Foto door: https://www.flickr.com/photos/praktyczny_przewodnik/
EAT

Megasnel afgevallen en afgekickt van suiker :D

Liggen de paaseitjes bij jou op je werk ook er weer? Ik vind het zooooooo moeilijk om ze te weerstaan en vooral op mijn werk. Even snel 1 bij de koffie en als de kinderen naar huis zijn (ik sta voor de klas)  en mijn insulinedip kickt in, dan blijf ik die dingen eten….. Maar deze week kon ik ze zonder enige moeite links laten liggen. Mijn geheim? Ik ben niet langer suikerverslaafd!

De kunst van afvallen

Bijna was ik aan Sonja Bakker begonnen. Ook niks mis mee, want het werkt voor velen. Mijn manlief heeft mij echter al van zoveel informatie voorzien over het afnemen van spiermassa ed., dat ik toch nog een poging wilde wagen met het weglaten van koolhydraten. En ik ben er nu al achter, het zit hem allemaal in je doorzettingsvermogen en wilskracht. Over die beide beschik ik niet echt als het om eten gaat. Ik ga bij het zien van de eerste lekkere kroket, zak chips of paasei voor de bijl. Maar na nu 2 weken echt geen koolhydraat gegeten te hebben (ik heb doorgezet :D), ben ik afgekickt! En het bewijs: ik kan zonder paaseitjes de dag doorkomen.

Waarom het vaak niet lukte

Zoals al gezegd ging ik altijd vrij snel voor de bijl. En ik merk dat het net zoals het stoppen met roken is (ja ook dat heb ik gedaan in een grijs verleden), het zit hem in die overgangsperiode. In het begin schreeuwt alles in je lijf dat je het nodig hebt. Ik voelde me dan ook bijna een verslaafde als ik ‘s avonds op de bank zat te denken aan chips, koekjes en taart. En als je die ontwenningsperiode passeert, merk je ineens dat het stil wordt. Je lichaam schreeuwt niet meer, fluistert af en toe en daar kan ik mij veel beter tegen verzetten. Je moet dus echt even 2 weken volhouden, maar dan is je suikerverslaving uit je systeem.

Zo lukte het mij wel

Voor mij werkt vrijheid van kiezen niet echt. Mijn groentensmoothies waren al te veel keuzevrijheid en werkten daarom niet. Ook deels koolhydraatarm eten loste voor mij niets op. Ik heb dus voor de eerste weken een vast eetpatroon. ‘s ochtends eet ik 2 eieren met zout of Zaanse Mayonaise, tussendoor rauwe ongezouten amandelen of andere ongezouten noten, tussen de middag een salade met allerlei soorten rauwkost en ‘s avonds groenten en vlees. That’s it.  Ik heb als tussendoortje hoogstens een stukje worst, Franse kaas (bij hoge uitzondering), of gezouten noten. En water drinken, heel veel water drinken (goed voor je metabolisme, euh juist…. je valt er in ieder geval echt van af!).

Geen eieren, maar eiwitshakes

EiwittenshakeJe kunt je voorstellen dat ik soms even geen ei meer kan zien, dan is deze eiwitshake een uitkomst. Ook na de shake heb ik de hele ochtend geen honger. Ik drink er wel veel water bij, dit is ook om te zorgen dat de eiwitten je lichaam snel kunnen verlaten ( je wil je nieren niet overbelasten). Verder is rauwkost wel een must in combinatie met eiwitshakes, anders leg je je darmen echt plat. Daarnaast gebruik ik deze groene thee pillen, ze hebben als bijkomstigheid dat ze voor een snellere vetverbranding zorgen, hoera! Ik heb ze gekocht.

Eet vooral puur natuur

Die eiwitshake is prima, maar voor de rest eet ik vooral puur natuur. Geen toevoegingen, sausjes, alles vers en zoveel mogelijk biologisch. Met Hello Fresh heb ik aardig leren koken en ik heb op heel wat gerechten ervan een koolhydraatvrije variant gevonden. Zo eet ik nu vaak Chinese kool met koriander, bosui, rundvleesreepjes en wat soyasaus. Of een stoofpotje van gehakt, groenten en verschillende kruiden. Dat is wel echt een aanrader; koop verse kruiden en kruiden in potjes en experimenteer er op los.

Heb jij de paaseitjes kunnen laten liggen??

Als je nu net als ik voor 2 weken de uitdaging aangaat, dan ben ik benieuwd hoe jij er na 2 weken voor staat. Ik wil je best even opbeuren met een vrolijk bericht als jou de shakes je neus uitkomen, of je een tip voor het avondeten geven. En laat dan ook even weten of jij de paaseitjes hebt kunnen laten liggen :). Vrolijk Pasen alvast!

Foto bron: https://www.flickr.com/photos/praktyczny_przewodnik/

Wil je ook wat gezonder eten?

Wil je ook graag wat gezonder eten, het liefst zonder snelle suikers/koolhydraten maar grijp je vaak mis in je koelkast? Download dan hier gratis onze boodschappenwijzer! Vul je voorraad kast met deze producten en je maakt het jezelf een stuk makkelijker om gezond te eten!

Hulp nodig met gezonde maaltijden te plannen?

Download gratis onze boodschappen planner en creëer voor jezelf een voorraadkast vol met gezonde keuzes!

*Je ontvangt ook maximaal 4 x per maand onze updates met gezonde   nieuwtjes en winacties en gaat akkoord met onze privacy policy. Uitschrijven kan natuurlijk altijd!

 

Over de auteur

Majella Loef

Met een jong gezin, energiek werk en een drukke man met eigen bedrijf is het soms lastig de balans te vinden voor je gezondheid. Ik probeer me door het woud aan gezond en ongezond eten, sport en alle vitamines en superfoods een weg te vinden. Hier lees je mijn ontdekkingen en ervaringen op het gebied van gezond leven.

4 Reacties

Klik hier om een reactie te plaatsen
  • Leuke blog! Ik vind het ook moeilijk om de chocola te weerstaan en eigenlijk lukt het ook niet zo goed. Ik kan mij wel voorstellen dat als je eenmaal bent afgekickt; het stukken beter gaat. Maar wat als je weer een beetje suiker neemt? Heb je al een idee waar de grens ligt voordat je lichaam weer verslaafd is?

    • Thanks Conny! Ik kan je nog niet precies vertellen hoe het werkt als je weer suikers toevoegt. Ik weet sowieso zeker dat het heel persoonsgebonden is. Ik weet wel dat ik nu een stuk banaan of een plukje rijst kan nemen, zonder dat mij lichaam direct schreeuwt. Banaan zitten sowieso suikers/koolhydraten in die langzamer door het lichaam worden opgenomen. In het boek van Yvonne Lemmers “grip op koolhydraten” wordt het principe van een koolhydratenuur uitgelegd en toegepast. Daar ga je ervanuit dat je je hersenen om de tuin leidt, door 1 uurtje per dag wat koolhydraten te eten. Je lichaam en hersenen schijnen het dan niet te registreren. Sowieso een superleuk en interessant boek. Met voedingstipsStaat ook veel in over alle klachten van mensen op gezondheidsgebied die in verband worden gebracht met onze koolhydraatconsumptie. Ik ben in ieder geval van plan mijn regime een maand vol te houden en dan langzaam toevoegen. Oh ja en 1 dagje af en toe tussendoor van spijbelen om m’n verbranding op pijl te houden. Keep u posted 😉

  • Mij is het ook gelukt om af te kicken! Bizar want je lichaam vraagt er niet meer om. Echter rond de kerst heb ik uit gezelligheid net wat meer suikers gegeten (niet eens zo gek veel) en ik krijg het niet meer zo laag als het wat… Pas dus op met de touwtjes loslaten, voor je het weet zit je over je grens

    • Hoi Marloes, het moeilijkste blijft inderdaad het volhouden. Zelf heb ik ook regelmatig een periode van 1 tot 2 weken dat ik me niet aan m’n koolhydraatarme eetpatroon kan houden, maar daar maak ik me niet zo druk over. Die twee weken eet ik ook gewoon weer brood en aardappelen. Na die 1 tot 2 weken hou ik me gewoon weer aan mijn koolhydraatarme eetpatroon. Misschien heb je gewoon even een ‘break’ nodig. Even opladen voor de volgende periode 😉

Dit ben ik!

Artikelplaatsing op Gezondblog?

Gezondblog bereikt de doelgroep die gezondere en bewustere keuzes willen maken. Wil je een artikel plaatsen? Neem dan contact op met: evelina@gezondblog.nl

 

Zijn wij al vrienden?

Facebook Pagelike Widget

Zelf chocolade maken

Populaire onderwerpen

koolhydraatarm dieet