Dieet volhouden
EAT

Dit is de belangrijkste reden waarom mensen hun dieet niet volhouden

Een dieet volhouden lijkt soms méér op een afkicktraject van een verslaafde dan het afkicktraject van een verslaafde zelf. Mensen starten om de haverklap met een dieet, maar maken ‘m zelden af. En zelfs als ze hun dieet met succes afronden is de kans groot dat ze binnen een paar maanden weer terug bij af zijn.

Volledig gedesillusioneerd eten ze ieder kilootje er weer aan om na een paar maanden weer van voorafgaan te beginnen. Sommige mensen houden dit hun hele leven vol… het bekende jojo-effect. Soms ontstaat het jojo-effect door een slecht dieet, maar veel vaker nog door………. jawel… de mensen om je heen! Een nee, het zijn niet je vervelende, pesterige collega’s… het zijn de mensen die het meeste om je geven. Je gezin, je familie en je vrienden.

Je naasten houden onvoorwaardelijk van je en het interesseert ze niet of je 70kg weegt of dat je 150kg. Op zichzelf natuurlijk heel mooi, maar het is ook de reden waarom ze jou blijven ‘feeden’. Ze roepen dingen als ‘je bent mooi zoals je bent’ of ‘ach.. jij hoeft toch niet af te vallen’ en ga zo maar door. Ze bedoelen het goed, maar het conflicteert met jouw doelstelling om slank te worden én ze zullen je nog steeds verleiden om iets lekkers te nemen.

Hoe kun je een dieet volhouden?

Natuurlijk heb je te maken met honger en natuurlijk is een verandering doorvoeren moeilijk, maar het is niet te vergelijken met de kracht van sociale druk. Op een verjaardag ‘nee’ zeggen tegen taart zit tegen het beledigende aan en ‘niet eten wat de pot schaft’ werkt irriterend op de rest van het gezin. Een salade eten op kantoor? Je ziet de collega’s al in hun vuistje lachen… gebukt onder de sociale druk besluit je toch maar af te stappen van het dieet dat écht werkt en net als je collega’s te kiezen voor een broodje.

Een dieet succesvol volhouden begint dus eigenlijk met ‘nee’ zeggen. Zeg gewoon eens een maand lang ‘nee’ tegen al het eten en drinken dat je wordt aangeboden. Ook als je het wel graag wilt hebben of als het gezond is. Het vormt straks de basis van je dieet. Geen taart, geen koek, geen snoep, geen frisdrank en om te oefenen zeg je ook ‘nee’ tegen koffie, thee en water als het je wordt aangeboden. Pak het later gewoon zelf als jij er aan toe bent.

Leer jezelf een beter alternatief aan voor de moeilijke momenten. Zelf neem ik een handje noten en een groot glas water als iemand mij taart of iets dergelijks aanbiedt. Hierdoor wordt je ‘trek’ direct verminderd en je krijgt daadwerkelijk iets voedzaams binnen. Zorg sowieso dat je voldoende water drinkt gedurende de dag, want dorst voelt hetzelfde als honger en dat kan ervoor zorgen dat het fysiek onmogelijk wordt om nee te zeggen tegen dat heerlijke stukje taart.

Betrek je naasten bij je plannen om af te vallen

Soms is het lastig om te praten over je dieet. Zeker als je bekend staat als iemand die altijd aan het diëten is. Daarnaast is het voor sommige mensen ongemakkelijk om te praten over hun gewicht óf zelfs over dat van een ander. Maar het betrekken van je omgeving is van essentieel belang om voor eens en voor altijd slank door het leven te gaan. Je hebt je naasten nodig en zij moeten weten hoe belangrijk dit voor je is. Want iedereen wenst jou een goede gezondheid toe, maar veel mensen beseffen niet hoe zij daar aan bij moeten dragen.

Je zult zien als je duidelijk hebt gemaakt dat dit belangrijk voor je is, mensen voorzichtiger zullen zijn met het aanbieden van ongezond voedsel. Ze zullen misschien zelfs rekening houden met jouw dieet als je langskomt.

Welke dieet is goed vol te houden?

Er is in mijn ogen maar één dieet dat echt werkt, je écht laat afvallen op een gezonde manier, dat goed vol te houden is. Het Paleo dieet! Ik heb het zelf ook gevolgd en viel ruim 10kg af. Ik volg het nu al maanden en ik ben voor het eerst in mijn leven stabiel slank, zonder dat het als een dieet voelt.

Het Paleo dieet is gebaseerd op het eetpatroon van onze voorouders. Je mag zoveel onbewerkt voedsel eten als je wilt. Natuurlijk eet je vooral de vaste maaltijden (ontbijt, lunch, diner), maar een snack Paleo-proof snack is geen probleem als je trek/honger hebt. Als je dit eetpatroon volgt, regelt je lichaam zelf je behoefte naar voedsel. Lees hier meer over het Paleo dieet.

Tot slot

Zorg dus dat je de mensen om je heen betrekt bij de verandering van je eetpatroon en laat je niet verleiden om iets lekkers te nemen, omdat het social gewenst is. Jij wilt afvallen, zodat jij je goed voelt en gezonder wordt… dat iemand een stukje taart overhoudt is van ondergeschikt belang… voor jou dan 😉

Wil je ook wat gezonder eten?

Wil je ook graag wat gezonder eten, het liefst zonder snelle suikers/koolhydraten maar grijp je vaak mis in je koelkast? Download dan hier gratis onze boodschappenwijzer! Vul je voorraad kast met deze producten en je maakt het jezelf een stuk makkelijker om gezond te eten!

Hulp nodig met gezonde maaltijden te plannen?

Download gratis onze boodschappen planner en creëer voor jezelf een voorraadkast vol met gezonde keuzes!

*Je ontvangt ook maximaal 4 x per maand onze updates met gezonde    nieuwtjes en winacties en gaat akkoord met onze privacy policy. Uitschrijven kan natuurlijk altijd!

Over de auteur

Nico Oud

Ik blog over gezond eten en gezonder leven. In het dagelijks leven ben ik een Business coach met een gezin. Druk dus! Lunch en diner afspraken zijn aan de orde van de dag. Maar ook de verleiding om na een dag hard werken iets makkelijks te eten. Mijn tips passen goed bij mensen met een druk leven die geen zin hebben om de hele middag in de keuken of in de sportschool te hangen. Je kunt meer van me lezen op Nico Oud

Dit ben ik!

Lifestyle Changing Program

Inspirerende workshops

Inspirerende workshops

Club Gezondblog

DIRECT TOEGANG

Tot alle gratis producten van Club Gezondblog!

VIP Club Gezondblog

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet