoon naast elkaar staan, in plaats van dat de spelers worden gescheiden met een net.

Op de muren staan rode lijnen, waar de kleine rubberen bal tussen moet blijven. De bal wordt direct tegen de voormuur geslagen met het squashracket, of via de zijwanden. De bal mag maximaal één keer de grond raken en daarna moet de tegenspeler de bal weer tegen de voormuur slaan, en zo maar door. De zaal is 6,40 x 9,75 m, hierdoor wordt er dus van je verwacht snel te reageren op je tegenspeler en creatief om te gaan met de ruimte. Zo maak je het je tegenspeler lastig om de bal terug te kunnen slaan.

Wat gebeurt er met je lichaam?

Een goede conditie heb je tijdens squashen wel echt nodig. Doordat het spel razendsnel verloopt blijf je als speler altijd in beweging. Het is dan ook niet gek dat elke squasher helemaal doorweekt van het zweet de zaal uitkomt na een potje. De sport staat er ook om bekend dat je veel calorieën verbrand. Een gemiddelde speler verbrandt zo’n 600 calorieën per uur! Een ervaren speler verbrandt ongeveer 1000 calorieën per uur.

Tijdens het squashen stijgt je hartslag naar de 150/170 slagen per minuut. Squashen mag je dan ook echt vergelijken met een intensieve looptraining. Daarom is het dus ook heel belangrijk om je spieren goed op te warmen om zo blessures te voorkomen. Een warming up en cooling down is dus nodig. Om op te warmen kun je denken aan buikspieroefeningen, maar ook jumping jacks en burpees. Na het sporten kun je je spieren gaan stretchen om zo min mogelijk last te hebben van spierpijn.

Voor wie is de sport bedoeld?

Iedereen kan beginnen met squashen, maar het is wel een hele intensieve sport. Snel reageren, uithoudingsvermogen en een goede conditie heb je nodig bij squashen.

Dus, wat zijn de voordelen van squashen?

Er zijn al wat voordelen benoemd in de tekst, maar hier een overzichtelijk rijtje met alle voordelen!

  • Je traint je uithoudingsvermogen
  • Goed voor je sociale leven
  • Maar liefst 600 calorieën per uur worden verbrand
  • Je reactievermogen wordt beter
  • Je bouwt een goede conditie op
  • De kans op blessures is vrij laag (als je een goede warming up en cooling down doet)
  • Je arm-, been-, bil,- en buikspieren worden aangepakt
  • Je wordt razendsnel!
  • Lichaamsbeweging stimuleert over het algemeen een betere nachtrust
  • Je verbrandt 10% meer energie dan in andere sporten
  • Snel veel fitter dan je was
  • Je krijgt meer energie

Dit ben ik!

Zijn wij al vrienden?

Online voor maar 17,_

Het boek is uit!

Log hier in voor de leden omgeving

Je bent nog niet ingelogd.








» Aanmelden
» Wachtwoord vergeten?

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet

GRATIS PROEFDAG WEEKMENU

Download een proefdag uit de weekmenu's van 365 Dagen Gezond Slank

  • 4 Recepten voor elk eetmoment van de dag.
  • Gezond, lekker en zonder toegevoegde suikers!

x