Social media, mijn FOMO en Check-reflex
LIFE Mindfulness

Me and my check-reflex

Herken je ook het check-reflex? Daarmee bedoel ik om de paar minuten je telefoon checken op mailtjes, likes, berichtjes, nieuwe volgers en vrienden etc.

Ik dacht dat het met mij wel goed zat, dat ik het aardig onder controle had maar gister werd ik met mijn neus op de feiten gedrukt dat dat niet zo is….

Ik ging een dagje naar de sauna. Iets waar ik mezelf elke maand op trakteer, gewoon in mijn uppie. Zo’n dag heb ik af en toe nodig om even mijn rust te nemen. Ik neem dan ook mijn aantekeningenboekje mee en een pen want ik rust krijg ik de meest fantastische ideeën. Dus een soort brainstorm met mijn zelf dagje 🙂

Social media, mijn FOMO en Check-reflex
Social media, mijn FOMO en Check-reflex

Maar gister werd ik dus geconfronteerd met mijn telefoongedrag. Het eerste teken van FOMO (Fear Of Missing Out) was dat ik ’s morgens om 7:00 wat in een FB groep plaatste en toen zoveel leuke reacties kreeg dat ik bijna mijn saunadagje vergat…  Oke, de auto in en lekker verstand op 0, maar toen ik bij aankomst mijn auto parkeerde moest ik toch nog even mijn rondje checken (FB, Insta, mail & WhatsApp). Hoezo relaxed de sauna in! En de hele dag door dacht ik aan al die leuke reacties van die actieve FB groep. Toen voor mij aan het einde van de dag de keuze kwam om nog een rondje sauna te pakken óf naar huis te gaan, koos ik voor het naar huis gaan omdat ik een soort onrust in me had met al die onbeantwoorde berichtjes…  En ik begon al in de auto met het beantwoorden ervan… Oke, dat is dus echt erg!

Dus, ik ga bij deze weer terug naar een ritme waarmee ik meer rust in mijn leven kan inbouwen, want ik merk dat ik onnodige spanning creëer met mijn check-reflex.

Helemaal zonder telefoon en socialmedia gaat niet lukken. Daarvoor ben ik teveel bezig met dingen promoten en in de markt zetten maar een zekere mate van structuur is voor mij een goed plan:

Regels:

  • mijn ochtendritueel (die ik even kwijt was en nog niet had opgepakt na de vakantie) rond 8:30 pas mijn telefoon van vliegtuigstand halen.
  • Na 1x het rondje gedaan te hebben (FB, Insta, mail & WhatsApp) de telefoon wegleggen met geluid uit tot de koffiepauzes en lunchpauze.
  • Na 21:00 telefoon op vliegtuigstand tot de volgende morgen 8:30.
  • Alle meldingen van alle apps altijd uit, daarmee bedoel ik geluid, trillen en voorvertoningen of rode bolletjes.
  • Het spelletje Kryss van mijn telefoon af gooien, veel te verslavend!

En wat brengt me dit?

  • Meer focus op mijn werk achter de pc (na elke onderbreking duurt het gemiddeld 20 – 25 minuten voor je weer in dezelfde flow zit als voor een onderbreking!).
  • Maak minder fouten (een slechte concentratie zorgt ook voor meer fouten in alles wat ik doe).
  • Minder irritatie en frustratie over alle posten die voorbij komen.
  • Betere nachtrust (niet nog even snel de pc aan omdat ik op mijn telefoon een vraag voorbij zie komen).
  • Meer tijd voor lezen (hoeveel tijd ik wel niet verdoe aan die tijdlijn verversen!!).
  • Meer quality time met het gezin (en het goede voorbeeld geven)!

Wow, nu ik het zo allemaal opschrijf krijg ik er gewoon zin in! Mocht je je dus afvragen waarom ik niet meer zo snel reageer dan komt dat door deze goede intenties! En mocht je me een keer betrappen op “actief online zijn buiten mijn afgebakende tijden” herinner je me dan weer even aan deze blogpost 😉 ?

Morgen begin ik!

Social media, mijn FOMO en Check-reflex

Over de auteur

Evelina Zinger

Naast het bloggen over alle thema's rond gezond leven coach ik ook (individueel en in groepsverband) over bewustwording in de breedste zin van het woord en geef ik workshops en lezingen. Deze combinatie geeft me heel veel voldoening.

In mijn vrije tijd lees ik graag: spirituele boeken met thema’s over bewustwording zoals: alles heeft een reden, je kunt overal van leren etc. maar ook management boeken (in de trant van: Hoe haal ik het beste uit mezelf, ondernemen met passie etc.). Ook ik leer elke dag weer bij en dat deel ik graag via Gezondblog!

Reageer

Klik hier om een reactie te plaatsen

Dit ben ik!

Lifestyle Changing Program

Club Gezondblog

DIRECT TOEGANG

Tot alle gratis producten van Club Gezondblog!

VIP Club Gezondblog

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet