weekmenu
Dieet ervaringen EAT Foodfeiten Koolhydraatarm

Is variatie nou echt nodig?

Moeders had gelijk!

De meeste mensen zijn opgevoed met het idee dat je moet variëren in je eten, maar is dat ook zo? Of werd dat alleen maar geroepen door je moeder omdat je je spruitjes moest opeten?
Nou moeders had gelijk hoor! Niet dat ze vroeger zo gevarieerd aten (elke dag brood, aardappels, groente en vlees en 1x per week een “spannend gerecht” als macaroni of nasi) maar de theorie klopt wel.

Als je heel eenzijdig eet en te weinig varieert, kan je grote tekorten oplopen van voedingsstoffen. Hierdoor functioneert je lichaam niet optimaal, kan je sneller allergieën ontwikkelen en zal ook het afvallen moeilijker gaan.

De rede dat veel mensen eenzijdig eten is vaak gemak en ook geen idee hebben wat er nog meer mogelijk is als maaltijden. Je lichaam heeft heel veel verschillende voedingsstoffen, vitamines en mineralen nodig om optimaal te functioneren. Ik heb om me heen eens navraag gedaan bij wat vriendinnen en op een rijtje gezet wat er zoal gegeten wordt. En daarna mijn gemiddelde week.

Even vergelijken

Een gemiddeld dagmenu van een vrouw:
ontbijt: yoghurt met cruesli
lunch: 2 boterhammen met halvarine en kaas, pindakaas en jam
diner: aardappelen, gekookte groente, gehaktbal
tussendoortjes: 2 koekjes

En even een snelle analyse:
De dagelijkse yoghurt kan een lactose intolerantie veroorzaken.
Cruesli is gezoet en heeft vrijwel geen voedingswaarde meer…
Elke dag brood kan een Leaky Gut veroorzaken en het zijn ook snelle koolhydraten.
Halvarine kunnen ongezonde transvetten bevatten welke hart- en vaatziektes veroorzaken.
Aardappelen zijn snelle koolhydraten en geven grote schommelingen in je bloedsuikerspiegel
En de koekjes zijn ook een aanslag op je energie niveau door de suikers.

Mijn gemiddelde dagmenu:
ontbijt: havermout, of eieren, of smoothie of…
lunch: maaltijdsalade, of speltbrood met roomboter en geitenkaas, of roereieren, of notenbrood of…
diner: roerbakschotel met rijst, of ovenschotel met zoete aardappelen, of maaltijdsalade of…
tussendoortjes: havermout/banaan koekjes, of dadelballetjes, of stukje geitenkaas of….

En weer even een snelle analyse:
Zoals je al snel ziet eet ik geen dag hetzelfde. De of…. achter de verschillende eetmomenten betekend dat de lijst met variaties te lang is om allemaal op te noemen.

Ik varieer niet alleen elke dag met verschillende soorten maaltijden maar stem de hele week op elkaar af om mijn lichaam steeds weer te verrassen met andere voedingsstoffen. Zo krijg ik via heel wat maaltijden gezonde vetten binnen zoals olijfolie, avocado’s en kokosvet. Maar ook meer dan genoeg vezels door de smoothies en salades. En als ik trek heb ik brood dan wordt het speltbrood welke beter wordt verteerd omdat het nog veel heeft van het oorspronkelijke graan van vroeger. Maar dus ook niet elke dag.

Alle koolhydraten die ik neem zijn trage koolhydraten die mijn bloedsuikerspiegel in balans houden waardoor ik geen last krijg van energie dipjes of constant een hongergevoel.  Mijn kids eten ook mee in dit patroon (hoewel die wel elke dag brood mee naar school hebben) waardoor ze ook heel veel andere smaken leren kennen en alle voedingstoffen binnen krijgen.

Nooit meer eten om het eten

Een aantal jaar geleden kon ik echt de hele dag eten, ik had altijd honger, keek uit naar de koffiebreaks en ging echt niet de deur uit zonder wat plakjes ontbijtkoek, Evergreens of Sultana’s in mijn tas. Niet wetende dat ik juist door die snacks (en door mijn ontbijt en lunch van brood) het hongergevoel juist creëerde. Nu ik deze snelle koolhydraten vermijd eet ik als ik honger heb en dat is echt zoveel minder! Soms vergeet ik zelf te eten, iets wat ik vroeger echt voor onmogelijk had gehouden.

Wil je ook wat gezonder eten?

Wil je ook graag wat gezonder eten, met meer variatie en het liefst zonder snelle suikers/koolhydraten maar weet je niet goed waar te beginnen?

Voor slecht € 9.95 per maand sta ik je bij met complete weekmenu’s en recepten. Lees hier meer

 

Over de auteur

Evelina Zinger

Naast voeding en ondernemen ben ik ook gek op lezen, spirituele boeken met thema’s als: alles heeft een reden, je kunt overal van leren etc. maar ook management boeken (in de trant van: Hoe haal ik het beste uit mezelf, ondernemen met passie etc.). Ik leer elke dag weer bij en dat deel ik graag via Gezondblog!

Reageer

Klik hier om een reactie te plaatsen

Dit ben ik!

Lifestyle Changing Program

lifestyle changing program

Club Gezondblog

DIRECT TOEGANG

Tot alle gratis producten van Club Gezondblog!

VIP Club Gezondblog

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget

Kom in balans

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet