E-nummers gezond?
EAT

E-nummers gezond?

Terwijl ik mijn dagelijkse ronde op het internet maak om interessante ontwikkelingen op de gezondheid-gebied te vinden, stuit ik op een artikel van Scientias. Een blog dat ik graag mag volgen vanwege de veelal diepgaande en inhoudelijke artikelen. In het artikel wordt uitgelegd dat e-nummers gezond zijn en uitvoerig worden getest alvorens ze worden goedgekeurd door de autoriteiten. Maar hoe zit het echt? Zijn e-nummers nou gezond of niet?

Onderzoek wijst uit…

…dat het zowel gezond als ongezond is. Dat kun je natuurlijk helemaal niets mee! De onderzoeken van de verschillende voedsel-autoriteiten tonen aan dat het allemaal gezond is. Ook zijn er onderzoeken van universiteiten die uitwijzen dat e-nummers geen schade toebrengen aan onze gezondheid. Maar er zijn ook talloze onderzoeken die wel degelijk uitwijzen dat het effect heeft op onze gezondheid.

En dat brengt ons op de volgende discussie… weten we überhaupt wel wat gezond voor ons is? Want heel veel onderzoeken kunnen/mogen we niet testen op mensen. Daarom nemen we een muis o.i.d. en die stellen we gedurende een, in verhouding, korte periode bloot aan extreme hoeveelheden van een bepaalde stof en kijken wat het effect is. De vraag is of je dan wel goed kunt testen wat de effecten van e-nummers zijn op de lange termijn. Een muis wordt namelijk geen 60 jaar oud.*

(*Ik ben natuurlijk geen wetenschapper en ik moet bekennen dat ik ook geen onderzoek heb gedaan naar de onderzoeksmethodes, maar dit is het algehele beeld van het proces. Misschien dat er iemand is die wel kan bevestigen of ontkennen dat de testmethodes zo werken??)

We worden steeds ongezonder

Oké… we worden ouder dan vroeger. Dat is bij mij ook wel door m’n hoofd geschoten, maar zelf ben ik er van overtuigd dat dat meer te danken is aan hoe we symptomen bestrijden en niet aan hoe we oorzaken voorkomen.

Inmiddels is het bijna onmogelijk om onbewerkt voedsel te kopen. Verse groente wordt met gif bespoten voor een betere oogst, vlees wordt bespoten met kleurstof, brood bevat resten van eendenveren en ga zo maar door. Individueel komen ze misschien door de tests en misschien ook wel als je het 60 jaar test op een mens, maar wat als je letterlijk honderden verschillende e-nummers gedurende 60 jaar consumeert?

Natuurlijker eten

Zelf ben ik dan ook steeds bewuster bezig met wat ik eet. Ik neem regelmatig een eiwittenshake omdat ik er ontzettend snel van afval, maar na een fase van afvallen, switch ik nu over op het Paleo dieet. Het Paleo dieet is gebaseerd op de eetpatronen van onze voorouders eeuwen geleden.

Ten opzichte van een koolhydraatarm dieet is het makkelijker vol te houden omdat je wel fruit mag eten. En dat geeft je de mogelijkheid om iets zoetje te eten op de momenten dat er naar verlangt. Maar aan de andere kant voelt het ook goed omdat je veel natuurlijker eet. Mooi meegenomen is dat je er ook goed van afvalt en dat er veel meer lekkere recepten beschikbaar zijn. Ik kan iedereen aanraden om het Nederlandse Paleo boek te lezen van Paleo-guru Mitchel van Duuren.

Dus E-nummers?

Ik zou er niet te spastisch over doen, want e-nummers zijn overal! Maar ik zou wel proberen om ze zoveel mogelijk te beperken.

Over de auteur

Nico Oud

Ik blog over gezond eten en gezonder leven. In het dagelijks leven ben ik een Business coach en founder van Springcast Podcast Hosting met een gezin. Druk dus! Lunch en diner afspraken zijn aan de orde van de dag. Maar ook de verleiding om na een dag hard werken iets makkelijks te eten. Mijn tips passen goed bij mensen met een druk leven die geen zin hebben om de hele middag in de keuken of in de sportschool te hangen. Je kunt meer van me lezen op Nico Oud

Dit ben ik!

Artikelplaatsing op Gezondblog?

Gezondblog bereikt de doelgroep die gezondere en bewustere keuzes willen maken. Wil je een artikel plaatsen? Neem dan contact op met: evelina@gezondblog.nl

 

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet