Beginnen met gezond eten
Beginnen met gezond eten
EAT Koolhydraatarm

Manieren om gezonder te eten voor beginners!

Veel mensen willen beginnen met gezond eten, alleen weten ze niet hoe. Door in te zien wat er fout gaat in jouw huidige voedingspatroon kun je dit vervangen door lekkere gezonde maaltijden. Natuurlijk zul je je leven niet helemaal omgooien, maar alle kleine beetjes helpen toch!

Ontbijt

Je wilt een lekker maar vooral gezond ontbijtje klaarmaken. Cruesli uit een pak, wat yoghurt en misschien nog wel een schepje suiker omdat de yoghurt te zuur smaakt. Naast dat schepje suiker, lijkt het wel een gezond ontbijtje, toch?

Dat lijkt het inderdaad maar als je even de achterkant van het pak gaat bekijken zul je je verbazen. Ik ben uitgegaan van “Quaker Cruesli luchtig naturel”. 100 gram bevat maar liefst 462 calorieën! En die komen voornamelijk uit de toegevoegde suikers…

Er zijn verschillende manieren om wel een gezond ontbijtje klaar te maken. Zelfgemaakte granola, een smoothie, bananen pannenkoekjes, havermout muffins, net waar je zin in hebt. Je kan, als je in het weekend er even de tijd voor hebt, de granola maken. Super makkelijk, je huis ruikt heerlijk, en je kan meteen een voorraad maken voor een aantal dagen. Dit is alvast een mooie stap om te beginnen met gezond eten.

  • Recept selfmade granola
Gezond ontbijt
Gezond ontbijt

Ingrediënten voor 5-6 porties:

200 gram havervlokken
100 gram grof gehakte (ongebrande en ongezouten) noten zoals walnoten en amandelen
50 gram pompoenpitten
2 eetlepels kokosolie
2 eetlepels lijnzaad
Snufje zout
Handje gedroogd fruit naar keuze
Handje kokosrasp
Lepel kaneel

Bereidingswijze:

  1. Verwarm de oven voor op 160 graden.
  2. Verwarm de kokosolie in een pannetje.
  3. Meng alle andere ingrediënten (behalve het gedroogd fruit en de kokosrasp) door elkaar.
  4. Voeg de gesmolten kokosolie door de ingrediënten.
  5. Verdeel het over een bakplaat bekleed met bakpapier
  6. Zet het voor ongeveer 40 minuten in de oven. Roer het elke 10 minuten even om. Houd het goed in de gaten want elke oven is toch even anders.
  7. Haal het mengsel uit de oven en voeg het gedroogde fruit, de kokosrasp en de kaneel toe.
  8. Laat het afkoelen en geniet ervan!

Je kan alles in een mooie glazen pot zetten. Ook lekker om er even van te snoepen 😉

Gezonde lunch
Gezonde lunch

Lunch

Vaak nemen mensen brood mee naar het werk. Brood bevat snelle koolhydraten en vult niet goed. Na het eten krijg je even snel een vol gevoel maar vlak daarna heb je alweer honger en heb je een echte middagdip te pakken. Je eet, maar je voedt niet. Vervang daarom je dagelijkse broodjes door maaltijden die echt vullen en voeden.

Nu het zomerse weertje er toch echt aan zit te komen kun je bijvoorbeeld lekkere salades meenemen. Heb je groente of vlees/vis over van je avondmaaltijd dan kan je met de restjes heel makkelijk een maaltijdsalade maken. Natuurlijk kan een frisse tonijnsalade of quinoa salade ook niet ontbreken in dit rijtje. Naast salades zijn speltcrackers ook een goede vervanging voor brood. Lekker beleg erop en smullen maar! Tot slot is een heerlijke vullende smoothie ook een goed idee.

Diner

Met het diner vind ik dat er zoveel elementen zijn dat je het zo (on)gezond kan maken als je zelf wil. Daarom kun je misschien ook nu niet goed bedenken wat er nou ongezond aan jouw diner is. Laten we daarom beginnen met je voorraadkasten. Sauzen, kant-en-klare maaltijden, maar ook wereldgerechten zijn nou niet echt bepaald gezond. Je hoeft nu natuurlijk niet te denken: “alles weggooien en het roer omgooien” (mag wel uiteraard) maar als je de kleine dingen veranderd wordt het toch al wat gezonder. Voor de mensen die lid zijn van mijn online programma weten dat je eigenlijk alles kan vervangen. Rijst gemaakt van bloemkool, pasta gemaakt van courgette, maar voor een beginner kan dit wat teveel gevraagd zijn. Daarom kan je bijvoorbeeld witte rijst vervangen door zilvervliesrijst. Deze variant is al een stuk gezonder. Als je lasagne maakt kun je de pasta bladeren ook vervangen door courgetteschijfjes of een andere groente. Zo wordt het al wat makkelijker om te beginnen met gezond eten.

Gezonde snacks
Gezonde snacks

Snack

Snacks zijn toch eigenlijk wel het gevaarlijkst wat betreft suikers, calorieën, koolhydraten etc. En omdat ze zo makkelijk zijn om te snoepen snack je ook sneller dan bij een ongezonde avondmaal. Daarom is het belangrijk om je tussendoortjes te veranderen. Mueslirepen, koekjes, ontbijtkoek, snoepgoed, ga zo maar door. Al deze kleine snacks kun je gemakkelijk veranderen.

Eet je nou bijvoorbeeld vaak een bakje chips in de avond voor de TV, haal wat lekkere snackgroenten in huis. cherrytomaatjes zijn bijvoorbeeld erg lekker en ook handig voor onderweg! Haal een komkommer, paprika, selderij in huis. Snij ze in reepjes en dip ze in hummus. Zo lekker en gezond! Hier een lekker recept voor een zelfgemaakte hummus!

En vervang cake en koekjes door zelfgemaakte baksels. 1 keer in de keuken en alles meteen in porties in de vriezer. Zo zorg je voor veel variatie en heb je altijd wat gezonds achter de hand. Dit is mijn favoriete recept voor een lekkere havermoutcake.

Over de auteur

Evelina Zinger

Naast voeding en ondernemen ben ik ook gek op lezen, spirituele boeken met thema’s als: alles heeft een reden, je kunt overal van leren etc. maar ook management boeken (in de trant van: Hoe haal ik het beste uit mezelf, ondernemen met passie etc.). Ik leer elke dag weer bij en dat deel ik graag via Gezondblog!

Reageer

Klik hier om een reactie te plaatsen

Dit ben ik!

Zijn wij al vrienden?

Log hier in voor de leden omgeving

Je bent nog niet ingelogd.








» Aanmelden
» Wachtwoord vergeten?

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet