Je hartslag verlagen met deze huismiddeltjes
Duursport EAT Gezondheid Inspiratie MOVE

Je hartslag verlagen met deze huismiddeltjes

Je kunt je hartslag verlagen met verschillende spullen die je eigenlijk standaard in huis hebt. En er zijn ook enkele eenvoudige oefeningen om je hartslag te verlagen.

In dit artikel laten we je zien hoe jij je hartslag en hartkloppingen weer onder controle kunt krijgen als je bijvoorbeeld nerveus bent of veel stress hebt.

 

Je hartslag verlagen met natuurlijke huismiddeltjes

Natuurlijke huismiddeltjes kunnen je hartslag verlagen tot een normale 60-90 slagen per minuut. Stress, angst of een blije verrassing kunnen de hartslag doen stijgen tot soms wel meer dan 160 slagen per minuut.

Dit is meestal normaal, maar het kan ook een teken van hoge bloeddruk zijn. Bij een stressvolle of angstige situatie is het normaal dat je hartslag stijgt. Maar als je dagelijks merkt dat je hartslag hoger is dan normaal of je regelmatig je hart snelle voelt kloppen, dan is het tijd om de arts te raadplegen.

Wij geven je enkele waardevolle tips hoe jij je hartslag met eenvoudige oefeningen en huismiddeltjes die je in huis hebt kunt verlagen. Een hoge hartslag kan ook worden veroorzaakt door een gebrek aan bepaalde mineralen of omdat je niet genoeg hebt gedronken.

 

Goed ademen tegen een hoge hartslag

Als je voelt dat je hart op hol slaat dan kun je proberen deze te verlagen door rustig te ademen. Ga rechtop zitten, of ga liggen. Adem rustig in door je neus en probeer alleen met de buik te ademen. Je borstkas moet zo min mogelijk bewegen. Probeer daarna rustig uit te ademen door je neus.

Je zult merken dat je in het begin nog de behoefte voelt om snel in en uit te ademen. Maar na een tijdje merk je vanzelf dat je ademhaling rustiger wordt waardoor je ook tot rust komt.

Probeer deze oefening een aantal minuten te doen verspreid over de dag. Deze oefening kan ook perfect als je na een drukke dag voor de tv zit of een boek aan het lezen bent.

 

Valsalva manoeuvre tegen een hoge hartslag

Je kent de Valsalva-manoeuvre waarschijnlijk wel van vliegreizen of autoritten in de bergen om de druk in de oren weg te halen. De Valsava manoeuvre kun je ook gebruiken tegen een hoge hartslag of bloeddruk. Houd hiervoor je neus vast en druk je mond samen.

Probeer nu uit te ademen en houd de spanning ongeveer 10 seconden vast.

Om het effect te vergroten ga je onmiddellijk na de manoeuvre op je rug liggen en houdt je benen omhoog, bijvoorbeeld door ze op een stoel te laten leunen.

 

Je hartslag verlagen met kaneel en magnesium

Verschillende mineralen en kruidenmiddelen kunnen de hartslag ook op natuurlijke wijze verlagen.

Een gebrek aan magnesium kan leiden tot hartkloppingen. Zorg ervoor dat je voldoende magnesium binnekrijgt. Magnesium zit bijvoorbeeld in noten en volkorenproducten.

Als stress of nervositeit de oorzaak is van hartkloppingen, kunnen valeriaanpreparaten helpen. Valeriaan is verkrijgbaar in druppels, als thee of als capsules.

Kaneel verlaagt de bloeddruk en kan dus helpen tegen hartkloppingenMeidoorn versterkt ook het hart en kan de polsslag op lange termijn normaliseren. Drink enkele weken lang elke dag een kopje meidoornthee om je hart te ondersteunen.

Kaneel verlaagt de bloeddruk en kan dus helpen tegen hartkloppingen. Je moet echter voorzichtig zijn met de dosis, want een te hoge dosis kaneel is schadelijk voor het lichaam. Je mag niet meer dan 2 gram kaneel per dag innemen.

Kaneel bevat veel goede vitaminen, zoals;

  • Vitamine A,
  • Vitamine B2,
  • Vitamine C
  • en Vitamine B6

Verder bevat kaneel ook:

  • calcium,
  • magnesium
  • zink
  • ijzer
  • En kalium

 

Verlaag je hartslag door sport en ontspanning

Regelmatig aan duursport doen en daarna ontspannen is goed voor het hart en je hartslag. Je zult niet gelijk een aanzienlijk verschil merken als je net begint met sporten. Maar na verloop van tijd zul je merken dat je hartslag rustiger wordt en je meer ontspannen gaat voelen.

Nordic walking is bijvoorbeeld een goede manier om een gezond hart te bevorderen. Maar zwemmen of fietsen zijn ook goede manieren om fit te blijven. Na het sporten moet je ontspannen. Bijvoorbeeld door te mediteren of lees een boek.

En de laatste tip: Zorg voor een goede en niet te korte nachtrust. Te weinig slaap kan je overdag onrustig maken en je stresslevel verhogen.

 

Image by wayhomestudio on Freepik

Dit ben ik!

Artikelplaatsing op Gezondblog?

Gezondblog bereikt de doelgroep die gezondere en bewustere keuzes willen maken. Wil je een artikel plaatsen? Neem dan contact op met: evelina@gezondblog.nl

 

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget
KokenKoken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet