EAT

Met groene thee afvallen; feit of fabel?

Met groene thee afvallen zou een koud kunstje moeten zijn… zeggen ze. Als dat zo is, zouden we met z’n allen aan de groene thee moeten. Onlangs schreef ik dat water het goedkoopste en effectiefste middel was om af te vallen, maar als ik de verhalen mag geloven bestaat er een nog krachtiger middel om af te vallen… groene thee!

Ik nam de proef op de som en dook in de wetenschappelijke publicaties over groene thee die te vinden zijn op internet en ontdekte hoe krachtig groene thee kon zijn… dus hier alvast de conclusie… met groene thee afvallen werkt!!! Lees verder om te ontdekken hoe groene thee je helpt afvallen.

Cafeïne & EGCG

In groene thee zitten twee werkzame stoffen die voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor het gewichtverlies dat groene thee teweeg kan brengen. De bekendste van de twee is cafeïne. Cafeïne staat al jaren bekend als een energiebooster en verschillende onderzoeken wijzen uit dat je er van af valt. Groene thee bevat tussen de 20 – 40 gram cafeïne per kop en is daarmee iets vriendelijker dan koffie (100 – 200 gram per kop). (1)

EGCG is daarentegen iets minder bekend, maar is verreweg de meest essentiële van de twee als het gaat om afvallen. Onderzoek wijst uit dat EGCG ons metabolisme boost, waardoor onze vetverbranding (zelfs in ruststand) verhoogd.

Hoewel de meeste onderzoeken gebaseerd zijn op experimenten met cafeïne en EGCG supplementen, werkt groene thee net zo goed. Uiteraard kun je ook Groene thee supplementen gebruiken om de dosering aan te vullen.

Groene thee verhoogd je vetverbranding

Dit is misschien wel het beste effect dat groene thee op je lichaam heeft… het verhoogd je vetverbranding gedurende de dag… ook als je op de bank zit of slaapt. Verschillende onderzoeken wezen dat uit(2, 3, 4). Het aantal calorieën dat je extra verbrand door groene thee kan wel oplopen tot 8%, wat voor een gemiddelde vrouw neerkomt op een extra 160 kCal per dag.

Een ander onderzoek, onder een groep mensen met obesitas, wees zelfs uit dat de groep die groene thee dronk na drie maanden zelfs 180 kCal per dag meer verbrandden dan in de periode voordat ze het groene thee extract gebruikten.

Groene thee afvallen
Groene thee afvallen

Minder honger door groene thee

Ik heb geen sluitend bewijs kunnen vinden dat groene thee op zichzelf de honger of trek zou verminderen. Neem je het in thee-vorm, dan wel. Maar dit heeft meer te maken met het water in de thee, dan de thee zelf. Met andere woorden… drink je regelmatig een bak groene thee, dan zul gedurende de dag minder honger hebben.

Groene thee of supplementen?

Met groene thee afvallen is dus een realistisch scenario. De vraag is natuurlijk of je het in thee-vorm moet consumeren of in supplementvorm. Ik denk dat een combinatie het sterkst werkt, maar als ik moest kiezen tussen één van de twee, dan zou ik gaan voor vloeibare vorm.

Dat zou ik met name doen vanwege de fantastische voordelen die water biedt, zoals je hier in mijn artikel over afvallen met water kunt lezen. Maar nogmaals… de combinatie heeft de voorkeur.

Conclusie: Met groene thee afvallen… Feit of fabel?

Tijdens mijn speurtocht naar onderzoekspublicaties over het afvallen met groene thee, bleken veel onderzoeken de stelling te onderschrijven. Met groene thee afvallen lijkt dus geen fabel te zijn. Wel zijn er ook onderzoeken te vinden die uitwijzen dat groene thee niet op iedereen hetzelfde effect heeft. Het verschilt dus per persoon, maar voor de grootste groep heeft het wel degelijk effect.

Laten we dus met z’n allen meer groene thee drinken. Groene thee helpt je niet alleen afvallen, maar het zit ook vol antioxidanten. Ik ben al begonnen en heb de groene thee supplementen al in huis 😉

Onderzoeken over afvallen met groene thee

  1. Metabolic effects of caffeine in humans: lipid oxidation or futile cycling?
  2. Efficacy of a green tea extract rich in catechin polyphenols and caffeine in increasing 24-h energy expenditure and fat oxidation in humans
  3. Effects of encapsulated green tea and Guarana extracts containing a mixture of epigallocatechin-3-gallate and caffeine on 24 h energy expenditure and fat oxidation in men.
  4. Effect of a thermogenic beverage on 24-hour energy metabolism in humans.

Over de auteur

Nico Oud

Ik blog over gezond eten en gezonder leven. In het dagelijks leven ben ik een Business coach met een gezin. Druk dus! Lunch en diner afspraken zijn aan de orde van de dag. Maar ook de verleiding om na een dag hard werken iets makkelijks te eten. Mijn tips passen goed bij mensen met een druk leven die geen zin hebben om de hele middag in de keuken of in de sportschool te hangen. Je kunt meer van me lezen op Nico Oud

Dit ben ik!

Lifestyle Changing Program

Inspirerende workshops

Inspirerende workshops

Club Gezondblog

DIRECT TOEGANG

Tot alle gratis producten van Club Gezondblog!

VIP Club Gezondblog

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet